Ezt kell tudni az új e-személyi kapcsán: Mi az az e személyi igazolvány? Az e személyi regisztrációs kód hol van?

Pénzcentrum2021. július 17. 13:55

A kormányzati és közigazgatási szervek évről évre nagyobb hangsúlyt fektetnek a korszerű, online is elérhető ügyintézés bevezetésére, hogy a hivatalos ügyek intézése minden magyar állampolgár számára gyorsabbá és egyszerűbbé válhasson. Az e-ügyintézés kulcsa a fokozatosan bevezetésre kerülő e-személyi igazolvány (e személyi igazolvány).

Mi az az e személyi igazolvány és miért jó, ha ilyennel rendelkezünk? Melyik személyi igazolványnak van e-személyi tárhelye és melyiknek nincs? Milyen online szolgáltatásokat vehetünk igénybe az e személyi igazolvány segítségével, hogyan működik az e személyi kliens? Az e személyi regisztrációs kód hol van, és hogyan történik az e-személyi regisztráció? Az e személyi mennyi idő alatt készül el, van bármilyen változás az ügyintézésben?

Mi az az e-személyi igazolvány?

Az e-személyi igazolvány nem más, mint a legújabb típusú személyi igazolvány, amit 2016 óta, felmenő rendszerben kapnak a magyar állampolgárok. Az új e személyi különlegessége, hogy maga az igazolvány egy digitális tárhellyel is rendelkezik, amivel a polgár nem csak hitelesen igazolhatja a személyazonosságát, de a digitális ügyintézést is megkönnyíti, az elektronikus közhitelesítés formájában – a polgár kérelmére az e személyi elektronikus aláírás létrehozására jogosíthat fel. Mindemellett az e-személyi nem vesztett korábbi funkcióiból sem: ugyanúgy lehet az e-személyi igazolvány felmutatásával EU-n belül külföldi országokba utazni.

Maga az elektronikus tároló elem (egy aprócska chip) lehetővé teszi a tárhelyen lévő – nem vizuális formátumban hordozott – adatok megjelenését, amelyet az e-személyi igazolvány olvasó segítségével lehet kinyerni. Az új típusú e-személyi igazolvány mellé jár egy személyi igazolvány kód kártya, amin az okmányhoz tartozó PIN és PUK kódok találhatóak, illetve ezen a kártyán van az e személyi regisztrációs kód is. Külön kérésre az e-személyi igazolvány mellé kérhetünk elektronikus aláírás kód kártyát is, amelyen láthatunk egy aktiváló PIN kódot, illetve az elektronikus aláírásra vonatkozó visszavonó kódot is.

Az e személyi igazolvány hozzárendelhető szolgáltatásait folyamatosan bővítik, ezért egyes szolgáltatók esetében (MÁV, DKV) már a közösségi közlekedést is hozzárendelhetjük a személyihez. Az e-személyi tárhelye mindemellett az egészségügyi szolgáltatások igénybevételénél is nagy segítséget nyújt, hiszen, ha megtörtént az e-személyi regisztráció, már a TAJ kártya nélkül is igénybe vehetünk bizonyos szolgáltatásokat, például a sürgősségi ellátást. Az e-személyi használatához meg kell adnunk a PIN kódot is.

E személyi igazolvány igénylés

Az új típusú e személyi igazolvány igénylése nem csak magyar állampolgárok számára elérhető: jogosultak arra bevándorlók, letelepedett, menekült vagy oltalmazott jogállású személyek is (első e személyi igazolvány). 2016 óta a külföldön élő magyar állampolgárok is megigényelhetik. Az e-személyi igazolvány igénylése bármelyik járási hivatalban, okmányirodában, nyilvántartási szervnél vagy konzuli tisztviselőnél intézhető folyamat. Személyes megjelenésében korlátozott személy indítványozhatja az e személyi igazolvány kiállítását a lakó- vagy tartózkodási hely szerinti jegyzőnél is. Fogvatartott személy az e-személyi igazolvány kiállítását a büntetés-végrehajtási intézetben terjesztheti elő.

Fontos megjegyeznünk, hogy a kivételes esetektől eltekintve az e-személyi igazolvány igénylése csak személyes megjelenéssel történhet, ugyanis az új személyi igazolvány kiállításához ujjlenyomat és friss arckép készítése is kötelező, illetve alá kell írnunk a dokumentumokat. Cselekvőképtelen vagy korlátozott cselekvőképességű (a kiskorúak is ebbe a kategóriába tartoznak) személy esetében törvényes képviselő járhat el, a szülői hozzájárulás a rendelkezési nyilvántartás oldalán is megtehető. Az okmány személyesen vagy postai úton is átvehető, ezt 60 napon belül meg kell tennünk, különben érvényét veszti a személyi igazolvány.

Az e-személyi igazolvány igénylése során fel kell mutatnunk egy érvényes útlevelet, vagy annak hiányában a születési anyakönyvi kivonatunkat – éppen ezért ezekre a fontos okmányokra mindig vigyázzunk!

Az  e-személyi igazolvány cseréje, pótlása ugyanolyan feltételekkel történik, mint az első személyi igazolvány kiállítása. A cserét, pótlást indokolhatja az adatváltozás (névváltozás), a személyi igazolvány érvényességi idejének lejárta, a megrongálódás vagy megsemmisülés, illetve a személyi igazolvány elvesztése vagy a személyi igazolvány ellopása is. Személyi igazolvány csere és személyi igazolvány pótlás esetén is személyesen kell intéznünk az ügyet a fent leírt okmányok bemutatásával.

