Itt a hiányszakmák toplistája: ezekben bárki könnyedén találhat állást

Pénzcentrum2016. január 14. 05:55

Utoljára a 2008-as nagy gazdasági válság kitörése előtt volt olyan sok betöltetlen álláshely Magyarországon a versenyszférában, mint amennyi most. Hatalmas verseny alakult ki a képzett munkaerőért, a cégek egymással versengenek a munkavállalókért. A Pénzcentrum megnézte, milyen mértékű a munkaerőhiány az országban, és mely területeken keresik a legtöbb képzett munkaerőt.

Az elmúlt években történt munkaerő-piaci változások, valamint a növekvő számú külföldre kivándorló magyar munkaerő miatt egyre markánsabb munkaerő-hiány alakult ki bizonyos ágazatokban, régiókban. Emiatt hatalmas a verseny a jól képzett munkaerőért: már nem a cégek szemezgetnek a jelöltek között, hanem a keresett végzettségű munkavállalók válogatnak az ajánlatok között. Egy jelenleg is munkában álló szoftverfejlesztő például heti átlagban négy új állásajánlatot kap, és szakértők szerint ez a trend a jövőben csak erősödni fog.

Ezek a létszámhiány főbb okai

  • egyre kevesebb új belépő van a munkaerőpiacra: míg 15 évvel ezelőtt közel 189 ezer 24 éves fiatal lépett be a munkaerőpiacra, a számuk 2015-re már a 128 ezret sem érte el a KSH adatai szerint
  • a jobb fizetés reményében egyre többen mennek külföldre dolgozni
  • a munkáltatók legfőképpen a képzett, tapasztalattal rendelkező rétegre tartanak igényt
Loading...

Milyen szakmákban van létszámhiány jelenleg?

A munkaerőhiány nem egyes ágazatokat, hanem a teljes gazdaságot érinti. Vannak ugyan tipikus hiányszakmák (így a mérnökök, informatikusok, orvosok), de a jelenség már a kékgalléros ágazatokban is megjelent (pl. hegesztők, targoncások)

 - mondta el a Pénzcentrumnak Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója.

Itt van a legtöbb betöltetlen állás Magyarországon

Habár ágazatonként eléggé árnyalt a kép, de általánosságban elmondható, hogy mivel Budapesten található az ország gazdasági és ipari központja, így amellett, hogy itt foglalkoztatják a legtöbb embert, jellemzően itt van a legtöbb betöltetlen állás is. Ezen kívül a leginkább sújtott régiókhoz tartozik még a fejlettebb régiók közül Nyugat-Magyarország - ezen belül főként Győr és környéke, valamint az osztrák határ menti területek.

Bár a teljes gazdaságot érinti a munkaerőhiány, a Pénzcentrum most a legnagyobb problémával küzdő ágazatoknál nézte meg, mi a helyzet pontosan, és mekkora a baj.

Egészségügy

Az elmúlt hetekben nagy visszhangot kapott az egészségügyi területen tapasztalható munkaerőhiány. 14 országos, valamint 9 budapesti hiányszakma mellett tíz olyan egészségügyi intézmény is van, amelyben mindegyik szakorvosi szakképesítés hiányszakmának minősül. Nógrád megyében pedig valamennyi szakorvosból hiány van. A létszámhiány miatt hatalmas terhelés van az egészségügyi dolgozókon, előfordulhat akár 36 órás "munkanap" is. Mindezért cserébe a magyar orvosok bruttó 250 - 500 ezret, az ápolók bruttó 200 ezer forint körül kapnak havonta.

