Gosztola Judit • 2019. április 15. 11:15
A munkaerőhiány a magyar gazdaság egyik legégetőbb problémája: szektortól függetlenül szinte az összes cég érzi, hogy egyre nehezebb megtartania a munkavállalóit és megtalálni a megfelelő munkaerőt. Polányi Zoltánnal, az UNIQA Vállalati Üzletágért felelős igazgatósági tagjával beszélgettünk ezekről a kihívásokról. Interjú.Erről is szó lesz a Portfolio HR Revolution 2019 konferenciáján. Részletekért kattints: ÁTTEKINTÉS | RÉSZLETES PROGRAM | ÁRAK | JELENTKEZÉS
Pénzcentrum: Az UNIQA Biztosító kötelékében jelenleg hány munkavállaló dolgozik?
Polányi Zoltán: Több mint 400 alkalmazottunk van, valamint szorosan kapcsolódik a biztosítóhoz a függő ügynöki hálózatunk, mely majdnem 500 embert foglalkoztat.
Az ő körükben milyen magas a fluktuáció?
Alacsony, de ez nem azt jelenti, hogy nincs szükség folyamatosan új üzletkötőkre. Az átlagéletkor a függő ügynöki hálózatunkban 57-58 év, a következő évek nagy kérdése szerintem az lesz, hogy a biztosítási szakma mennyire lehet érdekes, mennyire lesz vonzó a következő generációknak.
Ön hogy látja, a munkáltatók, hogyan tudják vonzóvá tenni magukat, az adott munkahelyet?
Ebből az aspektusból az egyik megtartó erő lehet az egészségbiztosítás, de ez önmagában természetesen nem elég. Komoly verseny van a munkaadók között a szakemberekért, nehéz kérdés, hogy mik azok az eszközök, amelyekkel valóban meg lehet győzni valakit, hogy egy adott munkahelyen dolgozzon. Azt gondolom, hogy
Mik a tapasztalatok például a vállalati egészségbiztosítással kapcsolatban?
Azoknál a vállalatoknál, ahol már korábban bevezették ezt a szolgáltatást, sokkal tudatosabban használják a dolgozók, ezért biztosítói oldalról folyamatosan elemezzük ezen portfóliók eredményét. A vállalati egészségbiztosítási területen szerzett tapasztalataink alapján kijelenthetjük, hogy kiegészítő juttatások nélkül nehéz munkatársakat toborozni, a már bevezetett szolgáltatásokat pedig még nehezebb megszűntetni.
Szükség van még függő ügynökökre?
Természetesen igen. A különböző értékesítési csatornák különböző korú ügyfeleket vonzanak, és a különböző termékek különböző értékesítőket követelnek meg. Tíz évvel ezelőtt például még nagyon sokan kötöttek utasbiztosítást személyesen, ma már ez nem mondható el. Jelentősen nőtt azonban a személyes tanácsadás értéke a nagyobb biztosítási érték, vagy jelentősebb kárveszély esetén. Nyugdíj- vagy személybiztosításokat szinte kizárólag személyes tanácsadással értékesítünk. A biztosítási piac dinamikusan mozdult el az online megoldások irányába, de továbbra is minden értékesítési csatorna meg tudja találni a megfelelő ügyfélkört és a preferált termékeket.
Vannak, akik szerint a fiatal generációnak csak a pénz számít, mások úgy gondolják, hogy legalább ilyen fontosak az egyéb juttatások is a döntéshozatalnál. Ön miképp látja?
Vezetői tapasztalataim szerint a fiatalok számára nagyon fontos a versenyképes munkabér, de legalább ennyire fontos, hogy milyen team-be kerülnek, mennyire vonják be őket a vállalat információáramlásába, illetve, hogy a közvetlen vezetőjük őszinte, nyitott kommunikációt folytasson velük. Összességében elmondható, hogy a mai fiatalok nem megalkuvók és nehezebben kötnek kompromisszumot.
A fiatal generáció számára is döntő érv lehet egy adott munkáltató mellett az egészségbiztosítási csomag megléte?
Minden munkavállalói korosztálynak fontos ez a szolgáltatás, a fiatalok is igénybe veszik az egészségbiztosításban található szűrőprogramokat, de logikusan legnagyobb arányban a középkorú generáció használja ki. Ez a munkáltató számára is előnyös szituáció, hiszen szervezett keretek között tudja garantálni a dolgozói egészségügyi ellátását és tervezhetővé válik a munkavégzés az előre egyeztetett időpontoknak köszönhetően. Nagyon sok olyan egészségügyi szolgáltatás van, amit az UNIQA Biztosító közvetlenül a munkáltatónál tud nyújtani. Ennek keretében az egészségkamionnal helyben biztosítjuk az egészségügyi szolgáltatásokat, valamint olyan népszerű kiegészítő szolgáltatásokat is, mint a masszázs, illetve a dietetikus tanácsadás.
Az egészségbiztosítási szolgáltatásoknak két iránya lehetséges: a cash benefit programok, illetve a szolgáltatást nyújtó biztosítási termékek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A cash benefit program esetén a teljes összeget felhasználhatja a munkavállaló vagy csak egy részét?
A cash benefit programok mind munkáltatói, mind biztosítói oldalról jól tervezhetőek. A kártérítési összegből a munkavállaló döntheti el, hogy milyen orvosi szolgáltatásokat vagy egyéb kiegészítő lehetőségeket vesz igénybe. Az egészségügyi szolgáltatást nyújtó biztosítások esetében a szolgáltatási csomagot mindig az adott vállalat igénye, a dolgozók korösszetétele, a fizikai és irodai dolgozók aránya, valamint a rendelkezésre álló budget határozza meg. Természetesen ennél a szolgáltatásnál nagyon fontos a szabad orvosválasztás és a professzionális call center megléte. A dinamikusan emelkedő szolgáltatói költségek miatt a vállalat és a biztosító között folyamatos kommunikációnak kell, hogy működjön az értékesítésben részt vevő partnerek segítségével, mert csak így biztosítható az elindított program fenntarthatósága és sikeressége.
Nyitottak a hazai kkv-k ezekre a lehetőségekre?
Tapasztalatink szerint a kkv szektor egyre nyitottabb az egészségbiztosítási termékek megvásárlására, hiszen dolgozóik megtartása, esetleges elvesztése a vállalkozás működését veszélyeztetheti. A kkv dolgozók tapasztalataink szerint legalább annyira tudatosak, mint a multinacionális vállalatok munkatársai.
A nagyvállalatokat nem kell győzködni, hogy ez egy fontos szolgáltatás?
Amennyiben a munkáltató vállalati kultúrájának része az employee benefit programok elindítása, akkor ezt tudatosan keresik. Amennyiben ez nem egy bevett gyakorlat az adott vállalatnál, akkor nehezebb őket meggyőzni termékeink fontosságáról.
Nagyon fontos a dolgozók folyamatos motiváltsága, hiszen egy elégedett munkavállaló sokkal magasabb színvonalon szolgálja ki az ügyfeleket. A folyamatos kommunikáció a munkavállalókkal egy tanulási folyamat a vezetők részéről, amelyet ha jól csinálunk, a munkavállalók részéről egy idő után elvárt tevékenység lesz. Az elégedett és motivált munkavállaló a kulcsa az ügyfelek megtartásának.
(Fotók: Todoroff Lázár)