Hajdu László • 2021. augusztus 9. 11:03
Mi kell ahhoz, hogy egy hazai topmenedzser nemzetközi vezető pozícióba lépjen tovább? Milyen hasonló - és eltérő - karrierutakkal találkozhatunk? Három volt Vezérigazgató, háromféle látásmód? A Pénzcentrum ennek járt utána.
Diplomája megszerzése óta egy „cégben”, a biztosításban dolgozik. Az évek során az életbiztosítás kivételével minden kárrendezési területen megfordult. Volt a Groupamánál, a Generalinál, majd Oroszország egyik legnagyobb biztosítója, a Renaissance Insurance csábította el. Moszkvai tartózkodása utolsó évében néhány befektetőtársával elindították a „SravnyKupi” nevű sart-up-ot, ami gyakorlatilag az „orosz netrisk”, vagyis a különböző biztosítókat és biztosításokat összehasonlító portál volt.
Ez sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, viszont egy teljesen új területen jelentett új ismereteket, tapasztalatot Kurtisz Krisztiánnak, aki 2020 januárja óta az Uniqa nemzetközi vezetőtestületének tagja, ahol - még a hazai vezérigazgatói posztot megtartva - a digitális területért felelt. Ez év márciusától pedig az alternatív digitális és a teljes retail üzletág alá tartozik, a Közép-európia régió 15 országában. Emellett a hazai társaság és több más Uniqa tagországban is FB Elnök.
Kurtisz Krisztián tudatos, mérnökember. Döntéseit mindig az határozza meg, hogy a „reálisan meg tudom-e valósítani, amit bevállalok?” kérdésre mit válaszol a borotválkozó tükre.
Jelenlegi pociójában még az építkezés fázisában van, amikor a napi munka nem igazán 8 órás elfoglaltságot jelent. „Túlpörgés van!” – mondja mosolyogva – de „mindig szerettem az új kihívásokat!”
Meglátása szerint egyre több magyar üzletember jut nemzetközi pozíciókba. Szerinte az Ő generációja, akik a rendszerváltás környékén léptek a munkaerőpiacra, egy addig ismeretlen gazdasági, társadalmi térben, folyton változó körülmények között szocializálódtak.
Rá voltunk szorulva a kreativitásra, napról napra új dolgokat kellett megvalósítanunk. Ez az attitűd máig megmaradt bennünk, kinézünk a dobozból. Nyugaton évszázadok óta működő, bevált rendszerek vannak, és a jólét miatt is kevésbé nyitottak a változtatásra. Mi nemcsak kitalálunk dolgokat, hanem végig is csináljuk.
Szerinte nekünk magyaroknak leginkább az önbizalomban kell fejlődnünk. Hinni kell abban, hogy jól csináljuk. Ez természetesen nem egyszerű, sok évtizedes beállítódáson kell túllépnünk.
Kurtisz Krisztián tapasztalata szerint külföldön az üzleti életben udvariasabb, kompromisszumkészebb a kommunikáció. Ami néha a hatékonyság, az eredmény rovására megy. Meglepte viszont, hogy – akár Németországhoz képest is - mennyire fejlett a hazai telekommunikációs infrastruktúra.
Több dologban előbbre vagyunk e téren, mint a németek.
Teljesen eltérő utat járt be Gauder Milán, aki már az egyetemi évei alatt kihagyott egy tanévet, amiből – mint utóbb kiderült – nagyon sokat profitált. Megnyílt előtte a világ: dolgozott multinál és kisvállalkozásban, a Balkánon, Indiában és a fejlett világban, részt vett céges projektekben, esettanulmányi versenyen és konferenciaszervezésben. Rengeteg, különféle kultúrából jövő emberrel találkozott, kötött barátságot. A sok élmény és tapasztalat alapvetően hatott a világlátására.