Az országos hiányszakmák (Nógrád megye és Budapest kivételével) listája szerint ezeken a területeken nagy a létszámhiány:

  • Érsebészet
  • Gyermek- és ifjúság pszichiátria
  • Fül-Orr-Gégegógyászat
  • Igazságügyi orvostan
  • Infektológia
  • Nefrológia
  • Orvosi mikrobiológia
  • Ortopédia-Traumatológia
  • Oxiológi a és sürgősségi orvostan
  • Patológia
  • Pszichiátria
  • Radiológia
  • Sebészet
  • Transzfuziológia

Vendéglátóipar

Főleg a nyári szezonban erős hiány van a megfelelően képzett és tapasztalt munkavállalókból a vendéglátás és turizmus területén is. Egyrészt itthon a vendéglátásban a magyar átlagfizetésnek körülbelül csak a 60 százalékát lehet megkeresni, másrészt a válság idején sok embert kirúgtak, így akkor 15-20 százalékkal több feladat hárult kevesebb emberre, ami azóta sem változott. Egy vendéglős havonta bruttó 148 ezret, egy pincér 139 ezret, egy konyhai kisegítő pedig 117 ezret keres az NFSZ adatai szerint. Így nem meglepő, hogy aki teheti, inkább elmegy Nyugat-Európába elvégezni ugyanezeket a munkákat, az itthoni fizetés többszöröséért.

Szakmunkások

Az álláskereső oldalakon a hirdetési kategóriák listáját továbbra is a szakmunka vezeti, leginkább a bolti eladói, pénztárosi, raktárosi és sofőri állások keresettek.

A HR-es piacon már régen aktuális témának számít a szakmunkások kérdése, ugyanis tény, hogy az elmúlt 4-5 évben egyre nagyobb a hiány ezen a területen. Ezek a szakmák kezdenek kiöregedni, az utánpótlás képzése pedig hagy némi kívánnivalót maga után

 - nyilatkozta korábban Ficza János, a Workania.hu PR menedzsere.

Emiatt elképzelhető, hogy a jövőben javulni fog a munkaerőpiaci környezet, és növekedni fognak a szakmunkás bérek. Jelenleg egy kőműves 142 ezer, egy bolti eladó 140 ezer, egy cukrász 136 ezer, egy lakatos pedig 182 ezer forint bruttó fizetést visz haza havonta.

Vasutasok

A vasúttársaság hasonló utánpótlás problémákkal küzd, mint számos más munkáltató az országban. A szakmunkásképzés korábbi átalakítása (a vasutas szakközépiskolák egy részének megszüntetése) miatt jelenleg körülbelül 300 vasúti szakember hiányzik az egyébként csaknem 38 ezer fős dolgozói létszámból.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az utánpótlás meggyorsítása azért is kiemelt fontosságú, mert a nyugdíjba vonulók pótlására - főleg a kiképzési időre való tekintettel - hosszabb időt kell biztosítani. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi létszámhiányok felszámolása mellett fokozatosan gondoskodni kell a nyugdíjba vonulók helyére beállítható, megfelelő egészségi alkalmassággal, elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező munkavállalókról. A vasúttársaság több csatornán keresztül is igyekszik munkavállalókat toborozni:

A toborzásaink eredményessége érdekében bővítettük az álláshirdetési csatornáinkat is, próba jelleggel elindult az elővárosi vonatokon hangos bemondás útján, valamint a kijelzőn történő állásajánlat megjelenítésével. Az utánpótlás biztosítása érdekében a vasúttársaság megkezdte az egyeztetéseket a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, a Nemzetgazdasági Minisztériummal, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a szakképző iskolákkal, továbbá az érintett felsőoktatási intézményekkel. Ezzel párhuzamosan újraszervezzük a belső továbbképzési rendszerünket

- közölte a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága a Pénzcentrummal.

Akár sztrájk is jöhet
Közösen léphetnek sztrájkba a vasutas szakszervezetek, ha nem születik egyezség a vasutasok 2016. évi bérfejlesztéséről és egy olyan középtávú megállapodásról, amely kiszámítható életpályát kínál a vasutas munkavállalók számára. A szakszervezetek 5 százalék alanyi jogú alapbérfejlesztést és 2,7 százalék differenciált bérfejlesztést, valamint középtávú megállapodás megkötését követelik, amely az egyes vasúti munkakörökben kialakult kritikus létszámhiány pótlását is elősegítené. A szakszervezetek már a kollektív munkaügyi vita ülésén jelezték: ha a további tárgyalások is eredménytelenül zárulnak, sztrájk jöhet.

