Újabb nagy nyertese van a home office-láznak: egyre több magyar akar ilyet otthonra

Pénzcentrum2020. december 16. 12:33

Nem várt oldalról kapott támogatást az okosotthon-piac egyébként is látványos erősödése, a járványban, a home office terjedésével felpörögtek a lakásfelújítások, ezen belül bővült az otthonukba intelligens megoldásokat választók száma, amelyet  a következő két évben Magyarországon  a felújításokhoz nyújtott állami támogatások tovább növelhetnek. A kereslet növekedést alátámasztja, hogy mérhetően nőtt az okosotthonokkal kapcsolatos posztok és hozzászólások száma a közösségi médiában és az online felületeken - derült ki egy friss kutatásból.

A Chameleon Smart Home Zrt. alapítója, Szarvas Péter szerint a pandémia az ingatlanfejlesztés irányait is befolyásolja, például azzal, hogy a lakásoknak egyben otthoni irodáknak is kell lenniük, mivel az otthoni munkavégzés a járvány elmúltával sem tűnik el. A társasházakban megnő az igény a közösségi funkciók beépítésére, és az irodaházak tervezésénél is új igények  jelentkeznek, mindezek pedig az automatizált intelligens épületek irányába terelik az építőipari ágazatot. Azt is elmondta, hogy Magyarországon a smart home piac az idei 66 millió dollárról a következő négy évben több mint a duplájára emelkedhet, ami több mint 10 százalékponttal növelheti az okosotthon-penetrációt.

Szarvas Péter ismertette, a globális smart home piac mérete a tavalyi 74 milliárd dollárról, idén 91 milliárdra nőtt, jövőre várhatóan  113 milliárd dollárt ér el, és 2023-ra 153 milliárd dollárra emelkedik, ami 15 százalékos éves növekedésnek felel meg. A Magyarországi számok még attraktívabbak, hiszen az idén 66 millió dollárra tehető piac éves 20,4 százalékos növekedéssel 2024-re  138 millió dollárra nőhet. A smart home penetráció globálisan a háztartások 9%-ról 19%-ra emelkedhet a következő négy évben, míg Magyarországon 4%-ról 14%-ra, ami rendkívüli lehetőséget jelent ingatlanfejlesztőknek és szerelőknek egyaránt.

A kutatás

Az okosotthon megoldások ismertsége, az érdeklődés megugrása, az aktívabb hirdetés a közösségi médiában is jelentkezik, mindez pedig jó indikátora a piac várható alakulásának. Egyre nagyobb az érdeklődés a smart home rendszerek iránt, amit alátámaszt a D-TAG  újgenerációs piacelemző cég több millió online vélemény feldolgozásán alapuló március és szeptember között végzett, reprezentatív, big data kutatása is, amely a Chameleon megbízásából készült. A D-TAG azt kutatta, hogy milyen hatással volt a COVID a smart home piacra, és az emberek milyen gyakran, illetve milyen érzelmekkel beszélgetnek otthonuk automatizálásáról.

Dancsházy Csaba, a D-TAG elemzési igazgatója elmondta, hogy több mint 1 millió 250 ezer közösségi médiahasználó  és több mint 1,6 millió dokumentum (online interakció, internetes tartalomcsere) adatait elemezték. A hirdetések, posztok, a beszélgetésekben a figyelt témák megjelenése, a gyártók említése, a megoldások  ismertsége viszonylag pontos előrejelzést adhat a gyártóknak a jövőbeni igényekről, fejlesztési, kommunikációs irányokról. A kutatás alapján az online felületeken a vírusjárvány első és második hulláma alatt is megnőttek a lakásvásárlási, építkezési, felújítási tervek, amelyek az okosotthon-megoldásoknak is bővülő piacot jelentettek.

