Forrás Dávid • 2016. július 24. 07:02
Sokan álomfizetésnek tartják, hogy közel félmillió forintot vigyenek haza minden hónapban. Van azonban egy szakma, ahol ez már kezdőként is összejöhet, mégis sokan ódzkodnak tőle. Körbejártuk, hogy mit is jelent kamionosnak lenni itthon és külföldön.
- írja egy felhasználó a Facebookon egy bejegyzésre, melyet egy kamionosok részére létrehozott csoportban helyezett el egy potenciális munkaadó.
A poszt egyébként azonnali kezdéssel keres kamionsofőröket. Olvasva a bejegyzéshez fűzött megjegyzéseket, az derül ki a cégről, hogy
- 30 százalékkal kevesebbet fizet a piacon könnyen elérhető fizetésnél,
- ha egyáltalán fizet, mert sokan azt állítják, hogy nem kapták meg a bérüket,
- bejelentés nélkül foglalkoztat sofőröket,
- luxemburgi rendszámmal járatja őket és
- az üzemanyag elszámolással is csal.
Mint azt a fenti példa is mutatja, a közösségi médiának köszönhetően nem olyan könnyű ezen a piacon átverni a sofőröket, és aki mégis megteszi, azt számíthat arra, hogy legközelebb már egymást beszélik le a sofőrök, az adott céghez való jelentkezésről.
Az Európai Uniónak nem az intézkedés, mert diszkriminatívnak tartja a jogszabályt. A keleti EU tagok pedig, köztük hazánk is, attól félnek, hogy a kelet-európai cégek elveszítenék piaci árelőnyüket, ha sofőrjeiknek ugyanannyit kellene fizetniük, mint nyugat-európai kollégáiknak.
Mennyire jó meló akkor kamionozni?
Ennek eldöntéséhez Angyal Zsolt sietett a Pénzcentrum segítségére, aki a Waberer’s munkatársa. Zsolt:
- 46 éves,
- 30 éve fuvarozik és
- 2 170 000 kilométernél többet vezetett le balesetmentesen.
Minél magasabb ugyanis egy sofőr fizetése, annál valószínűbb, hogy vállal egy hónapnál is hosszabb kiküldetést is. Azon túl, hogy ha valakinek családja van, akkor meglehetősen ritkán látja őket, ezeken a kiküldetéseken a költségeket is önmagának kell állnia. A legtöbbet tehát akkor tudja megkeresni egy sofőr, ha minél több mindent visz magával otthonról, de egy teljes hónapig tartó úton, elég unalmas tud lenni a babkonzerv.
Amikor Zsoltot a kamionstopról kérdeztük, akkor vegyes véleménnyel volt róla. Egyfelől azt mondta, hogy nyaranta, a tűző napon, még egy légkondis fülkében ülve is könnyebben elfárad a sofőr, így néha örült annak, hogy meg lehet pihenni. Ugyanakkor, ha mondjuk már csak két óra vezetésre volt az otthonától, akkor nem volt túl kellemes a szabályok miatt egy fél napot vesztegelni.
A kamionozás hőskorának Angyal Zsolt a hatvans, hetvenes éveket nevezi meg. Akkor nagyon kellett tudni használni a papír GPS-t (térképet), ismerni kellett minden útvonalat, de olyan helyekre lehetett eljutni, ahova más még pénzért is nehezen tudott elutazni.
Akinek megjött a kedve a kamionozáshoz, jó ha tudja, hogy a munkának van árnyoldala. Amikor Zsoltot arról kérdezte a Pénzcentrum, hogy mi a munka legnehezebb része, akkor nem a honvágyat vágta rá válaszában:
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Zsolt még hozzáteszi, hogy csak a pénz miatt vagy kényszerből nem érdemes elkezdeni ezt a szakmát, mert szerinte ezt csak szívvel-lélekkel érdemes csinálni. Aki elhivatottság nélkül vág bele, az hamar ki fog égni. Ő egyébként egészen fiatal kora óta fuvarozó akart lenni, elmondása szerint már gyerekkorában beleszeretett az orszgáútba és a teherautókba.
Mi a helyzet nyugaton?
A Vice News készített interjút kamionsofőrökkel egy svájci kamionparkolóban. Ebben a cikkben megint felmerül a Németországban éppen problémákat okozó munkavállalók közötti bérkülönbség.
A 65 éves Jan arról beszél, hogy az elmúlt negyven évben, mióta a kormány mögött ül, több lett a stressz, a munka, a közúti forgalom és ráadásul több sofőr jön Kelet-Európából. Állítása szerint a román, lengyel és orosz sofőrök egy csomó pénzért megszerzik a jogsit otthon, majd akármennyiért elfogadnak munkát, függetlenül attól, hogy merre és milyen hosszan kell vezetniük. A szolidaritás azonban belőle nem hiányzik:
Az összeállításban néhány országról is megtudhatjuk, hogy mennyit keresnek a kamionsofőrjeik. A legmagasabb bért, több mint 770 ezer forintot, az angol sofőrök visznek haza, utánuk következnek a németek, akik átlagban 600 ezer forintot keresnek, míg a hollandok csak kevéssel vannak tőlük lemaradva.
A kelet-európai szekció valóban jelentősen le van szakadva nyugati társaiktól. Egy kazakh sofőr például elmondja, hogy 230 ezer forintot keres, igaz hozzáteszi, hogy otthon csak 30 ezret keresne, ha egyáltalán találna munkát, mert az sem biztos.
Egy fehérorosz sofőr azt mondja, a legnehezebb, hogy soha nem tudja mi várja otthon, ha sokáig távol van, mivel Fehéroroszország egy diktatúra, ahol szerinte bármi megtörténhet.
- életében először van olyan munkája, hogy bizakodva tud a nyugdíjas éveire gondolni, valamint
- ha megbetegszik, akkor van pénze orvoshoz is menni.
Azzal pedig tényleg nehéz vitatkozni, hogy e két szempont valóban nem elhanyagolható.