Gosztola Judit • 2021. március 17. 05:48
Kevesen tudják Palya Beáról, hogy nem csak a színpadról képes pozitív változást elérni, de két éve előadó-trénerként is bizonyít: szervezetek működésében segít, ahogyan ő nevezi, a duguláselhárításban. Az üzleti világban szokatlan, de egészen hatásos módszereivel tárja fel egy-egy szervezet rejtett problémáit, úgy hogy közben azt csinálja amihez a legjobban ért. Azt mondja, hozzá bátorság kell, amire lehet, hogy még nincs felkészülve mindenki. Interjú
Pénzcentrum: A színpadról sokan ismerhetnek, a szervezetfejlesztés azonban sokak számára egy teljesen új oldalad.
Palya Bea: Rengeteg tanulás van ezen oldalam mögött is, és folyamatosan képzem magam. Ebben a munkában találkoznak az ösztönös képességeim egy struktúráltsággal. Állhatatos vagyok, régóta figyelem és szálazom szét a saját működésem. Van bennem legalább huszonöt év önismereti munka, és a találkozásaimból, másokból, másoktól is rengeteg tanulok. Ugyanakkor ott van a zene, amelyben felnőttem, s még növekszem ma is. Az éneklésből, a dalszerzésből érzékenységet, bátorságot, a kapcsolódás tisztaságát és sok más képességet hozok. Az egyik legfontosabb, amelyet hasznosítani tudok coachként is, az a koncentrált figyelem, és ezzel összefügg az, hogy jól olvasom a nonverbális jeleket - mind a kettő elengedhetetlen a munkámhoz. És most, hogy a világ átköltözött az az online térbe, még jobban kell figyelni az emberek fizikai kódjait.
Működhet ez a fajta szervezeteket támogatói munka online is? Meg tudtátok találni a helyét az új világban?
Hogyne, sok jó tapasztalatom van erről. Ha jól használjuk az “online"-t, olyan eszköz lesz, amely újfajta tanulás t hoz a kommunikációban. Elmagyarázom. Jórészt csak a szavak vannak. Van ugyan kép, de a kapcsolódás fenntartásához önmagában pontatlan, például nem tudunk sosem a másik szemébe nézni, a kamerák ezt nem teszik lehetővé. Így sok mikrogesztust elveszítünk, amelyek offline természetes részei a beszélgetéseknek, alapértelmezettek, adottak. Ezért én behoztam a saját munkámba azt, hogy kimondom azokat a gesztusokat, testi érzetek egy részét, amelyeket észreveszek magamon: "Megérint, amit mondasz... vagy: felment a pulzusom, nagyokat lélegzek, könnyek jönnek a szemembe... És látom, a te szemöldököd is felhúzódott, talán valami mozog benned, megosztható ebből valami?
De ezeken kívül is sok bátor lépést tettem, amire én is a sok online előadás során jöttem rá. Például a legelején megkérem a résztvevőket, hogy minden zavaró dolgot tegyenek félre, telefont, emailt, másik chatszobát. A felnőtt-felnőtt kapcsolat az egy tiszta deal: te is akarod, én is akarom. Ha vállaltuk, hogy a kamerék elé ülünk-állunk egy online kapcsolódásra, akkor úgy tudjuk kihozni ebből a legtöbbet, hogyha a figyelmünket maximálisan beletesszük, mindkét oldalon. Ehhez sok humor és szeretet kell, amit én bőségszaru-szerűen tolok bele a kamerába. Már az első pillanatok számítanak, és én adok előbb, nem is keveset, teljes jelenlétet. Minden előadásomra fizikai bemelegítéssel készülök, dinamikus formába hozom magam. És ezért jönnek velem! Arra is megkérem a résztvevőket, hogy bekapcsolt kamerákkal vegyenek részt, kérdés nélkül váltanak, s ez annyira szívmelengető. Így nem fekete kis kockákhoz beszélek, hanem húsvér, érző-élő emberekhez. Így jobban tudok a látottak fényében is hangolódni arra, akihez beszélek. Mostmár éneket és dalszerzést is tanítok online, ott ez a visszatükrözés és maximalizált figyelem a kapcsolódásunk alapanyaga.