Honvédség

A Magyar Honvédségnél mintegy 5000 fős a létszámhiány, amely régóta halmozódik. Többek között a szerződéses legénységi állománynál (közkatonától szakaszvezetőig), az altiszti és a fiatal tiszti kategóriában, illetve egyes, nagyon kvalifikált szakmákban (mérnökök, informatikusok, civilben jól fizető szakmák (pl. nehéz gépjárművezetők, stb.) a legsúlyosabb a helyzet.

Fő ok, hogy kevés az illetmény, amin most a júliusi illetményemelés segített, illetve év elejétől újabb 5 százalékot adtak. Emellett azonban a katonai pálya hagyományos privilégiumai gyakorlatilag megszűntek (nincs már korkedvezményes nyugdíj, nincs lakásépítés, egyéb juttatások köre is csökkent, illetve leszűkült, stb). A harmadik ok pedig, hogy az új életpályamodell nem ad biztonságot, nehéz az állománykategóriák közötti átjárás, illetve a szolgálati körülmények (beleértve a modern technika és felszerelés hiányát) romlottak

 - magyarázta a Pénzcentrumnak Dr. Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem professzora, nyugalmazott vezérezredes.

A professzor szerint hiába vannak utánpótlás - építő programok, ezek nem átütő erejűek. A létszámhiány csökkentéséhez sokkal nagyobb költségvetés, - nemcsak a bérre, de az egyéb juttatásokra is - a haderő általános modernizálására lenne szükség, valamint arra, hogy itthon is elérjük a külföldi cégek átlagjövedelmi és munkakörülményi színvonalát.

Kamionsofőrök

A kamionosoknál olyan szintű a munkaerőhiány, hogy az már az ágazat versenyképességét gátolja. A létszámhiány legfőbb oka, hogy a fiatalokat elszívták a munkaerőpiac más ágazatai, mielőtt elérték volna a C vagy D kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges korhatárt, vagy elmentek külföldre. Éppen ezért január 1-jétől 21 helyett már 18 éves kortól meg lehet szerezni a C kategóriás vezetői engedélyt belföldi forgalomra. Várhatóan a korhatár hároméves leszállítása körülbelül 15-20 ezer új munkaerőt jelent majd.

Mennyit lehet kamionosként keresni?
A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat (NFSZ) adatai szerint egy kamionsofőr bruttó havi átlagbére 152 ezer forint. Az álláshirdetéseket böngészve azonban legtöbbször nettó 450-500 ezer forintos fizetésekkel lehet találkozni. Ez a pénz úgy jöhet össze, hogy az alapbéren felül a sofőrök külföldi napidíjat kapnak, illetve az üzemanyag-megtakarítás is hozhat némi pluszt a konyhára.

Mérnökök és IT-szakemberek

Óriási a kereslet a képzett mérnökök, és informatikai szakemberek iránt is, akik a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat statisztikái alapján Magyarországon a legjobban keresők között vannak, ugyanis havonta akár több százezres fizetést is hazavihetnek. Egy jelenleg munkában álló szoftverfejlesztő heti átlagban négy új állásajánlatot kap, míg tízből négy cég szerint a gépészmérnökökből lesz a legnagyobb hiány 2017-ig a magyar gazdaságban. Ráadásul minden harmadik vállalat villamosmérnök-hiányt jósol, akiket a jármű és közlekedésmérnökök követnek - derül ki a legfrissebb munkaerőpiaci kutatásokból.

Mi lehetne a megoldás a munkaerőhiányra?

Jelenleg leginkább szakképzett munkaerőből van hiány a munkaerőpiacon. Egyrészt a külföldi elvándorlás miatt, másrészt pedig azért, mert az elmúlt évtizedekben egyre kevesebb diák jelentkezett szakközépiskolákba és inkább a gimnáziumok felé tolódott el az oktatás. Az előbbi problémát a versenyképes fizetésekkel és a jobb munkavállalói feltételek biztosításával, az utóbbit pedig a megfelelő utánpótlás biztosításával, a jobb oktatási rendszer kialakításával, valamint a szakképzés megfelelő támogatásával lehetne orvosolni

- hangsúlyozta Ficza János.

Loading...

Címkék:
karrier, munkaerő, munkáltató, létszámhiány, szakmunkásképzés, hiányszakmák magyarországon, vasutasok szakszervezete, hiányszakma magyarországon,