Pénzcentrum • 2020. március 12. 11:08
Veszélyhelyzetet rendeltek el Magyarországon a koronavírus terjedése miatt, ez sokunkat teljesen új helyzet elé állít. Át kell gondolnunk például az otthoni munkavégzés lehetőségét is, hiszen ez az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy minimalizáljuk a vírus jelentette kockázatot. A hazai cégek felkészültségére voltunk kíváncsiak.
Járványmentes, "normál" üzemmódban a home officera, mint egyfajta plusz juttatásra, ösztönzőre tekintenek a munkavállalók, ám rendkívüli jogrend esetén, veszélyhelyzetben a munkáltató kötelezheti arra a munkavállalókat, hogy meghatározott ideig munkájukat otthon végezzék.
Itthon egyelőre még nem zárták be a köznevelési intézményeket, ám ha ez bekövetkezik, akkor az sok szülő számára teljesen új helyzetet teremt: meg kell oldani a gyermekeik felügyeletét, de nagy kérdés, hogy vajon a magyar cégek készen állnak-e arra, hogy elengedjék a munkatársaik eddig megszokott szoros felügyeletét.
A Pénzcentrum rendszeresen készít interjúkat a legnagyobb hazai munkáltatók HR vezetőivel, és sok esetben szó esett a home office-ról is. Most az nagy kérdés, hogy
Ezek természetesen nem friss nyilatkozatok, hanemaz elmúlt háromév során "gyűjtöttük őket", és nyilván a cégek az új helyzethez gyorsan alkalmazkodni fognak.
Urgyán Csabával, az Explosive Consulting vállalati tanácsadójától megkérdeztük, mely szakmák, amelyek 100 százalékban tudnak már home office-ból működni?
Hogy hogyan lehet egy cégnél megkezdeni a home office megszervezését, arra többféle gyakorlat létezik. "Mi azt a megközelítést szoktuk képviselni, hogy először, egy állapotfelmérés keretében, megnézzük hogy, milyen céljai vannak a menedzsmentnek és ehhez képest hol tart most a szervezet. Ezt követően meg tudjuk határozni, hogy szükséges-e, és ha igen, milyen fejlesztésen érdemes keresztülvinni a vállalatot ahhoz, hogy a munkatársak nagy létszámban otthonról dolgozva is változatlanul ki tudják szolgálni az ügyféligényeket.
Például amikor a hatékony munkavégzés akadályait, korlátait feltáró kérdésekre érkező válaszok 30-40 százalékban a kevésbé hatékony munkaszervezésről, a rossz kommunikációról, vagy a szokásjog alapján történő munkavégzésről szólnak, akkor elég kockázatos a munkatársaknak abban a pillanatban elérhetővé tenni az otthoni munkavégzés lehetőségét.. Ezekben az esetekben fel kell készíteni a vállalatot arra, hogy egy transzparens és jól tervezhető működés mellett a munkatársak képesek legyenek eredményesen otthonról dolgozni."
Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR vezetője elárulta, hogy náluk összességében mind az otthonról való munkavégzés, mint a részmunkaidős foglalkoztatás térnyerés egy hosszabb folyamat során valósul meg:
Csucska Péter, a Lexmark Magyarország ügyvezető igazgatója, az AmCham alelnöke elmondta, hogy van lehetőség náluk otthoni munkavégzésre, ajánlásaik vannak, ami havi négy alkalomról szól.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Somogyi Andrástól, a Bosch HR igazgatója ishasonló tapasztalatokról számol be
Arra a kérdésre, hogy hajlanak-e a vezetők, hogy több felelősséget adjanak a munkatársaknak, azt válaszolta, hogy mindenki hajlik rá, a kérdés, hogy milyen mértékben.
"Vannak tölgyfáink. De elmondható, hogy ettől függetlenül mindenki egyre jobban figyel a munkavállalókra, és hajlandó teret engedni az ő igényeiknek is. Persze előfordul, hogy ezt félreértelmezik, azt gondolják, nincsenek célok, mindenki azt csinál, amit akar. Messze nem. Van home office, de nyilván meg kell beszélni a csoportvezetővel, hogy a munka tervezhető legyen, mert vannak olyan tevékenységek, amikor valakinek itt kell lennie a csapatból."
Knezevics Viktor, a BP országigazgatója elmondta, hogy náluk ez erős hívószó. "Erős hívószó még, hogy a BP mint globális energiavállalat kiáll a környezetvédelemért és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért, és bár nem ilyen indíttatással indult a home office, de aki csak három napot jön be dolgozni, az annyival kevesebbet használja az autót vagy a tömegközlekedést. Ez is egy pozitív környezeti hatás. A kisgyerekes szülőknek nagy segítség ez például, ha beteg lesz a gyerek, nem kell szabadságot kivenni, hogy otthon maradjon vele."
Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom humán erőforrás vezérigazgató-helyettese elárulta, hogy náluk a home office már több mint próbálkozás, napi szinten működtetik a távmunka rendszert. 2017-ben a munkatársak 34 százaléka rendelkezett távmunkás szerződéssel, és a kollégák összesen több mint 123 ezer távmunkanapot regisztráltak. Nem minden munkakörük alkalmas erre, de ahol ez működik, ott a kollégák kérhetik ezt a vezetőtől.
Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR igazgatója elmondása szerint van náluk erre lehetőség. "Különböző szakterületeken foglalkoztatunk kollégákat -pl. tanácsadó, szoftverfejlesztő, terméktámogató specialista- és mindenhol beilleszthető az otthoni munkavégzés. A munka már nem feltétlenül köt egy helyhez minket. Emellett célszerűnek látjuk, hogy az új dolgozók lehetőség szerint minél többet tanuljanak a munkahelyen, és aztán ahogy egyre önállóbban tudnak dolgozni, úgy nyílik meg számukra fokozatosan a távoli munkavégzés lehetősége. Vannak olyan területek, időszakok, ahol szinte minden nap szükséges az, hogy mindenki itt legyen, személyesen találkozzanak.
Az otthoni munkavégzés bizonyos esetekben ez teljesen a dolgozóra van bízva. Van olyan, aki nem Magyarországról dolgozik és 100 százalékban otthonról teszi. De van olyan csapat, ahol heti két nap van megbeszélve, és előre tudják, ki mikor dolgozik otthonról. Ez akkor tud működni, ha a megfelelő helyen, a megfelelő eszközökkel való munkavégzés lehetősége biztosított. számukra olyan környezetet kell biztosítani, ahova a munkatársak szívesen jönnek be dolgozni."
Mihók Krisztina, az Erste Bank HR igazgatójától megtudtuk, hogy öt évvel ezelőtt még a munka és magánélet egyensúlya volt fókuszban, de mára eltolódott a hangsúly. Az elválasztás helyett a munka és magánélet integrációja lett az elvárás. Ez nem a munka háttérbe szorulását jelenti. Egy korábbinál sokkal flexibilisebb munkavégzést kell biztosítanunk a munkavállalóiknak, például a home office munkavégzési lehetőség biztosításával vagy a munkakörnyezet átalakításával.