Pénzcentrum • 2020. február 17. 16:30
Sokaknak ismerős lehet a szituáció: adott egy régi ismerős, akiről jó ideje nem hallottunk, de hirtelen feltűnik a színen és kedvesen egy találkozóra invitál, hogy egy kávé mellett tájékoztasson egy "kitűnő üzleti ajánlatról", vagy pont olyan embereket keressen az újonnan épülő munkahelyi csapatába, mint te vagy. Ennél kevés egyértelműbb jele van annak, ha valamiféle MLM-rendszerű vállalatba akarják beszervezni az embert, de vannak más, nem ennyire nyilvánvaló dolgok is, amikre nem árt figyelni, mondjuk egy álláshirdetésnél. Ebben a cikkben összeszedtünk hét jelent, amelyek alapján kiszűrheted a piramis-szisztémás ajánlatokat.
Vélhetően mindenkit kerestek már meg olyan "könnyű otthoni munkalehetőséggel", amelyhez csak egy képzést kell elvégezni, majd pedig termékeket, szolgáltatásokat továbbértékesíteni. Ugyan már a szakértők szerint leágazóban van az egymás alá szervezős, úgynevezett MLM-es cégeknek (multi-level marketing), de azért még mindig jócskán akad ilyen jellegű álláshirdetés. Emellett a Huffington Post szerint nagyon nehéz különbséget tenni a legálisan működő cégek, illetve az egyszerű csalás között. Bár egyre több ilyen vállalat bukik be, és egyre többen jönnek rá, hogy nem is olyan egyszerű pénzt keresni az ilyen vállalkozásokkal, de még mindig rengetegen hajszolják az álmot, hogy "a saját főnökük legyenek", vagy hatalmasat szakítsanak minimális energiabefektetéssel. A lap összeszedett 9 jelet, amelyből könnyen kiszúrhatod, ha MLM-be botlasz egy álláshirdetésben, vagy ha egy rokon vagy barát megtalál egy "új és izgalmas kereseti lehetőséggel".
Nem a HR-esek keresnek meg
A legtöbb nagyvállalatnál a toborzást az ezért fenntartott HR-osztály végzi, ezzel szemben az MLM-vállalkozások nagy mértékben támaszkodnak a már beszervezett tagokra a toborzás során. Erre azzal motiválnak, hogy minden alkalommal, amikor valaki beszáll egy ilyen piramiscégbe, az alsó szinten találja magát, eladásainak egy részét pedig nem ő kapja meg, hanem az, aki beszervezte a rendszerbe. Így pedig a tagoknak érdekük, hogy újabbnál újabb embereket toborozzanak. Ennek kapcsán Kaylin R. Staten, a Hourglass Media vezérigazgatója arról beszélt a lapnak, hogy résen kell lenni: például, ha egy régen látott ismerős bukkan fel hirtelen az életünkben, akiről nagyon rég hallottunk, szinte biztosra vehető, hogy előbb-utóbb egy ilyen "kecsegtető lehetőséget" fog kínálni.
Jellemző szófordulatok
Az MLM-cégek jellemzően ugyanazokkal a kifejezésekkel igyekeznek új tagokat toborozni, amelyekkel remek jövőképet vázolnak a potenciális újoncok számára. Gyakran előfordul a pénzügyi függetlenséget kínáló, "szállj ki a mókuskerékből" séma, illetve sokszor kisgyerekes anyukákat is keresnek "könnyű, otthoni munkára". Ez persze sosem ilyen egyszerű, hiszen a legtöbb MLM-vállalatnál különféle eladási kvóták vannak, amik ha nem teljesülnek, akkor akár a fizetés is csökkenhet.
- hívta fel a figyelmet Staten, aki szerint ilyen kecsegtető ajánlat lehet még az "otthon végezhető munka", a "kiegészítő jövedelem", vagy a már említett "légy a saját főnököd" is. Ha ezeket olvasod egy állásajánlatban, akkor szinte biztos, hogy egy MLM-vállalatról van szó.
Behízelgik magukat
Jellemző, hogy a beszervezők az érzelmekre akarnak hatni, gyakran dícsérik a kvalitásaidat és sorolják a jó tulajdonságaidat, amelyekkel hasznos tagja lehetnél a "fiatalos új csapatnak", lehet, hogy nem esik le elsőrele, de mind arra megy ki, hogy végül aláírd a csatlakozási papírt - mondta a HuffPostnak Patrick Ward marketingigazgató, akit több alkalommal is megtaláltak egy "kihagyhatatlan ajánlattal".
Nem egyértelmű az üzleti modell
A legtöbb állásajánlatnál teljesen világosan leírják, hogy mik lennének a feladatok, ám az MLM üzletágakban jellemzően nem annyira világosak a részletek - húzta ala Staten, aki szerint egy ilyen projektvezető soha nem fogja elmondani, hogy pontosan mik a lehetőségek, inkább ködösít, hogy minél kevesebbet tudj meg a cég pontos működéséről, és így ne is tudj utánajárni annak, hogy mi is megy a háttérben.
- jelentette ki a szakember.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Nem kérnek semmilyen papírt
Általában meg szokták jelölni az álláshirdetéseknél, hogy milyen végzettséget, képesítést várnak el a munka betöltéséhez, de amikor egy MLM-es hirdetésről beszélünk, akkor a legritkább esetben kell bármilyen papír az állás betöltéséhez - sőt, legtöbbször rendes felvételi eljárás sincs. A lényeg, hogy tudj például a Facebookon különféle csoportokba posztolni a cégről, vagy üzeneteket küldeni az ismerősöknek, és ismeretleneknek.
Hasonló jele, hogy vélhetően egy piramis-szisztémás vállalatról van szó, ha képzés címszó alatt csak különféle PDF-eket küldenek, illetve sémákat mutatnak, amelyeket be kell másolgatni a különböző csoportokba, üzenetekre.
Meg kell venni a kezdőcsomagot
Akkor is villogjon a vészjelzés, ha közlik, hogy a munkakezdéshez meg kell venned valamilyen "kezdőcsomagot", hogy legyen árukészleted. Amit pedig nem tudsz belőle eladni, az a te veszteséged lesz, amit később senki nem fog kompenzálni. Félreértés ne essék, más iparágakban is rengeteg értékesítő dolgozik jutalékos rendszerben, de ott nem az alkalmazott saját pénzét kell elköltenie a termékekre, a dolgozók csak a megrendeléseket veszik fel, és a vállalat közvetlenül a vásárlókhoz juttatja el az árut, nem a közvetítőnek kell megvennie.
Az előmenetelhez toborozni kell
Ahogy fentebb is írtuk, az MLM-cégek nagy mértékben támaszkodnak az új tagok toborzására, gyakran ez az egyetlen módja annak, hogy fenn tudjanak maradni, és tartani tudják az ígért, magas jövedelmeket. Ha a seiker csak az "alkalmazottak" számától függ, akkor biztosan valami simli van a dologban.
- hívta fel a figyelmet Jacques Buffet karrierszakértő, aki szerint az lenne az egészséges, ha a jövedelem attól függene, hogy az ember hány terméket tud valóban eladni a lakosságnak, nem pedig attól, hogy hány barátot, családtagot tudtál meggyőzni, hogy "dolgozzon neked".