Súlyos a helyzet a magyar gyárakban: már válogatás nélkül felvesznek bárkit

Pénzcentrum2017. szeptember 20. 17:11

Kellenek a fiatalok a munkaerőpiacnak, sokan mégsem tudnak elhelyezkedni. A cégeknek irreálisak az elvárásaik, vagy a fiatalok alkalmatlanok arra, hogy dolgozzanak?

Az a furcsa jelenség alakult ki mára a magyar munkaerőpiacon, hogy egyszerre van munkaerőhiány, és munkanélküliség. Lehetne még aktív korúakat mozgósítani a piacon, és bevonni, mégsem találkozik kereslet és kínálat. A jelenség mögött több tényező is meghúzódik, ma azonban egy, a fiatalokra koncentráló munkaerő-piaci szakmai délelőttön arra keresték a választ, miért tudnak csak nehezen elhelyezkedni a fiatalok, és miért hiányoznak a sikeres munkakereséshez szükséges alapvető készségeik. A vállalatoknak és a fiataloknak egyaránt égető kérdés, hogy minél hamarabb megoldást találjanak a problémára.

A nyáron elfogytak a kamionsofőrök, hónapok óta nem találunk megfelelő pénzügyi elemzőt és már ahhoz is fejvadászokat kell alkalmazni, hogy a gyártósor mellé találjunk munkaerőt, utóbbira eddig még sosem volt példa"

- mondta Tóth Valentin, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója. A cég 1100 főt alkalmaz, és 50-60 betöltetlen álláshely van. Ez messze nem nevezhető kritikus mértékű hiánynak, ugyanakkor a tendencia aggasztó. Az igazgató elmondása szerint a keresési idő egyre inkább kitolódik, ami hatalmas többletköltséget is jelent a vállalatnak és európai szintű a probléma. A cég elérte a 100 milliárd forintos éves forgalmat, és 25 milliárdot adóztak. A járulékcsökkentés miatt megmaradt pénzt visszaforgatták.

Százmilliókat költünk munkáltatói márkaépítésre, ugyanakkor még mindig többet kötünk házon belül munkavállalókra (béremelés és munkavállalói programok), hogy megtartsuk őket, és szeressenek nálunk dolgozni, mint házon kívül, tehát hogy megszerezzük az új munkavállalókat"

- válaszolta Tóth Valentin a Pénzcentrum kérdésére.

Nem tanul, nem dolgozik

Cseresnyés Péter, munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár egyetértett azzal, hogy újabb, kompetenciafejlesztő, akár részismereteket is oktató tréningekre van szükség annak érdekében, hogy a munkaadók igényei és a munkakeresők elvárásai találkozzanak.

A legfrissebb adatok szerint jelenleg 5 százalék körüli a munkanélküliség Magyarországon, a 25 évnél fiatalabbak körében viszont 10,3 százalékos.

Elsősorban azokra a fiatalokra kívánnak fókuszálni a különböző kormányzati programokkal, akik nem tanulnak, és nem is dolgoznak. Három uniós program is fut, amely ezeknek a fiataloknak az aktivizálását célozza, valamint egy hazai forrásból megvalósuló támogatás is: adókedvezményt vehetnek igénybe a cégek, ha munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű fiatalokat foglalkoztatnak. Eddig 180 ezer dolgozó után vették igénybe a kedvezményt, amivel 550 milliárd forint maradt a cégeknél. Az államtitkár azt is elmondta, hogy

jövőre legalább 5, de még az is elképzelhető, hogy 5,5 százalékkal csökkennek majd a munkabérre rakodó adóterhek,

ami szintén lehetőséget nyújt munkahelyteremtésre is.

Tényleg nem dolgoznak?

Nem lehet kijelenteni, hogy a 15-29 év között fiatalok nem dolgoznak, hiszen ez a korcsoport teszi ki a munkavállalók ötödét.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 
Tavaly a fiatalok 54 százaléka volt aktív a munkaerőpiacon, 34 százalékuk még tanult.

Nemrégiben készült egy reprezentatív felmérés, amiből az látszik, hogy inaktivitás és a motiváció hiánya az elsődleges probléma a nem dolgozó fiataloknál. A kutatáshoz 12 ezer fiatalt kérdeztek meg, hogy szerintük mire van szükség ahhoz, hogy jó munkát szerezzenek. Az eredmények szerint a szaktudás a legfontosabb, valamint a szakma gyakorlat, a kapcsolatrendszer, a nyelvtudás, a végzettség, és az állandó tanulás.

A társadalmi egyenlőtlenség is nagy szerepet játszik abban, hogy sok fiatal nem talál munkát. Minél alacsonyabb valakinek az iskolai végzettsége, annál nagyobb az esély arra, hogy nem tud elhelyezkedni, és ők a legkevésbé aktívak is. Az is problémát jelent, hogy az álláshirdetéseket nézve, a felkínált munkáknak csak az 5 százalékára várják frissen végzettek jelentkezését is. A munkanélküli fiataloknak viszont a 47 százalékának nincs munkatapasztalata.

Bárkit felveszek, akinek pulzusa van

Sok esetben már szinte válogatás nélkül felveszik a jelentkezőket szaktudást nem igénylő munkakörökbe, ezt úgy fogalmazták meg a szakértők: mindenki jöhet, akinek van pulzusa. Ugyanakkor a "fehérgalléros" munkaköröknél ezt már nem tehetik meg a cégek. Ott már fontos az együttműködés képessége, ami azért is nehéz kérdés, mert individuális társadalomban élünk, és az iskola is csak ráerősít erre, ahol az egyéni eredményeket preferálják, és nem a csapatmunkát erősítik.

A szülőknek azonban legalább akkor a felelőssége ebben, mint az iskolának, hanem még nagyobb. Sok esetben a fiataloknak irreálisak az elvárásaik, de nagy problémákat látnak a személyes kommunikáció terén is, például egy állásinterjúra hogyan megy be, hogy tudja eladni magát, vagy egyáltalán tud-e öt kerek egész mondatot mondani magáról.

Ha munkaerőhiányról beszélünk, nem lehet kikerülni az elvándorlás problémáját sem. A külföldön dolgozó fiatalokat ugyanakkor érdemes ketté osztani. Egy részük, aki például vendéglátásban dolgozik, azok kint annyival többet keresnek, mint itthon, hogy lehetetlen kompenzálni ezt az óriási különbséget. Ugyanakkor a fehérgallérosoknál látnak arra esélyt, hogy hazacsábíthatók, hogy tudnak nekik olyan munkát ajánlani, amiért úgy gondolnák, érdemes hazajönni.

Címkék:
karrier, munka, fiatal, munkaerő, kivándorlás, pályakezdő, munkaerőhiány, coca cola hbc, coca-cola hbc magyarország kft, munkáltatói márkaépítés,