Pénzcentrum • 2016. június 10. 16:05
Kényszerszabadságra küldik a BKV-s járművezetőket, a cégvezetés ugyanis a metrópótlásra készülve több tucatnyi embert vett fel, milliókért kiképezte őket, s most nem tud velük mit kezdeni. Az elmúlt időszakban a vállalkozóknak átadott járatok (kiszervezések) miatt mostanra jelentősen csökkent a BKV feladata, elmaradtak a túlórák, ezért több tízezer forinttal csökkentek a keresetek. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet a helyzet rendezését követeli a cégvezetéstől és a fővárostól.
- mondta Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. Hosszú huzavona után végül a BKV vezetése is arra készült, hogy a fővárosi cég kapja a metrófelújítás idejére a felszíni pótlásra szóló megbízást, s hogy erre kellően rákészüljön, több tucatnyi embert vett fel, és milliókért buszvezetőkké képezte őket. Mivel kiderült, metrófelújítás belátható időn belül mégsem lesz, a cég átesett a "ló túloldalára": túlméretezte a létszámot. Legalábbis a BKV normál üzemmódjához képest.
Most ugyanis a normál üzemmód is csak töredéke a korábbinak, a járatok kiszervezésével is jelentősen csökkent a BKV feladata. Az alacsony alapbérek miatt korábban egyedül a túlóra miatt érte meg BKV-s járművezetőnek (és karbantartónak) lenni, ám idén nemhogy túlmunka, de még normál műszak sem jut ennyi embernek, ezért tömegével küldik kényszerszabadságra a dolgozókat. Félő azonban, hogy előbb, utóbb nemcsak szabadságra, hanem végleg elküldenek tucatnyi járművezetőt a cégtől - aggódik az elnök. Az egyébként nincs rendjén, hogy a sofőröknek túlórával kell megkeresniük a megélhetésre valót, mert az alapbér erre kevés, ám tény, hogy a pluszmunka megszűnése miatt a járművezetőknek több tízezer forinttal csökkent a keresetük. A kiesést most jobb híján másodállással, egyéb maszekolással pótolják. Ez sajnos azt eredményezi, hogy fáradt járművezetők ülnek a volán mögé. Ez az utasoknak sem jó, mi több, balesetveszélyes.
A szakszervezet nem írta alá a tavasszal született bérmegállapodást, vagyis nem kötelezte magát arra, hogy idén már nem kezdeményez béremelési tárgyalást, ezért most élve a lehetőséggel egyeztetést kezdeményez a vezérigazgatóval. Nemes úgy véli, a fővárosi tulajdonú cégnek olyan béreket kell biztosítania a felelősségteljes munkát végző járművezetőknek, hogy ne kelljen máshol robotolniuk a megélhetésükért.