Pénzcentrum • 2021. március 27. 20:08
Munkanéli regisztráció mi kell hozzá, mik a munkanélküli regisztráció feltételei? Így történik a munkanélküli regisztráció online. Mutatjuk, miért jó a munkanélküli regisztráció!
A munkanélküliség felszámolása a 21. század során is nehéz feladat, a koronavírus járvány kitörése pedig csak rontott a helyzeten. A szükségállapotban zárva tartó üzletek, szolgáltatások és vendéglátóipari egységek nem csak a szolgáltatást igénybe vevők számára nehezítik meg az életet, hanem az ott dolgozó munkavállalók mindennapjait is felkavarják. A koronavírus járványnak köszönhetően számtalan magyar alkalmazott vesztette el munkáját és megélhetését, a korlátozások feloldása pedig bizonytalan.
Az elvesztett munkahelyekkel egyetemben megnőtt a munkanélküli álláskeresők száma, akik mielőbb szeretnének új megélhetési forráshoz jutni a válsághelyzet ellenére is, hiszen előbb-utóbb az anyagi tartalékok elfogynak. Ennek a problémának az orvoslását segíti az álláskeresők állami regisztrációja, amely fontos szerepet vállal a felszabadult munkaerő újraelosztásában. Cikkünkben leírjuk, hogy hol és hogyan történik a munkanélküli regisztráció online és más csatornákon, illetve mik a munkanélküli regisztráció feltételei, milyen dokumentumok szükségesek a folyamat elindításához.
Munkanélküli regisztráció
A munkanélküli regisztráció az álláskeresői regisztráció köznyelvi megnevezése. A munkanélküli regisztráció célja, hogy az állam nyilvántartásba vehesse a dolgozók és munkanélküliek számát. Az, hogy regisztrált álláskeresők vagyunk-e, mind a hivatalos ügyintézés, mind a magánéletben fontos, hiszen az állapotunk befolyásolja az adózást, a TB-jogviszonyt és a különféle járadékokra, támogatásokra való jogosultságot is. Ahhoz, hogy bekerüljünk az álláskeresői nyilvántartásba, át kell esnünk a munkanélküli regisztráció folyamatán. Ez a regisztráció jogosítja fel az álláskeresőt a munkanélküli segély (álláskeresői járadék) igénybevételére.
A munkanélküli regisztráció közvetít a regisztrált munkanélküli és a munkaerő hiányával küszködő munkáltató között, általa az álláskereső utazási támogatást és foglalkoztatást elősegítő támogatásokat vehet igénybe. A munkanélküli regisztráció mindemellett hozzásegíti az álláskeresőt különböző támogató képzéseken való részvételben. A regisztrált munkanélkülieknek kötelező fizetniük az egészségügyi szolgáltatási járulék havi összegét (ennek megszűnését 15 napon belül jelenteni kell az adóhatóság irányában) - kivéve az igazoltan, szociális alapon rászoruló személyek esetében!
Ki minősül álláskereső személynek?
- a személy rendelkezzen a munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel;
- nem folytathat tanulmányt nappali tagozatos intézményben;
- nem lehet jogosult öregségi nyugdíjra, nem részesülhet megváltozott munkaképességű személyek ellátásában;
- nem állhat munkaviszonyban, nem folytathat keresőtevékenységet - kivétel: nevelőszülői foglalkoztatás és alkalmi munkaviszony;
- együtt kell működnie a járási hivatallal elhelyezése érdekében;
- az állami foglalkoztatási szerv nyilvántartásában álláskeresőként kell, hogy szerepeljen.
Hogyan történik a munkanélküli regisztráció?
- Munkanélküli regisztráció online, ügyfélkapu használatával: az e-papír szolgáltatás segítségével történik, egyszerűen online elkészíthető űrlapokkal, amelyek mellé csatolnunk kell személyi adatainkat és a szükséges dokumentumokat bármilyen praktikus és olvasható formátumban.
- Munkanélküli regisztráció a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján: szintén online formában, a szükséges adatok, dokumentumok csatolásával, ehhez szükségünk van az e-mail címünkre, a születési dátumunkra és a TAJ-számunkra.
- Elektronikus levél formájában, az álláskereső személy beazonosításához szükséges adatokkal.
- Papíralapú munkanélküli regisztráció is lehetséges, ha az elektronikus ügyintézés nem megoldható. A kitöltött dokumentumokat, kérelmeket, iratokat a lakóhelyünkhöz tartozó járási hivatal foglalkoztatási osztályának ügyfélvárójában kihelyezett dobozokba is bedobhatjuk, vagy feladhatjuk azokat postán a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálatnak címezve.
Mik a munkanélküli regisztráció feltételei? Munkanélküli regisztráció mi kell hozzá?
- A munkanélküli regisztráció feltétele, hogy a regisztráló személy rendelkezzen érvényes személyazonosító igazolvánnyal (SZIG, jogosítvány, útlevél), lakcímkártyával, TAJ kártyával, Adó igazolvánnyal és iskolai / szakképzettséget igazoló okiratokkal.