A koronavírus járvány elterjedése óta a hivatalos ügyek intézése gyorsabb és egyszerűbb, egyre több online felületen kezdeményezhető folyamat van. Már a személyi igazolvány pótlás is könnyebb: kezdeményezhetjük azt Ügyfélkapun, vagy a magyarorszag.hu oldalon keresztül is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az e személyi mennyi idő alatt készül el?

A személyi igazolvány ügyintézés időtartama tisztázott tényállás esetén 8 nap, minden más esetben 20 nap, ezt követően vehetjük át az okmányt személyesen egy okmányirodában, vagy kérhetjük a személyi igazolvány postázását is. Kérhetünk SMS vagy e-mail értesítést arról, hogy mikor készül el a személyi igazolvány. Az e-személyi igazolvány aktiválása megtörténhet átvételkor az okmányirodában, vagy otthonról is.

Mennyibe kerül az e személyi kiállítása?

A személyi igazolvány kiállítására irányuló kérelem évente egy alkalommal a legtöbb esetben illetékmentes, vagyis ingyen van az e-személyi igazolvány igénylés és az aktiválás is. Ingyen van akkor, ha a családi állapot változása névváltozást eredményez (házasságkötés), ha eltulajdonított okmány pótlását kérjük, ha az igénylő kiskorú, vagy ha hivatalból történik (lejárt az előző érvényessége) a személyi igazolvány kiállítása. Amennyiben egyik kategóriába se tartozunk (például elhagytuk vagy eltörtük az okmányt), a személyi igazolvány igénylés és kiállítás illetéke 3.000 Ft.

Meddig érvényes az e személyi?

  • Ha az igénylő 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napjáig, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig érvényes a személyi igazolvány.
  • Ha az igénylő a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napjáig érvényes a személyi igazolvány.
  • Ha az igénylő a 18. életévét betöltötte, a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napjáig érvényes a személyi igazolvány.
  • 65 év felett az igénylő kérheti a személyi igazolvány korlátlan érvényességét.

Az e személyi aktiválása és az e személyi kliens

Fontos tudnunk, hogy a szolgáltatások igénybevételéhez aktiválnunk kell az e-személyit, a zöld kártyán lévő PIN kóddal, amit az e-személyi átvételekor kapunk meg az e személyi igazolvány plasztikjával egyetemben. Az kezdeti PIN kód 5 számból áll, ezt módosítva egy új, 7 számjegyű PIN kódot kell megadnunk. Ahhoz, hogy minden online szolgáltatást igénybe tudjunk venni, nem csak az e személyi igazolvány igénylés szükséges, hanem a kártyaolvasó eszköz (PIN megadására alkalmas billentyűzettel ellátott vagy anélküli eszközök egyaránt jók) beszerzése és az e személyi kliens telepítése is.

Az e személyi igazolvány használatához a kártyaolvasó mellett az e személyi kliens alkalmazás friss verziója is szükséges. Ha ezekkel rendelkezünk, a világ bármely pontjáról könnyedén el tudjuk végezni magyarországi hivatalos ügyeinket, személyes megjelenés nélkül is. Az új típusú e személyi igazolvány aktiválása elvégezhető bármelyik magyar okmányirodában, illetve, ha van e személyi kliens alkalmazás telepítve és van kártyaolvasónk, otthonról is.

Az e személyi kliens használata

Az e személyi kliens egy egyszerű felület, ami leginkább az e személyi igazolvány kártyával kapcsolatos ellenőrzést szolgálja, illetve a beállításokban megadhatjuk, hogy milyen funkciókkal rendelkezzen a kártya. Az e személyi kliens szükséges továbbá az e-személyi kártyaolvasó használatához is. Javasoljuk a jogtiszta, legújabb verziójú alkalmazás letöltését a zökkenőmentes ügyintézésért.

Az e személyi regisztrációs kód hol van?

Az e személyi regisztrációs kód az e személyi igazolványhoz tartozó, világoszöld és fehér színű kártyán található a PIN kóddal és a PUK kóddal egyetemben.

E-személyi: Milyen szolgáltatásokat vehetünk igénybe?

  • ePASS: úti okmány kártyafunkció, automatizált határátlépés az Európai Unió tagállamaiban a biztonságosabb utazásért, automatizált utas-azonosítás.
  • e-azonosító: az elektronikus kormányzati és közigazgatási rendszerekhez való hozzáférést biztosítja (azonosítás, hitelesítés) minden olyan EU tagállamban, ahol van megfelelő infrastruktúra a használatához – több adatcsoportot különböztetünk meg, hogy minden jogosult szerv a hozzá tartozó információt olvashassa ki (pl. TAJ szám, adóazonosító stb.);
  • e-aláírás: bármilyen hivatalos e-dokumentum aláírása annak kinyomtatása nélkül, teljes hitelességgel;
  • közösségi közlekedés: az e személyi igazolvány elektronikus jegyként, bérletként is funkcionál.

Címkék:
ügyintézés, ügyfélkapu, okmányiroda, személyi, igazolvány, ügyfélazonosítás, taj-szám,