Szétszálazom, hogy egy találkozás során mit csinálok és érzek én, illetve hogy mit hallok abból, amit a másik csináld, mond. Második lépésben pedig megmutatom, elmondom ezt, amely bizony néha bevállalós mondatokat szül, de pont ebben van a felnövekedés lehetősége. És erre az online késés még egy kis extra időt is biztosít nekünk. Más a beszélgetések ritmusa, meg kell várni a mondatok végét, meg kell érezni, hogy átért-e már, amit én mondtam. Ezek a másodpercek pedig a mi barátaink akkor, amikor a kapcsolódás erősítéséről, az online tér melegítéséről beszélünk. Ez a kapcsolódás forradalmian új korszaka, olyan lehetőség az emberiségnek, mint az írásbeliség vagy a könyvnyomtatás.
Akkor azt mondod, itt sem vesznek el azok az energiák, amelyekkel dolgozol a színpadon és trénerként is?
Nem, sőt konkrétan minden tréningem, előadásom után azt jelzik vissza, hogy az online térben is jó volt kapcsolódni, jobbkedvűek, energikusabbak lettek. Élek a gép előtt, magyarázok, jól érzem magam. Nyílik a szívem, szabadon asszociál az agyam, miközben emberekkel dolgozom. Sokat segít az éneklésből hozott tudásom, tapasztalatom. Megtanultam a színpadról a közönséggel kapcsolódni. A Müpa színpadától a negyedik emeleti erkélyig is nagy a távolság. Amit ott tanultam, itt is alkalmazhatom.
Ez egy nagyon fontos téma, sokszor hallom, hogy nem sikerülnek jól az online meetingek egy cégen belül, holott “csak" arra kell rávenni a résztvevőket, hogy ők is akarjanak igazán kapcsolódni. “Csak" a saját egyéni felelősség vállalására kell rábírni őket - ez óriási téma. Sok humor, sok elfogadás kell hozzá. Ha pedig logikusan közelítek, akkor elmondom, hogy a kapcsolódás mitől jöhet nagyobb eséllyel létre, ahhoz konktéran mit kell csinálni egyik és másik oldalon. Tehát valami olyasmi ez - és ehhez most Weöres szavait használom -, hogy az embereket én nem “hívom a jóra, hanem perzselő szomjat keltek bennük a jóra".
A pandémia kellős közepén nagyon meg vannak lőve az énekesek, zenészek, de téged nem lehet zavarba hozni, hiszen nem csak egy lábon állsz.
Bár nekem is hiányzik a koncertezés, de én két éve elindultam az online tanítás útján. Ám maga az anyag ott feküdt a fiókomban 7 évig: 2012-ben írtam le először a Szeretem az ötleteimet nevű online kurzusom teljes tervét. Trénerként fő célom, hogy az emberek és a cégek, amelyeket emberek alkotnak, energikusabbak és önazonosabbak legyenek, és így jobban tudjanak egymáshoz kapcsolódni. Az önazonosságból kinövő emberi kapcsolódás az értelmes élet, az munkavégzés legalapvetőbb eleme. Tehát amikor tanítok, a saját tapasztalataimra alapozok, abból szűrtem le azt, ami az én tananyagom. Gyakran a saját kreatív folyamataim előrelendítésére dolgoztam egy-egy gyakorlatot, és a tanítás során kiderült, hogy más szakmában is jól működik. Tehát az éneklés, a dalszerzésből, a kurzusfejlesztésből, könyvírás egy akkurátusságot és állhatatosságot adott a kezembe. Viszont ahhoz, hogy ezt az anyagot más közegnek is jól át tudjam adni, sok szempontúan kell beszélni. Ezért képzem magam folyamatosan én is. Például vannak olyan cégek, ahol érdemesebb egy kognítív szintről indulni, és ahhoz nekem is tűpontosan kell tudnom, hogy mit miért mondok, csinálok.
Jól gondolom, hogy csak egy nagyon bátor, haladó cég vállalja be Palya Beát trénernek?