- Ha a munkahely felmondással, felmentéssel vagy lemondással szűnt meg, a munkavállaló a felmondási idő utolsó napjáig köteles az előző munkahelyén teljesíteni, a munkanélküli regisztráció csak ezt követően valósítható meg, feltéve, ha a felmondási idő letöltése alatt nem sikerült új munkahellyel leszerződnie.
- Álláskeresőként regisztrálható az is, aki nem jogosult álláskeresési járadékra (az álláskeresési járadék csak annak jár, akinek a foglalkoztatási osztály odaítéli azt).
- A regisztrált álláskeresőnek a későbbiekben rendszeres időközönként fel kell keresnie a foglalkoztatási osztályt: jelentenie kell álláskeresését, elérhetőségi változásait (15 napos határidővel) és el kell fogadnia a szerv által felajánlott munkalehetőséget, képzési lehetőségeket, illetve önálló cselekvőként is részt kell vennie a munkakeresésben. Az álláskeresőnek az új munkaviszonyt is jelentenie kell.
Az álláskeresési járadék megigénylése
A sikeres munkanélküli regisztráció után az álláskeresési járadék folyósításához fel kell vennünk a kapocsaltot a Nemzeti Foglalkoztatási szolgálattal. A segély folyósításával kapcsolatos tudnivalókat egy részletes válaszlevélben írják le. A kapcsolatot mindenképpen a regisztrált, ügyfélkapus e-mail címmel folytassuk. Ha nem találjuk az állami szerv válaszlevelét, ellenőrizzük a spam mappát, vagy jelezzük e-mailben a válasz hiányát. A munkanélküli regisztrációt egy e-mailben kapott kóddal kell megerősítenünk, majd újra bejelentkezni a rendszerbe és kiválasztani a célunknak megfelelő menüpontokat. Az álláskeresési járadék kérelem benyújtásához a következő dokumentumok lehetnek szükségesek:
- Igazolólap az álláskeresési járadék szükségességéhez;
- Az elmúlt 3 évben szerzett jogosultsági időt bizonyító iratok ("Munkáltatói igazolás a munkaviszony megszűnéséről" c. nyomtatvány);
- A munkanélkülivé válást megelőző 4 naptári negyedévre vonatkozó jövedelemigazolás;
- Bankszámlaszámot igazoló banki dokumentum;
- SZIG, lakcímkártya, TAJ-kártya, Adókártya másolata, adóazonosító jel;
- Gyerektartást igazoló dokumentum (esetlegesen).
Mi az álláskereső számára a megfelelő munkahely?
A munkanélküli regisztráció utáni időszakban aktív keresés folyik, hiszen mind az állam mind a munkakereső érdeke, hogy a járadékot igénybe vevő személy mihamarabb újra dolgozni kezdjen. Ha az állami szerv a regisztrált álláskereső számára megfelelő munkahelyet talál, akkor el kell fogadnia azt és munkába állnia. Megfelelő a munkahely, amennyiben a következő feltételek teljesülnek:
- az álláskereső egészségi állapota szerint képes azt elvégezni;
- ha a várható álláskeresési járadék eléri a minimálbért (álláskeresési járadékban részesülőkre vonatkozik);
- ha a lakhelyről a munkahelyre történő oda-vissza utazás (tömegközlekedéssel) naponta nem haladja meg a 3 órát; 10 éven aluli gyereket nevelő nő és 10 éven aluli gyereket egyedül nevelő férfi esetében 2 óra;
- ha az álláskereső foglalkoztatása rendes munkaviszonyban történik.
Közfoglalkoztatotti pozíció esetében megfelelő a munkahely, ha a lakhelyről a munkahelyre történő oda-vissza utazás (tömegközlekedéssel) naponta meghaladja a 3 órát; 10 éven aluli gyereket nevelő nő és 10 éven aluli gyereket egyedül nevelő férfi esetében a 2 órát - ha a közlekedés térítésmentes. Megfelelő a közfoglalkoztatotti munkahely a 4 órát meghaladó távolság esetén is, amennyiben az illetékes és megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve által kiadott engedélynek megfelelő térítésmentes elhelyezésről, tisztálkodási és étkezési lehetőségről a munkáltató gondoskodik, a munkavégzés helyéhez viszonyítva 20 kilométeres távolságon belül.
A leírt megfelelő munkalehetőségek rövidebb ideig tartó munkavégzés esetén is fennállnak. Ha a pihenőidő eltöltése a lakóhelytől eltérő településen történne, az álláslehetőség csak akkor felajánlható, ha a munkavállaló családi körülményeiben, különösen gyermekeire való tekintetben ez nem okoz kárt.
A munkanélküli regisztráció megszüntetése
Ha az álláskereső bármilyen munkaviszonybeli vagy elérhetőségi változást nem jelent 15 napon belül, automatikusan, értesítés nélkül törlik a rendszerből, ahova 60 napon keresztül nem jelentkezhet vissza! A munkanélküli regisztráció megszűnik továbbá, ha azt az álláskereső saját maga kéri, az álláskereső a körülményekben bekövetkezett változások miatt nem tekinthető aktív álláskeresőnek, ha az egészsége károsul, vagy ha az álláskereső meghal, illetve, ha az álláskereső nem működik együtt az állami foglalkoztatási szervvel.