Nagy Bálint • 2018. május 3. 05:53
A digitalizációnak ugyan nincs alternatívája, de messze nem tartunk még ott, ahol nem lesz szükség munkavállalókra - vallja Dobi Kitti. Az MKB Bank Humánerőforrás ügyvezető igazgatója szerint akár a fiókban, akár személyes és online ügyfélszolgálaton mindig lesz szükség emberekre. Mint azt a Pénzcentrumnak adott interjújában elárulta, inkább az a helyes megközelítés, hogy átalakulnak a feladatok: van, amit lehet digitalizálni, van, amit nem szabad, mert azt csak emberek tudják jól ellátni.
A digitalizáció, a technológia fejlődése munkaerő-piaci oldalról is komoly kihívást jelent a pénzforgalmat, valamint a pénzügyi infrastruktúrát biztosító szereplőknek. Mennyire érzik ezt az MKB Banknál?
Tudjuk, hogy ez így van, ezért folyamatosan készülünk is rá. A banki munkakörök esetében talán az átlagnál is erősebben bővül az informatikai ismeretek szükségessége, amely jóval túlmutat az "egyszerű" irodai alkalmazások ismeretén. Ma már minden nagyobb vállalat használ valamilyen integrált vállalatirányítási vagy más ügyviteli rendszert, nincs ez másképp nálunk sem.
Okoz az MKB Banknál fennakadásokat az IT-szektorban uralkodó, ágazati szintű munkaerőhiány?
Nagy baj lenne, ha okozna. Ugyanakkor kétségtelen, hogy plusz leterheltséget jelent a megüresedő pozíciók betöltésének átfutási ideje alatti helyettesítés megszervezése. Az is tény, hogy mostanában több időt és energiát kell fordítani az IT pozíciók betöltésére.
A Portfolio Laufer Tamással (IVSZ) készült interjúja szerint még 1,8 milliós fizetéssel is vadászni kell az informatikusokat. Ön szerint a piac, illetve a bankok elbírják ezt a bérterhet?
A digitalizációnak nincs alternatívája, ráadásul az MKB egyébként is élen jár ezen a területen is. Ez egyébként egy körforgás: ha a bank - vagy bármely más vállalat - működni akar, akkor el kell bírnia az ilyen "terheket". Az egy másik kérdés, hogy egy vállalat mennyire viseli maga a többlet terheket és hol van az a pont, ahol úgy dönt, hogy a többlet terheket áthárítja az ügyfeleire. Az MKB javadalmazási szemlélete szerint az értékajánlatunk része az a tanulási lehetőség, amelyhez munkatársaink a legújabb technológiák, trendek megismerésével és elsajátításával jutnak hozzá.
A hazai egyetemek elvileg teljesen ki vannak akadva, hogy a cégek ki sem várják azt a 3-3,5 vagy 5 évet, amíg az informatikusok elvégzik bachelor vagy master szakot, hanem már másodévesen elviszik a hallgatókat. Hány aktív informatikushallgatót foglalkoztat jelenleg részmunkaidőben, illetve főállásban az MKB Bank?
A bank komoly munkahely, ahol az informatikusokat főállásban foglalkoztatjuk. Vannak informatikus hallgatóink - jelenleg hárman - őket gyakornokként, részmunkaidőben foglalkoztatjuk.
Munkaerő-piaci oldalról hogyan birkóztak meg az egyik legnagyobb jelenlegi kihívással, azaz a GDPR-nak való megfeleléshez szükséges fejlesztésekkel?
A GDPR nem HR specifikus megfelelés, hanem olyan új normarendszer, amely mindenkit érint, aki adatot kezel. Ráadásul ez ismét csak nem egy olyan kérdés, ahol eldönthetjük, hogy csináljuk vagy sem, hiszen csinálnunk kell. A terveknek megfelelően haladunk a megfeleléssel.
