Pénzcentrum • 2018. április 24. 14:30
A duális képzés nem csodaszer, de fontos eleme annak, hogy a jövő diplomásai valóban piacképes tudást szerezzenek a felsőfokú tanulmányaik során - vallja Dr. Ábrahám László, az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) elnöke. Szerinte további erőfeszítésekre lesz szükség mind az egyetemek, mind a vállalatok részéről, hogy ez a gyakorlatorientált képzési forma valóban megfeleljen a folyamatosan változó iparági elvárásoknak, és a diákoknak is naprakész, hasznosító ismereteket nyújtson.
Ábrahám úgy látja, hogy a vállalatok és a tanulók számára is az lenne a legjobb, ha rugalmasabbá válna a duális képzés rendszere. Ahány szakma, annyiféle módon zajlik a tudásmegosztás. Korántsem ugyanazok az elvárások a vegyiparban, mint a járműgyártásban. Ezt pedig figyelembe kell venni, ha az a cél, hogy használható tudással rendelkező diplomás szakemberek lépjenek piacra idehaza.
Mindez azt jelenti, hogy az EJMSZ elnöke szerint muszáj harmonizálni a cégek szakmai elvárásait és a felsőoktatási intézmények képzési lehetőségeit. Végső soron mindkét oldalról azt kell szem előtt tartani, hogy a folyamatok összehangolásával bővüljön a duális képzést biztosító helyek száma és növekedjen a duális képzésbe bevont hallgatók köre.
Az adminisztrációs szabályok finomításával a vállalatokat szintén arra lehetne ösztönözni, hogy több duális képzést választó diákok fogadjanak. Ábrahám László azt gondolja, hogy többek közt az adókedvezmények biztosításával, vagy a regisztrációs kötelezettségek egyszerűsítésével jelentősen növelhető azon cégek száma, amelyek bekapcsolódnának ebbe a rendszerbe.
Mindezek mellett az élményalapú oktatásra való fokozatos áttérés adná meg igazán a kezdő lökést a különböző szakok, szakmák, tudomány területek iránti érdeklődés erősödéséhez, a diplomás mérnökképzés renoméjának visszaállításához. Ennek a folyamatnak több összetevője is van. Az EJMSZ elnöke szerint a tanítást segítő online platformok, a játékosabb módszertani megoldások bekapcsolásán túl az oktatói gárda továbbképzése is kiemelt feladat kellene, hogy legyen. Ha ugyanis a tanulókkal nap, mint nap kapcsolatot tartó tanárok látóköre, tudása nem bővül, akkor meg van a veszélye annak, hogy például tehetséges, műszaki érdeklődésű fiatalok maradnak észrevétlenek a rendszerben, vagy kallódnak el végleg.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ugyanakkor a megfelelő pályaorientáció nem csupán az oktatási szereplők felelőssége. Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség ezért azt szorgalmazza, hogy lokálisan, regionálisan jöjjenek létre duális képzési központok, amelyekben a vállalatok, az oktatási intézmények szakemberei dolgozhatnak összehangoltan azon, hogy továbbképzések, felkészítők és egyéb a tudásmegosztást segítő tevékenységek révén több diák kapjon releváns szakismereteket, jövőképet, illetve alakulhasson ki direkt kapcsolat a leendő munkavállalók, illetve munkaadók közt.