5 karriergyilkos szokás: ezért nem lépsz egyről a kettőre

Pénzcentrum2018. április 18. 14:33

Bizonyos szokások, viselkedési formák hatással lehetnek a karrieredre. Nem elég, ha elhivatott, szorgalmas és jó munkaerő vagy, talán észre sem veszed, de saját magad hátráltatod a saját sikereidet. Pedig csak néhány dolgon kellene változtatni ahhoz, hogy mind a magánéletben, mind szakmailag sikeres légy. És ezek a dolgok sokszor nem a végzettségtől vagy a pozíciótól függnek, hanem a sahját hozzáállásunktól.

"Előléptették, hát nem elképesztő?", "Zoli biztosan többet keres, mint én, pedig én mennyivel többet dolgozom, ez olyan igazságtalan", "nem kaptam meg időben az e-mailt, ezért nem tudtam befejezni a jelentést, de nem az én hibám volt" - ezek a mondatok sokaknak csenghetnek ismerősen. Egy munkahelyen vagy baráti társaságban is előfordulhat, hogy valaki elégedetlenkedik, panaszkodik, és irigyli mások sikerét. Ez egyrészt sokszor nagyon idegesítő, másrészt azokról, akik hajlamosak a fentiekhez hasonló állításokat tenni, általában nincsenek jó véleménnyel a kollégák, és lehet, hogy a főnök sem.

A sopánkodás és panaszáradat viszont nem visz előbbre. Érdemes tenni egy próbát, változni és változtatni, próbálni más szemszögből nézni a dolgokat. Ha szerencsénk vagy, még a főnöknek is feltűnhet, hogy máshogy állunk a dolgokhoz. Mutatjuk, mire figyelj, ha sikeres, magabiztos és elégedett szeretnél lenni az életeddel.

1. Ne másokat hibáztass, ha te szúrtál el valamit

Mindenki hibázik. Magyarázkodás és mások hibáztatása helyett sokkal célravezetőbb, ha elismerjük, bakot lőttünk és vállaljuk a felelősséget. Egy sikeres ember tudja, hogy minden hibából lehet tanulni, ha valami rosszul sül el, legközelebb még inkább odafigyelünk majd. A melléfogások visznek előre, általuk fejlődhetünk.

2. Tanuld meg: nincs mindig neked igazad

A konfliktus az élet velejárója: akár a munkahelyen, akár a magánéletben van valakivel nézeteltérésünk, ahelyett, hogy a saját igazunkat szajkóznánk, érdemes mély levegőt venni, uralkodni magunkon és meghallgatni a másik érveit is. Könnyen lehet, hogy higgadt fejjel belátjuk, ő látta jól a dolgokat, mi tévedtünk. Ez pedig nem baj, az ilyen szituációkból is tanulhatunk, általuk fejlődhetünk.

Azzal, ha a saját vélt igazunkat hajtogatjuk, próbálva túlordítani a másikat, semmit sem érünk el. Sőt. Viszont az okos és sikeres emberek nyitottak mások igazságára is, többet kételkednek magukban és saját tudásukban.

A kevésbé sikeres, kevesebb ismerettel rendelkező emberek viszont hajlamosak túlbecsülni saját tudásukat, lebecsülni máokat, képtelen sajét inkompetenciájukat felismerni, ahogy azt sem mérik fel reálisan, hogy a másik, akivel vitatkoznak, esetleg okosabb, vagy az adott témához nálunk jobban ért.

Ezt nevezzük egyébként Dunning-Kruger hatásnak, amikor valaki minél kevesebbet tud egy adott dologról, annál inkább érzi úgy, hogy jártasabb a témában másoknál.

3. Maradj higgadt, ne veszítsd el a fejed!

Ha már a konfliktusoknál tartunk...Sokszor nehéz megállni, hogy ne ordítsuk túl a másikat, még akkor is, ha esetleg a felettesünkkel keveredtünk vitába. Nehéz higgadtnak és nyugodtnak maradni, ha úgy érezzük, igazságtalanság ért. Viszont az igazán intelligens emberek uralkodnak magukon, nem erőből próbálják megoldani a szituációt. A düh és az agresszió semmire sem vezet, ahogy a kiabálás sem helyettesíti az észérveket.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

4. Légy empatikus, figyelj másokra

Sokszor nehéz megérteni, mások miért nem látnak úgy egy adott szituációt, ahogy mi magunk megéljük azt. Viszont minden éremnek két oldala van: ugyanazt a helyzetet nagyon máshogy élheti meg két ember. Nem könnyű, de nyitottnak kell lenni, és egy vitás helyzetben érdemes kicsit beleképzelni magunkat a másik helyzetébe: vajon ő hogyan élte meg a történteket?

Nem szabad beleesni abba a hibába, hogy a mi igazunkról meggyőződve figyelmen kívül hagyjuk a másikat. A sikeres, intelligens emberek akár a másik érdekében képesek kompromisszumot kötni, vagy - hiába érzi úgy, hogy neki van igaza van - ráhagyni a dolgot a másikra, elismerni az ő igazát, hogy mielőtt rendeződjön a vitás ügy. Vagyis a sikeres emberek empatikusak, önzetlenek, és tekintettel vannak másokra.

5. Lehet, hogy több diplomád van és több nyelven beszélsz, de nem vagy jobb másoknál

Az intelligens emberek nem kérkednek és nem akarják éreztetni másokkal, hogy jobbak, mint a többiek. Minden ember más, minden embernek más az erőssége, van aki ebben, más abban jó. Ettől működik jól egy cég vagy egy család.

Ha a munkahelyeden azt kezded el firtatni, hogy te adott idő alatt mennyivel több munkát végzel el, mint mások, vagy a végzettségeddel, nyelvismereteiddel mennyivel többre lennél hivatott, épp azt nem fogod elérni, hogy mindezt megbecsüljék. Törődj a magad dolgával, magadhoz, a te eddig elért eredményeidhez és ne másokhoz hasonlítgasd magad. Ha úgy érzed, alábecsülnek, kevesled a fizetésed, vagy bármilyen problémád van, azt a feletteseddel beszéld meg, kettesben. A sikeres emberek elismerik mások munkáját, bátorítják a szeretteiket, ismerőseiket, még akkor is, ha azok hibáznak.

(via Independent)

Címkék:
karrier, fizetés, szokás, siker, nyelvismeret,