Így keres munkát a legtöbb fiatal: a közösség a legfontosabb

Pénzcentrum2019. június 18. 10:30

Leginkább a Facebookon találhat a munkavállalással és a munkaerőpiaccal kapcsolatos információkat a Z és Y generáció - derül ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a SentiOne közös kutatásából. Az őket csábító vállalatoknak mindenképpen fel kell készülniük arra, hogy vonzó céges közösséget építsenek fel, ugyanis a korosztály számára ez a jó munkahely egyik legfontosabb ismérve. Körükben ugyan népszerűek a nagyvállalatok, sokuknak egyáltalán nem lenne ellenére egy startupnál kezdeni a karriert.

Messze a közösségi média, azon belül is a Facebook az a felület, amelyen keresztül a Z és az Y generáció tagjai a legtöbb információt kaphatják az álláskereséssel és a munka világával kapcsolatban. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a SentiOne social és online listening nemzetközi cégcsoport közös kutatása a teljes magyar nyelvű, publikus internetes tartalmakat lefedve mérte fel a témához kapcsolódó kulcsszavak előfordulási gyakoriságát. A hazánkban legtöbb felhasználóval rendelkező Facebook ezen a téren messze megelőz minden más oldalt: a 2018 és 2019 márciusa közötti időszakban csaknem 2,3 millió említést regisztráltak a felületen az olyan kulcsszavakra, mint az állás, a pályakezdő, a vállalkozás, a gyakornok, a multi vagy a munkahely. Ez önmagában több, mint a Top 10-ben szereplő másik kilenc oldalon - többek közt a 24.hu-n, a gyakorikerdesek.hu-n vagy a 888.hu-n - fellelhető összes, mintegy kétmillió említés. 

A tartalmak tekintélyes része nem a fiataloknak, sokkal inkább róluk szól: a posztok, bejegyzések és kommentek többnyire a generációs jellegzetességeket és különbségeket, az ezekből adódó nehézségeket, az Y-ok és a Z-k foglalkoztatásának kihívásait és lehetőségeit elemzik. A leggyakoribb témák között szerepelt a fiatalok munkakeresése kapcsán a kapunyitási pánik, a pályakezdéssel kapcsolatos bizonytalanság, valamint a lakhatás és a hosszú távú megélhetés kérdései is.

A jó munkahelyen jó közösség van

A SentiOne a különböző munkavállalással kapcsolatos blog-, illetve fórumbejegyzéseket, hozzászólásokat is megvizsgálta. Ebből kiderül, hogy az álláskeresés során, illetve azzal kapcsolatban leggyakrabban fellépő igények között a versenyképes, "európai" fizetés, a rugalmas időbeosztás, a kreatív munkavégzés, a rendszeres és hasznos visszajelzések, a munka és a magánélet egyensúlya, valamint a fejlődési és tanulási lehetőségek szerepelnek. A Y, de különösen a Z generáció hangsúlyosan közösségekben való gondolkodását tükrözi, hogy a jó csapat számukra szinte mindennél fontosabb - a fiatal generáció szerint ez a jó munkahely egyik legfőbb ismérve. A kutatás eredményei szerint számukra ez csaknem olyan fontos szempont, mint a jó vezetők, vagy a munkahely által átláthatóan felvázolt karrierutak.

A saját vállalkozás alapítása is vonzó

Kifejezetten népszerűek a korosztály körében azok a tartalmak, amelyek fiatal vállalkozók sikereit, illetve a startup kultúra pozitív oldalát mutatják be. Ez alátámasztja a METU egy másik, a témában készített kutatását, amely szerint a multinacionális vállalatok kifejezetten népszerűek a fiatalok körében, ám a válaszadók közel 40 százaléka szívesen kezdené karrierjét startup cégnél, vagy akár saját vállalkozást is indítana.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az online térben a tartalmak figyelemre méltó kettőssége rajzolódik ki. Sok beszámoló szól arról, hogy a fiatalok határozottak, tudják, mit akarnak, és bíznak a képességeikben. Ezzel szemben gyakori témaként jelenik meg az életre való felkészületlenség, a kapunyitási pánik, az elhelyezkedés problémái és a lakhatási nehézségek is

 - mondta el Major Szilvia, a METU KarrierCentrumának vezetője. Hozzátette: a MyBrand nevű, hazánkban egyedülálló portfólió alapú képzési rendszerünkkel pont az a célunk, hogy a hallgatók a diploma kézhezvételekor már határozott képpel rendelkezzenek saját készségeikről, melyekre építve könnyebben alkalmazkodhatnak a nehézségekhez és képezhetik tovább magukat a későbbiekben.

Címkék:
hrcentrum, álláskeresés, munka, fiatal, állás, penzcentrum, munkakeresés, magyar, y generáció,