Pénzcentrum • 2011. június 14. 13:02
Mégsem csökken három hónapra az álláskeresési járadék maximális folyósítási időtartama - a Pintér Sándor belügyminiszter által pénteken benyújtott törvénymódosító javaslat szerint a folyósítás felső határa az eddigi 270 napról 180 napra csökken. A komplex törvénymódosító javaslatcsomag a közfoglalkoztatást érintő valamennyi kérdést szabályozza, és kimondja, megvonható a foglalkoztatást helyettesítő támogatás azoktól, akik a felajánlott közfoglalkoztatást nem fogadják el, illetve a szociális segély is megvonható lesz megfelelő időtartamú biztosítási jogviszony hiánya esetén. A javaslat szabályozza a szociális ellátások együttes maximális összegét is.
A Pintér Sándor belügyminiszter által benyújtott közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslat nem csak a közfoglalkoztatás kereteit fogalmazza meg, de a munkanélküli és szociális ellátások feltételeit, juttatási összegét is szabályozná. Mint ismert, a közfoglalkoztatással foglalkozó államtitkárság ezentúl a Belügyminisztérium alá fog tartozni.
A munkanélküliek ellátása eddig az álláskeresési járadék, az álláskeresési segély, bérpótló juttatás és a rendszeres szociális segély igénybe vételével történhetett.
Ha a járadék folyósítása alatt nem sikerül elhelyezkedni az álláskereső álláskeresési segélyért folyamodhat. Ennek három típusa van. Segély jár annak, aki előzőleg legalább 180 napig járadékot kapott, de jár annak is, aki nem kapott járadékot, de 200 nap jogosító idővel rendelkezik. Öt évvel a nyugdíj előtt az állástalan ugyancsak segélyhez fordulhat, de csak ha előzőleg már eltöltött 140 napot járadékban is. A segély folyósításának időtartama a járadék után további 90 nap, 50. életév betöltése után 180 nap.
A kettő együtt maximálisan 360 napos ellátást jelenthetett eddig az 50 éven aluliak számára, az viszont cseppet sem ritka eset, hogy az ellátott ez idő alatt sem tud elhelyezkedni. A Foglalkoztatási Szolgálatnál múlt hónapban 175 ezer fő volt egy évnél hosszabb ideje regisztrált, az átlagos regisztrációs idő pedig 340 nap. Éven túli állástalanság esetén további lehetőség a munkanélküliek számára, ha az önkormányzattól szociális segélyt igényelnek.
Ezek átalakítását is célba veszi a törvényjavaslat, vagyis
- a bérpótló juttatás helyett hasonló tartalommal bevezeti a foglalkoztatást helyettesítő támogatási formát, amelyre a törvényjavaslat indoklásában szereplő szöveg szerint valóban csak azok az aktívkorú munkaképes személyek válnak jogosulttá, akik még a közfoglalkoztatás körében sem tudnak átmenetileg munkát végezni.
- maximálná a szociális ellátórendszerben kapható támogatások összegét. Indoklás szerint az összeg meghatározásának célja, hogy annak nagysága ne legyen munkavégzés ellen ösztönző hatású. A szociális ellátások együttes összege a családi fogyasztási egység és a mindenkori nyugdíjminimum 90%-ának szorzataként kerül meghatározásra. A SzMM kalkulátorával számolva egy négytagú családban, két szülővel és két 18 év alatti gyermekkel egy háztartásban a fogyasztási egység 3,5. Ezt kell megszorozni a nyugdíjminimum 90%-ával, vagyis 25 650 forinttal. Így a példánkban szereplő család összesen 89 775 forint szociális támogatást kaphat.
- A szociális ellátás meg kell szüntetni - olvasható a javaslatban, ha az aktív korú érintett nem fogadja el a számára felkínált közmunka lehetőséget vagy nem rendelkezik a juttatás felülvizsgálata időpontját megelőző egy évben legalább 30 nap időtartamú munkára irányuló vagy egyenértékű jogviszonnyal pl. közfoglalkoztatásban, illetve ha nem működik együtt a munkaügyi kirendeltséggel, képzésben nem vesz részt.