De jó, hogy ezt kérdezed! Sokszor én is így érzem. Épp most készítettem egy ajánlatot egy cégnek, és ahogy írtam, azon gondolkodtam, hogy talán nekik én nekik még - az őszinteség bátorsága szempontjábólból - nagy falat leszek. Ha én ha egyszer nekiállok, és dolgozom valakivel, akkor jön az akkurátus szétszálazás, mert abból lehet változást generálni. Van, hogy mélyre megyek, de közben figyelek nagyon, hogy meddig mehetek. Ez a duguláselhárításhoz kell. De arra is nagyon figyelek, hogy ne legyen a mélyülgetés önmagáért való, és legyen egy határa. A munka előtt vagy a kezdetén kijelölünk egy konkrét célt vagy esetleg célokat, és a folyamatban arra koncentrálok, hogy átmenjen és beépüljön az, hogy konkrétan mit kell csinálni e cél eléréséhez. Nagyon sok rétegű és sűrű ember vagyok, de a sok humor és a testi gyakorlatok, meg időnként az énekes gyakorlatok - megteszik a maguk oldó hatását.
Minden cég emberekből áll, akik interakcióban vannak egymással. Minden idegszálmmal, minden sejtemmel dolgozom, amikor dolgozom: a testem hangolódik (online is), az agyam meg struktúrákat alkot. Adom a fgyelmem sugarát, hiszen az energia a figyelmet követi, tehát ahová figyelünk, ott megszülethetnek dolgok. Tartom a teret, segítek rávilágítani a gondok gyökerére, oda, ahova kényelmetlen lenne bemenni egyedül. A legtöbbször azt tapasztalom, hogy a valódi aha-élmények abból fakadnak, hogy ebben a figyelemsugárban egyszerű és alapvető dolgok kimondódnak. És akkor valami megkönnyebbül a rendszerben. És onnan már ki lehet jelölni egy irányt, hogy merre menjünk tovább.
Mi az a sajátságos módszered, amivel dolgozol?
A tanítási módszerem alapja az előbb említett koncentrált figyelem, a játékos kreativitás és az elfogadás. Ha együtt dolgozok valakikkel, bármilyen furcsán is hangzik, de szeretem azt a csapatot: az én szótáramban ez elfogadást és figyelmet jelent. Közelengedést. A kreativitás és a zene nyelvén lettem én magam önazonos, erre épül a lényem, a vállalkozásom, az anyaságom. Ezt raktam struktúrába, ezért ezt tudom tanítani, és tanítás közben én magam is tanulok. Színházi impró, énekes és táncos impró, szavakkal való impró, önismeret: mindezekből játékos gyakorlatokat állítok össze, amelyeket beviszek a workshopokba. A kreatvitás körül megjelenhet az automatikus írás, és különféle saját gyakorlatok arra, hogy hogyan kell csináló üzemmódban maradni akkor is, ha valami nehézség adódik. Tehát elsősorban a kreativitás és a zene eszközeivel dolgozom, és szeretem úgy zárni a munkáimat, hogy a velem dolgozók konkrét csinálós eszköztárral gazdagodtak, beépítik a munkájukba, és az működnik. Gyűjtöm a is a visszajelzéseket, a “működik" a leggyakoribb szó, amit írnak.
Mindenkiben megtalálod a kreativitást, mindenkiben benne van?
Igen. Én semmi olyat nem fecskendezek bele egy emberbe, egy csapatba kívülről, ami már amúgy ne lenne ott. Csak lehántom a héjat a magról.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A cég termelékenysége és a munkahely ázsiója akkor tud növekedni igazán szerintem, ha a benne dolgozó egyének egyenként szabadok és kreatívak. Ezt én is tapasztalom, a saját cégemen belül és azoknál a cégeknél is, ahol dolgozom. Épp Bozsogi Dia, a Flow tanácsadója mesélt nekem nemrég arról, hogy egy vezető hogy támogathatja a cég embereit mindebben: 1. teret ad az egyéni kreativitásnak, 2. nem ragaszkodik ahhoz, hogy pont az ő ötlete valósuljon meg, 3. azonnal visszajelzést ad az egyéni kreatív folyamatokról, hogy a kollégák tudják, mely ötletek hasznosak és melyek nem a cég aktuális célja számára.
