Pénzcentrum • 2017. április 11. 19:33
Az elmúlt három hétben semmilyen érdemi információ nem derült ki a március közepén ismertetett kiskereeskedelmi javaslatcsomagról, miközben sajtóinformációk szerint az előkészületek folytatódtak. Az OKSZ szerint továbbra is elsősorban a vásárlók érdekeit kell szem előtt tartani, de a javaslatcsomag ütközik a vásárlók érdekeivel is. A kötelező létszámelőírás gyakorlatilag egy újabb adó lenne.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) megítélése szerint különösen súlyosan érintené a vásárlókat a reklámköltségek korlátozása, ami akár az ingyenes áruházi újságok terjesztését is fékezheti. Ez a javaslatban megfogalmazottakkal ellentétben meggátolná a tudatos vásárlást segítő tájékozódást. A reklámkiadások korlátozása nem csak a fogyasztók tájékozódását nehezíti meg, de magyar munkahelyeket is veszélyeztet. A tervezett kötelező létszámelőírás úgyszintén lehetetlen helyzetet teremtene. Az áruházak mindenütt maguk határozzák meg a szükséges létszámot, a munkaerőpiacon pedig - ez köztudott - egyébként sincs megfelelő szabad munkaerő. Így viszont a létszámkötelezettség előírása a pénzbeni megváltás lehetőségének tükrében, a garantált bérminimum 60 százalékának befizetésével, egy új közteher bevezetése lenne (olcsóbb a befizetés, mint a munkaerő felvétele).
Az OKSZ 2017. március 14-én a Miniszterelnökséggel és a Nemzetgazdasági Minisztériummal a kereskedelem szabályozásának kormányzati terveiről tartott eseményen írásban is átadta állásfoglalását az addig megismert javaslatokról. Észrevételeivel összefüggésben kérte, hogy a kormány adjon részletes tájékoztatást a szabályozási javaslatokról és ismertesse a terveket megalapozó hatástanulmányokat, hiszen ezek nélkül érdemi véleménycserét folytatni nem lehet.
Az egyeztetésen átadott kétoldalas összefoglalón túl eddig semmilyen hivatalos információt nem kapott az OKSZ, a kereskedelmi ágazat legnagyobb súlyú szakmai érdekképviselete. Újabb találkozó nem volt a szövetséggel, így a tervezetről érdemi egyeztetés nem volt. Sajtóinformációk szerint ugyanakkor a kereskedelem szabályozására irányuló előkészületek folytatódtak és a törvényjavaslatot rövidesen be is nyújtják az országgyűlésnek.
Az OKSZ megítélése szerint továbbra is elsősorban a vásárlók érdekeit kell szem előtt tartani a kereskedelem szabályozásával kapcsolatos kérdések vizsgálatában. Az eddig megismert javaslatcsomag azonban ütközik a vásárlók érdekeivel is, ugyanakkor a kis- és középvállalkozások helyzetét sem javítaná.
A szakmai javaslatokat, így például a kisvállalkozások nagyobb súlyú fejlesztési támogatását, vagy önmagában a kistelepülések boltjainak járulékkedvezményben részesítését megalapozottnak, előremutatónak tartja a szövetség, egyetértenek a kormánynak azzal a határozatával, mely egyidejűleg több intézkedéssel előmozdítja a közmunkások átterelését a versenyszférába.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az szövetség tagjai a dolgozók érdekeit eddig is előtérbe helyezték, hiszen az áruházláncok sorozatosan emelték kétszámjegyű ütemben az alkalmazottaik bérét. A legmagasabb béreket a fizikai dolgozóknak az ágazaton belül azok az áruházláncok adják, amelyek az OKSZ tagjai.
A szövetség hangsúlyozza, hogy tagjai jogkövető vállalkozások, minden alkalmazottat az előírásoknak megfelelően bejelentenek, utánuk a jogszabályokban meghatározott járulékokat befizetik a költségvetésbe, nyugtát vagy számlát pedig minden vásárlónak adnak. Az OKSZ ennek okán is azt kéri a kormánytól, hogy szakmai partnerként tekintsen rá, érdemben hallgassa meg szakmai érveit.