Portfolio • 2024. november 5. 17:06
Miért ennyire vonzó a pénzügyi szolgáltatóknak a payment terület? Eleget költ-e a pénzügyi szektor informatikai fejlesztésekre? Miben hoz átütő változásokat a mesterséges intelligencia, és milyen jövő áll a qvik előtt? E témákról mondták el véleményüket az MBH, az OTP és a Revolut szakemberei a Portfolio Banking Technology 2024 konferenciájának első panelbeszélgetésében. A Pénzcentrum Gen-Z Fest nevű novemberi konferenciáján is lesz szó hasonló témákról, természetesen a Z-generációt érintő legfontosabb kérdések mellett.
Miért izgalmas ma a payment a szolgáltatók számára?
Kuhárszki András, az OTP Bank ügyvezető igazgatója szerint három dolog miatt érdemes beszélni a fizetésforgalomról: 1. ez teremti meg a legjobban a napi kapcsolatot az ügyfelekkel, 2. óriási relevanciája van az ügyfelek mindennapi életének az ismerete szempontjából, 3. ez az a banki tevékenység, amely a legjobban átjár a határokon, és éles nemzetközi versenyt generál. Vinnai Balázs, az MBH Bank elnöki főtanácsadója, az IVSZ elnöke emlékeztetett: 15 éve még nem volt ennyire szexi a payment terület. Az inkumbens bankok legnagyobb hátránya a legacy technológia, amin nehéz gyorsan változtatni. Léder Tamás, a Revolut országigazgatója elmondta: a Revolut bevételeinek a nagy része továbbra is díjbevétel a kamatbevételekkel szemben, ami jól leírja, mennyire fontos náluk még mindig a payment. Egyes piacokon a lakáshitelekkel is próbálkoznak, Magyarországon még nem. A 3-4 évvel ezelőtti androidos technológia náluk már bőven legacynak számít, de rugalmasan fejlesztenek.
Mennyi pénz jut jelenleg IT-ra?
Kuhárszki András szerint sosincs annyi pénz, amennyi kellene, de a pénzügyi szektor egy olyan ágazat, ahol a termék lényegét tekintve digitális és virtuális, így sokat kell költeni az IT-fejlesztésekre, az OTP Banknál a külföldi piacokon is innoválni kell, hogy relevánsak maradjanak. Nagy jelentősége van a külső beszállítókkal pariban lévő belső kompetenciák kialakításának. Vinnai Balázs szerint a klasszikus IT-költségeket a bankok egyértelműen szeretnék visszaszorítani, ebben az automatizációnak nagy jelentősége van. A digitális üzletfejlesztések esetében pedig nem a pénz jelenti a határt, hanem a rendelkezésre álló tudás, képesség, amiből mindig kevés van a fejlesztési elképzelésekhez képest. A poszt-Covid világ újra bebizonyította, hogy az USA digitális képessége mennyire az európai előtt jár, cégeik uralják a globális teret. Az MBH beszállítóinak is csak a töredékére igaz, hogy képesek nemzetközi szinten gondolkodni. Léder Tamás azt mondta, még náluk sincs pénz mindenre. A Revolut ha csak teheti, mindent házon belül fejleszt, és csak akkor alkalmaz beszállítókat (akkor is csak a londoni központon keresztül) ha az adott beszállító sokkal magasabb színvonalon, sokkal olcsóbban tud valamit elvégezni.
Milyen hatása lesz az AI-nak?
Kuhárszki András szerint ahogy az Excel megjelenése miatt sem kezdtek kevesebben foglalkozni számolással, úgy az AI is inkább „csak” az összetételét fogja megváltoztatni a munkaerőnek. Nem várható, hogy jelentősen csökkentené a bankszektorban a létszámot, sokkal inkább gyorsabb, relevánsabb, proaktívabb ügyfélkommunikációt fog hozni. Vinnai Balázs úgy vélte, a mesterséges intelligencia egyik hatása lehet, hogy az AI-t készségszinten használó új generációk hatékonyságban le fogják körözni, és háttérbe szoríthatják a régebbi generációt. Léder Tamás több más alkalmazási terület mellett megemlítette a digitális onboarding során a csalók kiszűrésének a képességét, amelyben sokat köszönhetnek az AI-alapú, sokat tesztet technológiájuknak. A mesterséges intelligencia új üzleti területeket is megnyithat.
Kik nyerik a digitális banki versenyt?
A bigtechek messzire elkerülik a túlszabályozott piacokat, amelyek bonyolulttá teszik a belépést. Ez várhatóan nem fog változni mostanában – mondta Vinnai Balázs. Az is ritka, hogy a fintechek a Revoluthoz hasonlóan bankká válnának, innentől kezdve a szabályozás nagyságrendeket ugrik – tette hozzá Léder Tamás. Vannak cégek, amelyek a végső fogyasztóval tartanak kapcsolatot, mások egyéb szereplőket is kiszolgálnak, továbbá vannak olyanok, amelyek B2B együttműködésekben utaznak, utóbbiakkal a legjobb a kooperáció. Az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatot tartó releváns szereplők száma rohamosan csökken – mondta Kuhárszki András.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Hogy írja át a fizetési piacot a qvik?
A legnagyobb potenciált jelenleg az online térben látja az OTP, ezekben sok esetben a qvik lehet a legkényelmesebb megoldás – mondta Kuhárszki András. A fizikai térben valamivel kevesebb lehetőséget lát, a piac ezen része lassabban alakulhat ki. Vinnai Balázs ezzel egyetértve azt mondta, izgalmas kérdés továbbá, hogy a platformizáció mennyire fog háttérbe szorulni az AI révén, ez egy új fizetési világ létrejöttének is teret adhat, de nem valószínű, hogy ez lokálisan megy végbe. A lokális alternatív fizetési módok között mindazonáltal sok jó modell létezik a világban. Léder Tamás szerint üzleti logikájuk része, hogy a globális megoldásokat ültetik át helyi szintre, a qvik mint lokális termék legjobb esetben egy jó kiegészítő termék maradhat.