A kutatás megállapította, hogy az otthonokba visszaszorulva egyre fontosabbak lesznek a kényelmi és biztonsági automatizált megoldások. A smart home beszélgetések 65,9%-ban jelentek meg a kulcstémák. Az intelligens megoldások közül a leggyakrabban említett ebben az időszakban a biztonság és a távoli hozzáférés témája volt, az említések 21,9 %-a szólt erről. A második helyet a szórakozás foglalta el (11,4%), a harmadikon pedig a világítás (9,8%) állt, az árazás pedig csak a negyedik helyet érte el. Azt vizsgálva pedig, hogy a dokumentumok hány emberhez juthattak el - impresszió - márciusban volt egy komoly emelkedés (200 millió), majd a csúcsot szeptemberben érte el (250 millió), addig is folyamatos növekedésen ment át.

A március és szeptember közötti posztokat, hozzászólásokat, dokumentumokat és azok elérhetőségét elemezve megállapították, hogy  dokumentum-szám tekintetében márciusban volt a csúcs, majd folyamatos csökkenés után szeptemberben ismét emelkedett a téma megjelenése a közösségi oldalakon. Szeptemberben ugyanis a legnagyobb gyártók (Google, Apple, Amazon) bejelentették: 2021 elején életbe lép az egy évvel korábban elindított közös szabványt (Connected Home over IP), amivel lehető válik a smart home rendszerek és a különböző IOT eszközök közötti kommunikációt.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A kutatás szerint a felhasználók nagy jelentőséget tulajdonítanak a szabvány létrejöttének.

A kutatás rávilágított arra is, hogy a legnegatívabb téma a cyberbiztonság volt, azon belül is a legnagyobb félelmet az okozza, hogy a rendszer feltörhető, és kompromittáló adatok  kerülhetnek illetéktelen kézbe. Szarvas Péter szerint a kutatás alapján a gyártók megfelelő kommunikációs stratégiákat alkothatnak a félelmek megszüntetésére, az alkalmazott megoldások biztonságosságának bizonyítására és megismertethetik a fogyasztókat a jövő megoldásival is, hiszen az okosmegoldásoknak a technológiával együtt kell fejlődniük a lakás több évtizedes időtartama alatt. A szakember kiemelte:

a cyberbiztonság szempontjából fontos, ezért ők a kezdetektől ügyelnek arra, hogy a bankokhoz hasonló titkosítást használjanak a kommunikációhoz, hogy minden érzékeny információ rejtve és biztonságban legyen.

Az okosotthon

Szarvas Péter szerint a 2020-as év alapvetően megváltoztatta az elvárásokat, hiszen jelenleg az az otthonunk all-in-one: iroda, étterem, edzőterem, játszóház, mozi, kerti party színtere, miniwellnessközpont, ami intelligens rendszerekkel évtizedekig a megbízható várunk marad, fontos, hogy minden a kényelmünket és a védelmünket szolgálja méghozzá energia és költségtakarékos módon. Egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy otthonunk alkalmazkodjon az időjáráshoz, az életritmusunkhoz és a hangulatunkhoz. Legyen elég megnyomni egy gombot, hogy bezáródjanak az ajtók, elsötétítsenek a redőnyök, éjszaka pedig visszafogott fények igazítsanak útba. A rendszer érzékeli az eső vagy a szélvihar közeledtét, amire az ablakok bezárásával, a redőnyök leengedésével és a napvitorla behúzásával reagál. Vigyáz a lakásra, amíg nyaralunk, üdvözöl, amikor hazaérünk, kinyitja a garázskaput és az ajtót, felkapcsolja a világítást, kellemes hőmérsékletet biztosít - mondta.

A kutatás szerint az okosotthon elnevezés ismertsége egyre nő, de valójában a fogyasztók sok lehetőséget még nem ismernek, de a smart home piacban egyre nagyobb a potenciál.

Címkék:
hrcentrum, vásárlás, karrier, pénzcentrum.hu, szélvihar, okosotthon, magyar fejlesztési bank, közös tulajdon, online hirdetés, ipari ingatlan, ingatlanfejlesztő,