Pénzcentrum • 2017. március 14. 05:30
Körülbelül 4,5 millió ember mindennapijait bolygatja meg az adóbevallás körüli teendők a NAV becslése szerint. Sokaknak fejtörést okoz, hogy mit, meddig kell leadni, és az is előfordul, hogy már túl későn kapcsolnak. Utánajártunk, mik a lehetőségeid, ha kifutottál a határidőből, és hogy menthető a helyzet.
Újabb fontos határidő közeleg a személyi jövedelemadó-bevallás szempontjából: március 16-ig (mivel 15. munkaszüneti nap) éjfélig lehet kérni a NAV-ot, hogy postázza ki az adóbevallás tervezetét. Ez azoknak ajánlott, akik nem rendelkeznek ügyfélkapuval, és postai úton, papíralapon szeretnék megkapni azt a bevallás tervezetet, amit idén minden magánszemélynek elkészít a NAV. Erre nem kellett kérni a hatóságot, mindenkinek elkészíti. A bevallás tervezetét március 16-tól meg lehet nézni elektronikus formában az ügyfélkapun. Aki postai úton kérte, annak május 2-ig kézbesítik.
A postázási kérést nagyon rugalmasan kezeli a hatóság, több módon és formában is lehet kérelmezni:
- a "Kérelem az adóbevallási tervezet papír alapon történő átvételéhez" elnevezésű formanyomtatványon
- levélben kötetlen formában (megadva adóazonosító jelét és születési dátumát)
- a NAV ügyfélszolgálatán személyesen vagy
- a NAV telefonos tájékoztató rendszerén keresztül
- SMS-ben a 06-70/717-7878 telefonszámon (meg kell adnia adóazonosító jelét és születési dátumát a következők szerint: SZJA szóköz adóazonosítójel szóköz ééééhhnn)
- a NAV honlapjáról elérhető űrlapon (www.nav.gov.hu/eszja/eszja)
Tehát nem kell bemenni a NAV ügyfélszolgálatára, nem kell sorba állni nyomtatványokért. A NAV elkészíti a bevallás tervezetet, és azt az adózóknak "csak" ellenőrizni kell.
Ezt teheted, ha későn kapcsoltál
Ha postai úton szeretted volna megkapni a bevallásod tervezetét, de kicsúszol a március 16. éjféli határidőből, akkor sincs veszve minden. Ebben az esetben két lehetőséged van, az egyik, hogy nyitsz online egy ügyfélkaput, amihez ha segítségre van szükséged, a kormányablakokban néhány perc alatt megcsinálják az ügyintézők. Ügyfélkapun keresztül, függetlenül attól, hogy mikor nyitod, még május 19-én is meg tudod nézni a tervezetet (május 22. a bevallás leadási határideje!). Azért egyszerűbb elektronikusan intézni a bevallást, mert bele lehet írni és javítani a tervezetbe, ahol arra szükség van.
A másik lehetőség az, hogy bemész a NAV ügyfélszolgálatára, ahol kérheted a bevallásod tervezetét, és ott, helyben kinyomtatják neked, hazaviheted, áttanulmányozhatod. Ha viszont bármit javítani kell benne, akkor szükséged lesz a nyomtatványra.
- mondta a Pénzcentrumnak Kis Péter András, a NAV adószakmai sajtószóvivője.
Mi lehet a hiba? Mit kell ellenőrizni?
A NAV azokból az információkból és adatokból dolgozik a tervezet elkészítése során, amelyeket a munkáltató jelent felé. A cégek bérszámfejtésébe is csúszhat hiba, például átsiklanak (pl. friss házasoknak, vagy családosoknak járó) adókedvezmény-lehetőségeken.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Azért van szükség arra, hogy mindenkihez eljusson a tervezet, hogy ellenőrizni tudja, valóban minden (kedvezmények és plusz bevételek is) szerepelnek a nyilatkozatban. Attól, hogy a NAV készíti a tervezetet, az továbbra is az adózó kötelessége és felelőssége, hogy a benne szerepelt adatok és összegek helyesek legyenek.
Szólni fog a NAV
Ha valaki egyáltalán nem foglalkozik az adóbevallásával, se postai úton nem kéri, sem ügyfélkapuval nem rendelkezik, és egyáltalán semmilyen formában nem ellenőrzi a tervezetet és juttatja vissza az Adóhatóságnak, annak május 22-én a tervezet automatikusan adóbevallássá minősül át. De csak abban az esetben, ha a tervezete alapján nincs adóhátraléka, és nem jár neki vissza pénz (nem fizetett több adóelőleget), tehát teljesen nullás az egyenlege.
- mondta a szóvivő. De kizárólag azoknak küldik ki postán a tervezetet, akiknek nem nullás az egyenlegük. Más esetben, aki nem kérte, annak nem küldik.
Nem érdemes félvállról venni sem az adóbevallást, mivel a május 22-i határidő fix, nem lehet kifogás az, hogy az utolsó pillanatban vetted csak észre a hibát, és még szaladgálsz a munkáltatódhoz a szükséges adatokért.