Pénzcentrum • 2012. október 21. 11:09
A pedagógusok 2013 szeptemberétől tervezett béremelése a legutóbbi kormányzati bejelentés értelmében csak akkor valósulhat meg, ha az ország gazdasági mutatói javulnak. Függetlenül attól, hogy 2014 januárjától indul-e a program, vagy esetleg előbb, az InfoRádió összefoglalójából kiderül, mit is jelent a pedagógus életpályamodell, hogyan változnak majd a tanárok munkakörülményei.
A Nemzeti köznevelési törvényben a pedagógus életpályamodell a jelenleginél nagyságrendekkel magasabb béreket irányoz elő, s rögzíti az előmeneteli rendszert. A pedagógus életpálya kétéves gyakornoki időszakot követően négy - a Pedagógus I., a Pedagógus II., a Mesterpedagógus és a Kutatótanár - fokozatból áll. Az új bértábla nemcsak a megszerzett képesítéseket és a pályán töltött éveket veszi figyelembe, hanem a minősítés eredményét is - hangsúlyozza a minisztériumi tájékoztatás.
Béremelkedés
A pedagógus életpálya bevezetésének pillanatában minden pedagógus többet fog keresni, a minősítés megszerzését követően pedig további jelentős béremelkedésre számíthatnak.
A nem állami, nem önkormányzati fenntartású intézmények pedagógusaira ugyanezek a szabályok érvényesek. A bérek értékállóságának megőrzése érdekében az illetményalap főiskolai végzettség esetén a mindenkori minimálbér (jelenleg 93 ezer forint) száznyolcvan, egyetemi végzettség esetén kétszáz százaléka lesz.
A Pedagógus II. kategóriát 9 év szolgálati idő után lehet elérni, itt a pályán eltöltött 9. és 11. év között a fenti módon beszorzott illetményalap 150 százaléka lesz a fizetés. Az 50 éves korú tanárok 185-190 százalékra számíthatnak majd.
Valamit valamiért
A minősítő vizsga és a minősítési eljárás során minden pedagógusra egységes szabályok vonatkoznak. A bizottság a jelölt teljes körű iskolai tevékenységét vizsgálja, a pedagógusok minősítő vizsgáját és minősítési eljárását a kormányhivatal szervezi. A minősítő vizsga és a minősítési eljárás részletes szabályait rendelet szabályozza.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A pedagógusok meghatározott feltételek teljesítése esetén legfeljebb egy éves "alkotói szabadságot" vehetnek majd igénybe.
A pedagógus életpálya-modellben a pedagógusképzésnek, a pályakezdők mentorálásának, támogatásának és a pedagógusok folyamatos - egész pályafutás alatt zajló - szakmai fejlődésének, továbbképzésének egységes rendszerré kellene összeállnia. A modellnek csupán az egyik, bár kétségtelenül igen fontos eleme a bérezés. A rendszer lényege, hogy átállás történik (majd) az egyéni teljesítménybérekre, tudás és készségalapú lesz a javadalmazás.
Pedagóguspiac
Nagyon fontos elem, hogy az életpályamodell koncepciója a tanárok egyéni teljesítményének értékelésén alapul majd. A hivatalos anyagok kissé prospektus-illatú megfogalmazásaiban ezek szerepeltek: "a pálya vonzóvá tétele, a jó pedagógusok megtartása". (Vagyis a nem jó pedagógusok kirostálása a cél.) Ha emelkedik a pálya presztízse, és ezzel összefüggésben több lesz a fizetés, akkor emelkedhet a pedagógusoknak jelentkezők száma. (Vagyis lehet válogatni a tanári állásokra jelentkezők között.)
A rendszer majd "motiválja a tanárokat". (Vagyis a tanárok igyekeznek majd egyre jobb teljesítményt nyújtani, már csak azért is, hogy ne cseréljék le őket egy náluk jobbra.)
Az ellenőrzés nehézségei
A megkérdezett tanárok egy része nem ismeri részleteiben az életpályamodellt, bár mindegyikük jelezte, hogy korábban kaptak hivatalos tájékoztatást. Néhány pedagógus kiemelte, hogy teljes mértékben egyetért a teljesítményalapú bérezéssel, és az ehhez kapcsolódó minősítési rendszerrel, de ennek gyakorlati alkalmazása vélhetően nem lesz problémamentes. Utaltak rá, hogy a tanári teljesítmény mérése egyes más tevékenységekhez képest nehezebb.