Pénzcentrum • 2017. október 24. 05:30
Rengeteg utazás, repterek, csinos uniformis - sokak számára vonzó és izgalmas a légiutas-kísérők munkája, ráadásul a fizetés sem rossz. Legalábbis ez él a köztudatban. Utánajártunk, mi a valóság, és annak is, mennyit tesznek zsebre a pilóták.
Légiutas-kísérőnek lenni bár vonzó, valójában cseppet sem egyszerű munka. Megterhelő lehet a szervezetnek, és mint általában a vendéglátás területén, itt is szükség van jó adag türelemre, kedvességre, és mosolyra. Na meg nyelvtudásra. Mindezt sok esetben meg is fizetik, de messze nem annyira, mint ahogy azt sokan gondolják. Hogy pontosan mennyi a fizetés, arról csak nagyon keveset tudunk. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat kereseti listáján sincs információ róla (az adatok nem értékelhetők), és erről a légitársaságok sem szívesen nyilatkoznak.
Jelenleg hatalmas toborzási kampányt bonyolít a Wizz Air, 1300 új munkavállalót keres, pilóták és első tisztek mellett légiutas-kísérőket is. A felhívásuk szerint: a légiutas-kísérőnek jelentkezők felvétel esetén kiváló képzésben részesülnek, ingyen kapnak egyenruhát és lehetőségük van szülőhelyükön dolgozni, ráadásul a dolgozói utazási lehetőségeket is igénybe vehetik a Wizz hálózatában a kontinensen és azon túl is.
Megkérdeztük a légitársaságot, hogy ha valaki megfelel a feltételeknek (életkor, magasság, tanulmányi háttér, nyelvtudás, egészségi állapot), hogy zajlik a kiválasztás.
Rákérdeztünk arra is, hogy milyen kezdő fizetésre, illetve egyéb juttatásra számíthatnak az új kollégák. A térítésmentes képzés, egyenruha, kényelmes munkarend és remek karrierlehetőségen felül a béreket illetően azt válaszolták: iparági benchmarkok alapján versenyképes fizetést biztosítanak. Nem hivatalos forrásból azonban megtudtuk, hogy
Megkerestünk több légitársaságot is, hogy milyen bérekért foglalkoztatják a légiutas-kísérőket. Amint megérkezik tőlük is a válasz, közöljük.
Pilótákat és első tiszteket is keresnek
A Wizz Air pilótáinak csapata is bővül, az év elején közölt adatok szerint 900 pilótát alkalmaznak, közülük több mint 200 magyar. A tervek szerint 2025-re a mai kétszeresére nő a cég, mintegy 100 új Airbus repülőgép érkezésével. Idén 13 repülőgéppel növelik a flottát, ezáltal közvetlenül 150 újabb pilóta számára biztosítanak munkahelyet. Ennek köszönhetően folyamatosan toboroz munkatársakat kapitányi és elsőtiszti pozíciókba egyaránt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- tudta meg korábban a Pénzcentrum a légitársaság kommunikációs osztályától.
Bekerülni persze nem túl könnyű, több körös a kiválasztási folyamat. Az EU szabályozásának megfelelően minden jelentkezőnek rendelkeznie kell az Európai Repülésbiztonsági Hatóság (EASA) CPL engedélyével, azaz a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedéllyel és légitársasági pilóta szakszolgálati engedéllyel. Ha ennek, valamint a légitársaság egyéb alapkövetelményeinek megfelel a jelentkező, akkor 3 napos értékelésen tesztelik a képességeit. Ezt tesztrepülés követi Airbus repülőgép-szimulátoraink egyikében.
A frissen képzett pilóták 500 óra repülés (a képzéseken repült órákkal együtt) készen állnának az önálló elsőtiszti munkára. Innentől karrierjük repülési tapasztalatuk és további képzési teljesítményük szerint fejlődik.