Diploma után nehezített pályán indult a karrierje: a Deloitte-hoz 10 nappal 2001. szeptember 11-e előtt került, amikor a tanácsadó szektor – nem csak az ikertornyok összeomlása miatt - a padlóra került. Két év után váltott, a Mckinsey-nél már a banki tanácsadásba csöppent. Itt kereste meg a Mastercard, ahol immár a 16. évét „gyűri”. 2-3 évente mindig újabb területen tevékenykedett: Törökországból hazatérve Country Manager lett, majd Közép-európai régiós vezető. A cég brüsszeli központjában már a mobil fizetésekért felelt, európai szinten. Innen Dubaiba vezetett az útja, ahol a Közel-Kelet-Afrika régió termékfejlesztési, marketing tanácsadás, kommunikációs vezetője volt 3 évig.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Január óta Londonban globális pozícióban, a kártyaelfogadásért és fejlesztésért felelős vezető a Mastercardnál. Elmondása szerint nagyon élvezi, hogy olyan területen dolgozik, ami befolyásolja az emberek mindennapjait szerte a világon. Hatással lehet arra, hogy fogunk élni 5 év múlva Kínától Hawaiig. A ma sikertörténetei, a Spotify, Uber, Netflix, Amazon, Facebook nem léteznének, ha nem lenne a globális kártyás fizetési rendszer, amely lehetővé teszi számukra, hogy egy üzleti modellel lefedjék a világméretű működésüket. Gauder Milán pedig azon dolgozik, hogy 5 év múlva újabb 100 - vagy 100 millió (!) – ilyen cég nőjön ki a földből.
A szigetországban nem Angliában, hanem világméretekben gondolkodnak, valószínűleg a gyarmati múltban gyökerezően. London egy globális gyűjtőhely, ahol minden náció megtalálható. Ez a nemzetközi környezet nagyon inspiráló számára. Érdekes, hogy ez a mentalitás több kisebb országra (Írország, Észtország, Izrael) is jellemző, természetesen más-más okból
Meglátása szerint a közép-európai régió országaiból általában több nemzetközi karrier indul, mint itthonról. Ebben nagyon erősek a lengyelek, törökök, szerbek, románok, olaszok. Talán a csehek, oroszok, svájciak ambicionálják kevésbé a külvilágba lépést, náluk viszont sok, nemzetközileg is számottevő hazai gyökerű cég működik. És a csehek esetében a jó sörük is komoly megtartó erő.
Sztanó Imre karrierjét részvényelemzőként kezdte Bécsben, a vezető osztrák bank munkatársaként. Ez az időszak különösen fontos tapasztalatszerzés volt számára. Hét éve lépett be az NN Biztosítóhoz, ahol 2016-20 között Elnök-Vezérigazgató volt. Jelenleg a cégcsoport digitalizációs igazgatójaként dolgozik a holland központban.
10 ország digitális átállásáért felel, ami komoly portfolió, elképesztő sokszínűséget, nagy kihívást és számtalan izgalmas lehetőséget hordoz magában. Tavaly szeptembertől pedig csoportszintű stratégiai igazgatóként is dolgozik.
Ő is nagyon élvezi, hogy abszolút nemzetközi csapatban telnek a napjai. Pozitív tapasztalat számára, hogy a közös munka során sokféle látás- és gondolkodásmód találkozik az irodában. Ennek kezelése – mint mondja - nem mindig könnyű, de az esetek túlnyomó többségében plusz hajtóerőt és remek hangulatot biztosít számukra.
Magyarországhoz képest üdítő tapasztalni a holland közvetlenséget a vezetők és a csapattagok között. Mindkét irányból nyílt és direkt a viszony, ami nagyban segíti az együttműködést. Imponáló számára a fenntarthatósági szemlélet is, ami áthatja a holland üzleti kultúrát és a mindennapi gondolkodást egyaránt. A társadalom sokszínűsége és toleranciája segítette a gyors beilleszkedést az egész család számára. Nem mellékes, hogy gyakorlatilag minden holland beszél angolul. Eleinte szokatlan volt, hogy Németalföldön szinte mindenre van szabály. A gyerekektől például „úszó diplomát” kérnek ahhoz, hogy csatlakozhasson az úszásedzésekhez. Ez elsőre körülményesnek tűnik, viszont kiszámíthatóságot hoz a mindennapokba. Különbség még, hogy az emberek hozzáállása erősen megoldásfokúszú, legyen szó munkahelyi vagy magánjellegű elintéznivalóról.
Nyitottság, „out of the box” gondolkodás, kreativitás, rugalmasság – „csupán” ennyi kell a nemzetközi karrierhez?