Nem nyúltál még darázsfészekbe?
De. És tartottam a teret... Ezeken az eseményeken az idegszámaimmal minden egyes résztvevőn rajta vagyok, és volt már kihívást jelentő helyzet. De a 20 év önismereti munka ehhez is biztonságot ad: pontosan megtanultam, hogy kell ezekben a helyzetekben mozogni, és offline 60 embert még biztonsággal elkalauzolok az úton, online sokkal többet. (Persze függ a fotmétumtól.) Az olyan eszközök, mint ez a koncentrált és állhatatos figyelem, nagyon fontosak, amikor céggel, emberekkel dolgozom. Mit mond, mit csinál a másik, és én mit értek abból. Pont ez az a tudatosság, amiról fejjebb az online kommunikáció kapcsán meséltem.
Ha érzem, hogy valaki rám figyel, akkor önmagam még teljesebb verzióját tudom megalkotni, ami a legjobb állapot egy közös kreatív folyamathoz is. Nem tudjuk,hogy kell a teljes figyelmet adni és kapni. Zavarba jövünk, vagy megtörjük a csendet, sztorizunk, kérdezünk, tanácsolunk. Anyaként is azt tapasztaltam, hogy ha csak leülök a sarokba és nézem a gyermekeimet, figyelek rájuk, akkor születnek meg a legcsodálatosabb rajzok és a legeredetibb szerepjátékok. Csak figyelek, nem kalandozom el... ami nehéz egy felpörgetett, kicsavart nap után, amikor azt érzem, sehol sem tartok még, de tudatosan ráveszem magam. Megvan a gyümölcse.
Mára már óriási érték egy vezetőben az emberi oldal, a szívmelegség, az őszinte kapcsolódás képessége, a tiszta kommunikáció. Persze ehhez tiszta határokat kell tartani, ezt is mindig hozzáteszem. Mit osztok meg, mit nem osztok meg, erről kell egy tudatosság, én is sok időt eltöltöttem saját határtartási gyakorlatom megalkotásával. A valódi bizalom sok összetevős, de lehet rá töredeni, mert az üzletben a bizalom az olyan, mint a háznak az alapzat. Az önsimeret mára a business-élet szerves része lett. Sokszor hasznos védekezési eszköz a rejtőzködés, de a vastag bőr alatt valami belülről rág, és azt sok energia lent tartani.
Palya Bea a nap végén, hogy tesz le egy céget, vagy meddig viszed őket még magaddal?
Nehezen. Ez egy komoly kihívás számomra, és folyamatosan tanulom. Kihívás számomra a saját szenvedélyességemet és munkamániámat, őszinte lelkesedésemet és szeretetemet szabályozni, de jó úton haladok. Például észreveszem az apró jeleket, melyek arról tanúskodnak, hogy kimerülök, és ezeket tudatosítom. De a kiégés veszélye engem nem fenyeget. Bár figyelnem kell arra, hogy mondjak több nemet, és ne dolgozzam szét magam, de imádom azt, amit csinálok, és ez sok energiát termel. A munkám visszatölt.
Sok kiégett munkavállalóval találkoztál az elmúlt két évben a munkád során?
Igen, találkoztam. Sokkal nem, de volt szerencsém hozzájuk.
Miről ismersz fel egy kiégett embert?
Sokszor párosul ehhez egy fejtartás, egy oldalra biccentett fej. Nagyon figyelek a szavakra, de a testre is: a beesett mellkas, a hanyag tartás, a fejtartás sokat elárul, ahogy a lapos a légzés, a lapos pillantás is. Érezni lehet, hogy egy testből mennyi energia jön, és azt is, ha ez az energia már az utolsó utáni készletek mozgósítása. Nincs ott a fény a szemben. Ezt én könnyem észreveszem. És ha van arra nyitottság, hogy beszélgessünk, vagy dolgozzunk, akkor elkezdjük együtt megkeresni - struktúráltan, lépésről lépésre - az erő és a lelkesedés belső forrásait.
(A képeket Stiller Ákos készítette.)