Rengeteg magyar készül erre a bankszámlájával: érik a katasztrófa, ez nagyon fájni fog

Rengeteg magyar készül erre a bankszámlájával: érik a katasztrófa, ez nagyon fájni fog

Borbándi Dániel2025. február 3. 13:01

 Az infláció, a forint gyengülése és a megugró banki költségek egyre nagyobb kihívást jelentenek a magyarok számára. A Pénzcentrum szavazása rávilágított: a lakosság jelentős része elégedetlen a tranzakciós illetékek és számlavezetési díjak emelkedésével. Míg néhányan elfogadják a változásokat, sokan bankváltást, számlamegszüntetést vagy a virtuális bankokhoz való átállást tervezik.

Az infláció Magyarországon az elmúlt évek során mindennapi témává vált, hiszen a hirtelen és tartós áremelkedések érezhetően megnehezítették az emberek mindennapi életét. A forint gyengülése és az euróárfolyam kilövése már nem csak gazdasági szakértők, hanem minden magyar átlagember számára is kézzelfoghatóvá vált: az élelmiszerárak növekedése, az energiaszámlák terhei és a mindennapi szolgáltatások díjai szinte mindenkit érintenek. Még azok is, akik az elmúlt években béremelésben részesültek, gyakran érzik úgy, hogy a hó végén egyre kevesebb pénz marad a zsebükben.

A gazdasági környezet változásai természetesen a bankszektort sem hagyták érintetlenül. A kormány döntéseire reagálva szinte minden hazai átterheli az ügyfeleire a tranzakciós illetéket, valamint emeltek a számlavezetési díjakon is. Emiatt több fórumon figyelmesek lettünk arra, hogy rengeteg magyar fontolgatja a számlája bezárását, ami igen érdekes kérdéseket vet fel.

Ennek a helyzetnek a megértésére a Pénzcentrum nemrégiben szavazást indított, amelyben olvasóink véleményére voltunk kíváncsiak.

Hogyan reagálnak az ügyfelek a banki díjemelésekre?

Szavazásunk alapján a következő eredményeket kaptuk:

Ahogy az a fentebb táblázatban is illusztrált adatokból kiderült: 

  1. A banki ügyfelek 13%-a (332 fő) úgy véli, hogy a változás elkerülhetetlen volt, és nem tesz semmit a megemelkedett költségek miatt. Számukra ezek a lépések a banki szolgáltatások természetes velejárói.
  2. Ugyanakkor a válaszadók 17%-a (428 fő) komolyabban mérlegeli a bankváltást. Úgy érzik, a jelenlegi helyzetben különösen fontos, hogy olyan pénzügyi szolgáltatót válasszanak, amely jobb feltételeket kínál.
  3. A szavazók 29%-a (739 fő) teljesen elutasítja a díjemeléseket, és szélsőséges megoldást tervez: számlájuk megszüntetését, sőt, sokan még azt sem fontolgatják, hogy más bankhoz menjenek át.
  4. Hasonló arányban, 30%-ban (765 fő) vannak azok, akik a virtuális banki platformok, például a Revolut használatára állnának át. Ez az ügyfélkör elsősorban a kedvezőbb költségek és a modern digitális megoldások miatt keresne alternatívákat.
  5. Meglepő módon viszonylag kevesen, mindössze 10%-nyian (246 fő) próbálnák a megemelkedett banki költségeket az élet más területein való spórolással ellensúlyozni.

A szavazás tanúsága szerint bár sokan alkalmazkodnak a változásokhoz, azért jelentős az elégedetlenség, és egyre többen keresnek radikális megoldásokat a hagyományos banki rendszer kihívásaira. Azonban az is sokakat érdekelhet, hogy milyen jelenségek vezettek el idáig. A cikk további részében igyekszünk elemezni azokat az előzményeket, amelyek a későbbiekben már egyenes következmények lehetnek a bankszámlájukkal kapcsolatban radikális lépést fontolgató magyar bankszámlatulajdonosok életében.

JÓL JÖNNE 3,1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 107 405 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 66 220 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 67 312 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Tranzakciós forgalom csökkenése

Egy felmérés alapján a családok 63%-ában legalább havi egyszer utalnak egymásnak pénzt, az ilyen családok majdnem felében a családtagok nem egy banknál vezetik a számláikat. A különböző bankoknál vezetett számlák is okozhatják, hogy a családok ötödének több mint évi 30 ezer forintba kerül csak az, hogy egymásnak utalnak. Azok esetében pedig, akik rendszeresen nagyobb összeget (50 ezer forint felett) küldenek egymásnak a családon belül, ez az arány a duplájára emelkedik, vagyis 40%-uk fizet évente több mint 30 ezer forintot a családtagok közötti utalásért.

Készpénzhasználat

Az elmúlt időszakban a készpénzhasználat újra erősödni látszik Magyarországon, annak ellenére, hogy az elektronikus fizetések népszerűsége is folyamatosan növekszik. Egy korábbi kutatás szerint a mobiltárcát használó fiatalok, különösen a 18-25 évesek és a 25 év felettiek körében, bár többségük az elektronikus fizetést részesíti előnyben, akadnak olyanok is, akik szívesebben fizetnek készpénzzel, ahol erre lehetőségük van.

A készpénz vonzereje elsősorban annak kézzelfoghatóságában rejlik, amely a fizikai kontroll érzetét adja, valamint segít abban, hogy a pénzköltést jobban követni tudják. Ezzel szemben az elektronikus fizetési formák a kényelem, a biztonság és a gyorsaság miatt népszerűek, különösen a fiatalabb generációk körében. A készpénzhasználat további növekedése azonban komoly hatással lehet a hazai banki szektorra, amelynek alkalmazkodnia kell az eltérő fogyasztói szokásokhoz.

Virtuális bankok erősödése

A Revolut intenzíven dolgozik azon, hogy Magyarországon is fióktelepet nyisson, ami egy fontos lépés lenne a hazai piacon való erősödés felé. A fióktelep létrehozása révén a Revolut helyi bankszámlaszámot tudna biztosítani, amely megkönnyíti a magyar felhasználók számára, hogy elsődleges bankjukként használják a szolgáltatást. 

Címkék:
hitel, számla, bank, tranzakciós illeték, otp, bankolás, unicredit, erste, kölcsön, számlavezetés, online bankolás, revolut, tranzakciós díj, MBH Bank,