Pénzcentrum • 2017. szeptember 12. 15:30
Napokon belül megkezdődhetnek a 2018-as bértárgyalások a BKV-nál. A VKSZSZ-hez tartozó érdekvédelmi szervezetek, így a fővárosi cégnél működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) is már júniusban kezdeményezte az előrehozott egyeztetést - az ország összes önkormányzati közlekedési vállalatnál egyszerre -, és jelezte, egységesen 15 százalékos béremelést követel az ágazatban dolgozók számára.
Soha ilyen korán nem kezdődtek még bértárgyalások a BKV-nál mint idén. Legalábbis akkor, ha a cégvezetés tartja magát a napokban kiszivárgott információhoz, miszerint szakszervezeti kezdeményezésre és nyomásra még ezen a héten elkezdődhet az egyezkedés a jövő évi béremelésről - tudatta Nemes Gábor, a VKSZSZ és az EKSZ elnöke. Nemes emlékeztet: a VKSZSZ-hez tartozó szakszervezetek már júniusban kezdeményezték - egyszerre, összehangoltan - az összes közlekedési vállalat vezetőjénél a bértárgyalások előrehozatalát, s egyben jelezték,
A korai kezdést az érdekvédők tapasztalatai indokolják: az ágazatban legalább 6 hónapig tart, mire a munkáltatók engedélyt kapnak a tulajdonostól arra, hogy konkrét béremelési ajánlatot is tehessenek. Ráadásul az önkormányzati tulajdonú cégeknek már ősszel le kell tenniük a jövő évi üzleti tervet a tulajdonosi képviselőtestület elé, s ennek elvileg már tartalmaznia kell a béremelés költségeit is - érvelt az elnök.
Ébredeznek a szakszervezetek
A júniusi levelet néhány nagyvárosi cégnél kedvezően fogadta a vezetőség, Szegeden már akkor jelezték, hogy egyetértenek a felvetéssel, s hamarosan meg is kezdődik az egyeztetés. A BKV-nál azonban szűkszavúan és határozottan elutasították a felvetést azzal, hogy a béremelésről még "idő előtti" beszélni. Igaz, mondta Nemes, az EKSZ akkoriban magára maradt és szokás szerint egyetlen társ-szakszervezet sem csatlakozott - pedig jó néhány működik a cégnél -, hogy együttes erővel kényszerítsék tárgyalóasztalhoz a munkáltatók.
Mostanra azonban szerencsére a menedzsmenthez lojális, általában az EKSZ-nél lényegesen kevésbé harcos érdekvédők is felocsúdtak, s a kezdeményezés mellé álltak. Vélhetően ezért is döntött úgy a cégvezetés, hogy elkezdi az egyeztetést. Igaz, egyelőre nem tudni, hogy a többi szakszervezet hány százalékos követeléssel fog előrukkolni, mint ahogy azt sem, hogy a munkáltatói oldal milyen ajánlattal érkezik. Nemes szerint azonban a jogos 15 százalékos emelést csak úgy lehet elérni, ha a tárgyalóteremben minden érdekvédő egységesen és hitelesen ezt követeli. Az elnök hangsúlyozza: a kiszámítható és biztos jövő évi béremelés életmentő lehet az ágazatban - a BKV-nak különösen nagy mentőöv kellene -, mert lassan kritikussá válik a munkaerőhiány. A fővárosban ez most kiemelten fontos, hiszen a metrópótlás miatt a BKV akár azonnal felvenne kétszáz sofőrt, ám alig van jelentkező.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Kritikus munkaerőhiány
A szakszervezetek a júniusi levelükben is jelezték a munkáltatóknak, hogy megfelelő, időben eldöntött béremelés nélkül nem fogják tudni a cégeknél tartani az embereket. Az érdekvédők szerint a munkáltatóknak és a tulajdonosoknak is fel kell ébredniük, s tenniük kell valamit az elvándorlás ellen, új munkavállalók felvételéért és megtartásáért. Ehhez hosszú távú, biztonságos, garantált béremelési stratégia kell - szögezi le Nemes hozzátéve, hogy a tulajdonosok kötelessége, s egyben felelőssége is, hogy a bértömeghez szükséges forrásokat időben előteremtsék.
Az elnök emlékeztet: az állami tulajdonú közlekedési vállalatoknál 3 évre szóló megállapodást kötöttek - a MÁV-nál a napokban újabb béremelésről lehetett hallani -, míg az önkormányzati vállalatoknál minden évben hosszú, kilátástalannak tűnő harcot kell folytatni az 1-2 százalékos ajánlatokért is. Az elnök bízik benne, hogy ezúttal néhány nagyvárosi közlekedési cég vezetéséhez hasonlóan a BKV-nál is ráébredtek: ígéretek helyett cselekedni kell, például egy időben érkező, komoly, hiteles, eredményes béremelési megállapodással.