Pénzcentrum • 2021. december 2. 20:49
A cég és a munkavállalók szempontjából is meghatározó, hogy mennyire hatékony az újonnan felvett kollégák beilleszkedési folyamata. A zökkenőmentes betanulás termelékenységi szempontból, a munkahelyen belüli gyors eligazodás pedig a pozitív élmények és a javuló vállalati kultúra miatt éri meg minden résztvevő számára. Jelenleg a munkavállalók alig fele hallott beilleszkedés segítésére létrehozott mentorprogramokról, a többi dolgozónál viszont ezek rendkívül népszerűek – derül ki egy friss, reprezentatív kutatásából.
Eltérő megoldások az integrációban
A megkérdezett munkavállalók közül csak minden ötödik munkahelyén van kifejezetten a beilleszkedési és fejlődési folyamatokra dedikált mentorprogram, de további 26 százalékuknál kijelölnek olyan mentort, aki segít a munkába való betanulásban és a vállalaton belüli eligazodásban, illetve az esetek harmadában akárkihez fordulhatnak a kérdéseikkel, segítséget kapnak. Mindössze 4 százalékuk közölte, hogy egy új munkavállalónak támogatás nélkül kell beilleszkednie a cégnél és további 8 százalékuk szerint nincs is különösebben szükség segítségre a bekapcsolódásnál - derül ki a Profession.hu kutatásából.
Ezekhez a hagyományos eljárásokhoz képest a formális mentori program kevésbé közismert: a munkavállalók közel felének például nem is volt tudomása erről a fajta megoldásról, 34 százalékuk hallott már ilyen programról, de még nem volt részese, a megkérdezettek 18 százaléka viszont részese is volt ilyennek korábban.
Ahol van mentori program, ott többnyire elégedettek vele
Azoknak a dolgozóknak, akiknek a munkahelyén működik ilyen program, 64 százaléka gondolja, hogy azért fontos ez a fajta integrációs metódus, mert az új kollégák így kapcsolódhatnak be leggyorsabban a munkafolyamatokba, míg 57 százalékuk tartja fontos előnynek, hogy elősegítheti az új munkatársak hosszú távú elköteleződését
- mondta Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási szakértője. „Minden harmadik munkavállaló szerint a szervezetfejlesztés szempontjából fontos, míg 27 százalékuk gondolja, hogy a munkafolyamatok ellenőrzése szempontjából van jelentősége. 21 százalékuk véli úgy, hogy ez megkönnyíti a kapcsolattartást a hierarchia különböző szintjei között.” – tette hozzá.
A mentori rendszert alkalmazó cégeknél dolgozók közül minden harmadik válaszolta, hogy a munkahelyén a próbaidő lejártáig (általában 3 hónapig) tart ez a folyamat, míg minden negyedik esetben 2-3 hét volt a metódus. 11 százalékuk nyilatkozta, hogy a program addig tart, ameddig az új kolléga igényt tart rá, ez akár a cégnél töltött idő végéig is fennállhat. 2 százalékuk pedig arról számolt be, hogy a betanítási program kizárólag a munkavállaló első napjára korlátozódik.
Ahol nincs, ott többnyire szívesen fogadnák
A mentori program intézménye különösen népszerű nem csak azoknak a munkavállalóknak a körében, akiknek a munkahelyén így történik a bevonás, hanem azoknál is, akik ismerik a rendszert, de a cégük nem ilyen integrációs metódust alkalmaz. A mentorprogramban nem részesülő munkavállalók 40 százaléka mondta, hogy sokat segített volna számukra, ha lett volna ilyen rendszer a betanulásuk alatt, míg további 36% szerint kicsivel tette volna könnyebbé a beilleszkedést. Minden ötödik válaszadó jelezte, hogy ugyan nem segített volna, de nem is zavarta volna őket a mentorrendszer, és mindössze 4 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy lenne olyan dolgozó a cégnél, aki nem örülne, ha ilyen eljárás mentén történne a bekapcsolódás.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az integrációval kapcsolatos munkavállalói igények folyamatosan változnak, ezekre érdemes figyelniük a munkáltatóknak. „Az onboarding folyamathoz kapcsolódó igények a technológiai változásokkal párhuzamosan módosulnak, amihez a cégeknek rugalmasan kell alkalmazkodniuk annak érdekében, hogy pozitív munkavállalói élményt tudjanak biztosítani. A vállalat a leghatékonyabban úgy teheti ezt meg, hogy folyamatosan monitorozza ezeket a szükségleteket, a meglévő rendszerrel kapcsolatos visszajelzéseket pedig konstruktívan igyekszik beépíteni a stratégiájába” – mondta Galgóczi Krisztina, a Profession.hu HR Business partnere.
A mentorprogramok fő célja, hogy elősegítsék egy új kolléga bekapcsolódását a vállalat munkafolyamataiba és közösségébe egyaránt. Az újonnan érkező munkavállalóval egy kijelölt kolléga, mint mentor foglalkozik, akinek a bevonás mellett fontos feladata, hogy fogadja a visszajelzéseket a munkavállaló és a felsőbb vezetők részéről egyaránt és ennek mentén javaslatokkal segítse a beilleszkedést.
Az igények megisméséhez a kölcsönös visszacsatolás közvetlen formája a legkifizetődőbb, ehhez viszont a munkaadóknak gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalók is érezzék, hogy biztonságban elmondhatják a véleményüket, amit később diszkréten kezelnek az illetékesek. Ha az illetőnek kellemetlen valamiért egy ilyen a szituáció vagy nincs olyan helyzetben, hogy közvetlen visszajelzést tudjon adni a feletteseinek, kifejezetten érdemes beiktatni egy mentort a folyamatba, aki tolmácsolja az észrevételeit a vezetők felé.