Pénzcentrum • 2009. március 21. 10:00
Mostanában a legkevésbé sem arról szólnak a hírek, hogy mekkora bónuszt, vagy milyen széles repertoárt felvonultató béren kívüli juttatásokat adnak a munkáltatók, helyette inkább különféle költségcsökkentésekben gondolkodnak. Néhány cég azonban "kárpótlásra" is gondol, igaz csak a megmaradt dolgozók számára.
Az Egyesült Államokban számos cég vezetett be az utóbbi időben különféle nem anyagi juttatásokat, melyek korábban ha nem is ismeretlenek, de meglehetősen szűk körben alkalmazottak voltak. Ilyen például az itthon még alig ismert concierge szolgáltatás, ahol elvégzik helyettünk például a receptek kiváltását, a cipőnk megjavíttatását, vagy a kutyasétáltatást, így nem kell erre időt áldoznunk.
Szintén sok vállalat hozott létre házon belül óvodát, gyerekfelügyeletet, hiszen a szülők legtöbbjének gondot okoz, hogy óvoda zárás előtt elmenjen a gyerekéért, nem beszélve arról, ha lebetegszik, és a közösségi óvodába nem viheti el. De akad olyan cég is, amelyik a gyerekek oktatási költségeihez járul hozzá, vagy az örökbefogadás költségeit vállalja magára - igaz, ezek valóban ritka szolgáltatások.
A Hewitt Associates egyik igazgatója a Wall Street Journalnak elmondta, ezek a juttatások egyáltalán nem meglepőek a mostani vérzivataros időkben, hiszen sokan létszámleépítés után, a "maradék" alkalmazott számára nyújtják, növelve ezzel lojalitásukat, és kifejezésre juttatva, hogy velük valóban hosszú távon számolnak.
Erre különösen nagy szükségük is van, felmérések szerint ugyanis a létszámleépítéseket megúszók jóval nagyobb eséllyel mondanak igent egy kínálkozó állásajánlatra, vagyis az ilyen cégeknél a munkavállalói felmondások száma megugrik. Márpedig ezzel akár túl is lőhetnek a célon az ideális létszámot illetően.