- Az 55 év felettiek is foglalkoztathatónak minősülnek, ezért szociális segélyt életkoránál fogva az kaphat, aki a rá irányadó nyugdíjkorhatárt öt éven belül betölti - az eddigi 55. év betöltését előíró szabály helyett.
- Az álláskeresési segély megszűnik. Illetve csak azok válnak a jövőben jogosulttá erre a támogatásra, akik az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését megelőző öt évben váltak álláskeresővé.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- Fontos még, hogy a törvényjavaslat szerint az álláskeresési járadék folyósítási idejének két szakasza megmarad, a folyósítási idő felső határa 270 napról 180 napra csökken. A járadék összegének felső határa a kötelező legkisebb munkabérnek megfelelő lesz. A számbavételi időszak 4 évről 5 évre emelkedik, és 1 nap folyósítási időhöz 5 nap jogosultsági idő helyett 10 nap kell majd.
A Portfolio.hu elemzőjének véleménye szerint az álláskeresési járadék folyósítási idejének 180 napban maximálása azért meglepő, mert Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter már az elfogadott konvergencia program bemutatásakor, áprilisban elmondta, hogy a különféle munkaerőpiaci támogatások 2012. január elsejétől csak 3 hónapra járnak. Ezt tartalmazza a kormány konvergencia programja is. Ugyanakkor számos kritika érte a kormányt a 90 napra csökkentés terve miatt, amellyel Európában a legszigorúbbak lennénk a munkanélküliekkel szemben. Az Európai Bizottság országspecifikus ajánlásában is felhívta a figyelmet a rövid ellátási idő veszélyeire.
Az álláskeresési járadék folyósítási idejének rövidítésétől, amely a konvergencia program szerint még 270 napról 90 napra történő csökkentést jelentett, 42,9 milliárd forintot spórolna az állam, a keresetkiegészítési (fenti javaslatban bérpótló támogatás) felülvizsgálata 41 milliárd, az álláskeresési segély megszüntetése (amely a jelek szerint mégsem lesz teljes körű) 27,2 milliárd forint megtakarítást hozna - tette hozzá az elemző.
A Belügyminisztérium alá tartozó közfoglalkoztatás keretei az alábbiak lesznek:
- Közfoglalkoztatott az lehet, hogy aki 16. életévét betöltötte, a Munka Törvénykönyve szerint munkát végezhet. Közfoglalkoztató pedig helyi- és kisebbségi önkormányzat, költségvetési szerv, egyház, civil szervezet, közhasznú szervezet, az állami, önkormányzati tulajdon kezelésével megbízott gazdálkodó szervezet, vízitársulat, erdőgazdálkodó.
- A vállalkozások, ha regisztrált álláskeresőt foglalkoztatnak, támogatásban részesülhetnek, és az Mt. szerinti munkaviszonyt kell létesíteniük. Az adókat és járulékokat a munkaviszonyhoz hasonlóan kell megfizetni, a közfoglalkoztatás biztosítási jogviszonynak minősül.
- A közfoglalkoztató részére további kötelezettségeket ír elő a törvény a közfoglalkoztatottak munkahelyre szállítása, étkeztetése vonatkozásában, ha a lakóhely és a munkahely közti ingázás több órát vesz igénybe (a tv. javaslat részletesen szabályozza a 2, 3, 4 órás napi ingázásra vonatkozó szabályokat).
- Az előbbi pontban leírtak miatt közfoglalkoztatási munkahelyet visszautasítani csak megfelelő és a jegyző által igazolt indokkal lehet. Megfelelő indok nélküli visszautasítás esetén az érintett foglalkoztatást helyettesítő támogatása megszűnik.