Pénzcentrum • 2009. május 27. 15:02
A pályakezdőkre, a munkaerőpiacra visszatérni vágyó kismamákra és a tartósan álláskeresőkre vonatkozó START-kártyacsalád nem csak kedvezménnyel, hanem bosszúsággal is járhat. A mai munkaerőpiacon nagyon nehéz állást találni, de ha mégis sikerül, akkor a kártya körüli - akár két hónapig is tartó - huzavona miatt a munkáltató könnyen meggondolhatja magát, a nehezen megszerzett állás így mégsem jön össze.
Cikkünk a Pénzcentrum egyik olvasójának hivatali kálváriáját írja le. Írásunkból megtudhatja, hogy milyen nehézségekkel szembesülhet az a pályakezdő, aki hosszú keresés után állást talál, de a munkaszerződése csak akkor lép életbe, ha megszerzi a START-kártyáját. Ha nem sikerül időben megszerezni a kártyát, akkor könnyen lehet, hogy a sorban álló pályakezdők közül egy másikat választanak az állás betöltésére.
A fővárosban tartott egyik hétvégi rendezvények a Szociális és Munkaügyi Minisztérium kihelyezett irodájában részletes felvilágosítást adtak a START-kártya igénylésről. A munkatársak tájékoztatást adtak az ügymenetről és a kedvezményekről. Ezek szerint be kell menni az APEH egyik irodájába, kitölteni egy nyomtatványt, adnak egy visszaigazolást, amit a munkáltatónak továbbítani kell és nemsokára küldik a kártyát is.
Ennek megfelelően a kártya megléte esetén júniustól életbe lépő munkaszerződéssel rendelkező pályakezdő fel is kereste a legközelebbi APEH ügyfélszolgálatot. Egy sorszám húzása, a 09T34START ADATLAP kitöltése és némi várakozás után azonban elkeserítő választ kapott az ügyintézőtől. A korábbi tájékoztatás során egyetlen apró részlet kimaradt, miszerint a kártyát a lakóhely szerint illetékes APEH ügyfélszolgálaton kell igényelni.
Pályakezdőnket ettől több mint 200 kilométer választotta el, ezért az ügyintéző felajánlotta a segítségét, hogy postázza a kérelmet az illetékes ügyfélszolgálatnak, de "ebben az esetben körülbelül két hónap ügyintézési idővel kell számolni". Kérdés, hogy 2009-ben az elektronikus ügyintézés és a néhány óra alatt feldolgozott bevallások idején ez hogyan jöhet össze?
Az eljárási törvény szerint a normál ügyintézési idő elvileg 30 nap, a fővárosi ügyfélszolgálat ezek szerint átveszi a kérelmet, majd 30 napon belül bármikor postázza az illetékes ügyfélszolgálat felé. Amikor oda megérkezik, mint új kérelem 30 napos ügyintézési idő áll a hivatal rendelkezésére, a kártya elintézése így akár 60 napot is igénybe vehet.
Közben nincs az a munkáltató, aki malmozik és a kártyára vár miközben sokszoros túljelentkezés van minden állásra. Közben ketyeg a nemrégiben kivett albérlet díja, jönnek a csekkek, amit munka és jövedelem nélkül nem könnyű kifizetni. A pályakezdő vagy felül egy vonatra és fél napot utazik, hogy a területileg illetékes ügyfélszolgálaton adja le az igénylését, vagy talál valakit, aki egy meghatalmazással eljár helyette. Hasonlóan járt olvasóink egyéb megoldási javaslatait szívesen fogadjuk a fórumban.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Tisztelt olvasóink, aki START-kártyát szeretne igényelni, az tanuljon ebből az esetből és ne kerülje el a figyelmét az az apróság, hogy az ügyet nem lehet bármelyik APEH ügyfélszolgálaton elintézni.
A minisztérium honlapján ezt találtuk:
Mikor érdemes kiváltani a START, START PLUSZ és START EXTRA kártyát?
A kártyák közös jellemzője, hogy a jogszabályi feltételek teljesülése esetén bármikor kiválthatóak, célszerű azonban akkor megtenni az igénylést, amikor már biztossá válik az állás megszerzése, hiszen a kártya érvényességi ideje a kiváltással kezdődik és a kártya által biztosított kedvezményeket csak az érvényességi idő alatt lehet igénybe venni. Az optimális eset az, amikor az igénylő a munkába állás előtt néhány nappal váltja ki a kártyát. A kiváltott kártyát az igénylő munkába állása napján átadja a munkáltatónak, aki köteles azt megőrizni. A kártya kiváltásán és a munkaadónak történő átadásán kívül a munkavállalónak tehát nincs egyéb kötelezettsége.