Ha már az innovációnál tartunk, hogy áll az MKB Banknál a HR folyamatok digitalizációja, alkalmaznak például felhő alapú HR megoldásokat (pl.: online vállalati kommunikációs platform; integrált tanulási és fejlesztési platform; "Big Data" elemzés a kiválasztási folyamat, illetve tehetség menedzsment során)?
Itt is a jó úton haladunk. Az MKB Bank történetének legátfogóbb HR programja zajlik, amelyhez igyekszünk a legmodernebb digitális alapokat is biztosítani. Természetesen a HR már "paperless", a toborzás online, az oktatás e-learning.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A digitális átállás nyomán számos klasszikus szolgáltatást elkezdtek bedarálni a bankok, jól mutatja ezt az elmúlt években megfigyelhető fiókbezárási-, illetve átalakítási hullám is, amelynek sok munkavállaló is áldozatul esett Magyarországon. Mit gondol, munkaerő-piaci szempontból hol van a történet vége?
Ez egy igazi slágertéma, de messze nem tartunk még ott, ahol nem lesz szükség munkavállalókra. Az a véleményünk, hogy fiókban vagy akár személyes és online ügyfélszolgálaton mindig lesz szükség emberekre. Inkább az a helyes megközelítés, hogy átalakulnak a feladatok: van, amit lehet digitalizálni, van, amit nem szabad, mert azt csak emberek tudják jól ellátni.
Tapasztalatai szerint a hazai munkaerő rugalmatlansága mennyire nehezíti az interdiszciplináris átalakulást. Az ugyanis egyértelmű, hogy a kiválasztás már jellemzően a felértékelődött kompetenciák mentén zajlik, de mi a helyzet a meglévő állománnyal, fogékonyak az át-, illetve ráképzésre?
Elsősorban saját jól felfogott érdekünk, hogy egyre sokrétűbb képzettséggel rendelkezzünk. A készség- és kompetenciafejlesztési programunk találkozik munkavállalóink igényeivel.
Hiába a magas fizetés, ma egyre inkább jellemző, hogy ha egy új munkatárs úgy érzi, nem kap megfelelő támogatást a beilleszkedésben, elbizonytalanodhat, és hamar búcsút inthet a cégnek. Találkoztak ezzel a problémával? Hogyan működik az MKB-nál a beillesztési folyamat?
Mindaz, amiről eddig beszélgettünk arról szólt, hogy ma talán nehezebb munkaerőt találni, mint korábban. Amit most kérdez, az arról szól, hogy mi történik, ha már sikerült. Vigyázunk az új munkaerőre, ennek keretében biztosítunk számukra minden szükséges támogatást. Minden új belépő munkatárs egy napos orientációs tréningen vesz részt, ahol megismerkedik a bank történetével, az egyes üzletágak, leányvállalatok tevékenységével. És természetesen a vezetőktől is elvárjuk, hogy segítsék az új munkatársainkat.
A hazai egészségügyi ellátórendszer színvonalát látva nem véletlen, hogy egyre inkább felértékelődik az ún. "company care" fogalomköre a felelős cégeknél. Milyen szolgáltatási csomagokat (egészségbiztosítás, életbiztosítás, stb.) nyújt munkavállalóinak az MKB Bank. Az adott pozíciótótól függően van-e különbség a juttatási csomagokat illetően?
Az MKB ebből a szempontból is különleges helyzetben van, hiszen stratégia partnerünk az MKB Nyugdíjpénztár és az MKB-Pannónia Egészség- és Önsegélyező Pénztár. Minden munkavállalónk részesül rendszeres egészségpénztári és nyugdíjpénztári juttatásban. Ezen felül részesülhetnek munkavállalóink olyan egészségbiztosításban, amely például a képalkotó diagnosztika, egynapos sebészet és 35 kiemelt kockázatú betegség terén nyújt jelentős és gyors támogatást. Rendszeresen tartunk szűrű programokat és egészségügyi előadásokat. És, hogy ne csak a betegségekről beszéljünk: az MKB Sportegyesület 16 szakosztályban működik, több mint 600 aktív taggal.