Pénzcentrum • 2024. február 20. 11:23
Csökkent a hazai beruházási kedv, a vállalkozások és a háztartások likviditási helyzete jelentősen romlott az utóbbi hónapokban - hangzott el a Magyar Lízingszövetség sajtóeseményén. A szervezet szerint gyakorlatilag az összes szegmensben látható egy vásárlói kivárás, ami a növekedés gátja lehet. A 2023-as adatok szerint hosszú évek után növekedni tudott a megkötött lízingszerződések száma az előző évhez képest, a lízingpiac fő mozgatórugója a javuló kamatkörnyezet volt. Mindennek ellenére a szervezet óvatosan tekint a következő hónapokra.
A beszállítóktól kapott információk szerint csökkent a hazai beruházási kedv, összességében pedig mind a vállalkozások, mind a háztartások likviditási helyzete jelentősen romlott az utóbbi hónapokban - hangzott el a Magyar Lízingszövetség sajtóeseményén, ahol a 2023-as eredményeket mutatták be.
A szervezet szerint az összes fontos szegmensben látható most a vásárlói kivárás, amely komoly gátja lehet a növekedésnek a következő hónapokban. A szövetség várakozásai szerint 2024 első negyedévében mind a finanszírozott összeg, mind a szerződések darabszáma is stagnálni fog.
Kivételt jelentenek a retail autók, ahol a megnövekedett készletek miatti folyamatos akciók lendületben tarthatják az eladásokat, ez pedig a lízing penetrációt is növelheti
- ismertette Zs. Nagy István elnök, aki szerint emellet a folyamatosan csökkenő kamatszintek is segíthetik a piacot, amelyek a tavalyi utolsó negyedévben is a lízingpiac fő mozgatórugói voltak.
Decemberben az 5 éves BIRS 5,6 százalék körül mozgott, miközben nyáron még 8,5 százalékos volt, 2023. januárjában pedig 11 százalék felett is járt
- emlékeztetett a szakember.
Elmondta, a korábbi várakozásokat felülmúlta a tavalyi évben a hazai lízingpiac: hosszú évek után 2023-ban növekedett a megközött lízingszerződések száma az előző évhez képest, és a tavalyi kihelyezések összegében is emelkedés volt tapasztalható a Magyar Lízingszövetség tagjainál. A negyedik negyedévi jelentés alapján a kihelyezések értéke 909,46 milliárd forint volt, 5,5 százalékkal több, mint 2022-ben volt - az ingatlanpiaci szerződéseket leszámítva pedig 13,5 százalék volt a növekmény. A szerződött darabszám 72 330 volt az előző évben, ami 2,6 százalékkal magasabb a 2022-es adatnál. A teljes kihelyezett lízingportfólió 2 140 milliárd forintra emelkedett, ami 5,5 százalékos gyarapodást jelent az egy évvel korábbihoz képest. A teljes szerződésállomány viszont hasonló mértékben csökkent, az év végén 342 946 darabos volt.
Friss autóhitel kalkulátor: nézd meg a legjobb banki ajánlatokat!
A finanszírozott összegek megoszlása szerint a lízingszolgáltatók ügyfelei 66 százalékban kkv-k, 16 százalékban nagyvállalatok, a magánszemélyek pedig mindössze 6,3 százalékot tettek ki - az elnök ismertette, hogy a magánszemélyek folyamatosan szorulnak ki a piacról. Ebből következik, hogy az itthon futó autók átlagéletkora átlépte a 15 évet. 2023-ban az összes finanszírozás 80 százaléka új, 20 százaléka pedig használt eszközökre ment.
Az autópiac nagyságrendekkel jobban szerepelt a várakozásokhoz képest 2023-ban Zs. Nagy István szerint, 22 százalékkal múlta felül az előző évit. A növekvő készleteket kezelni kellett, ezért elkezdték leakciózni a felgyűlt készleteket, ez kezdetben nem érte el a célját, ezért nyúltak a lízingcégek és az akciók a kamatkedvezmény eszközéhez, amelyek az árengedmények mellett jelentek meg. Így, hogy egyszámjegyűre csökkentették a kamatokat, megmozdult a piac - magyarázta az elnök, aki szerint olyanok is megjelentek a lízingpiacon, akik mindeddig nem voltak jelen.
Ráadásul a növekedés úgy következett be, hogy egyébként 2023-ban Magyarországon több mint 3 százalékkal kevesebb személyautót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. A finanszírozott autók 71,5 százaléka új volt, 28,5 százalékban pedig használt személyautókra kötöttek lízingszerződéseket az ügyfelek. A személyautók lízingpenetrációja decemberre megközelítette a 30 százalékot, elektromos autók esetében 30 százalék feletti az érték, és ebben nem voltak támogatott termékek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Amennyiben a kamatok csökkennek, úgy a kedvezményes finanszírozások esetében is csökkenhetnek a kamatszintek, viszont az elnök szerint az autópiac tekintetében bizonytalan a szövetség, mivel "a jövő lízingszerződéseit a ma megrendelései adják".
A személyautók és a kisteherautók finanszírozásának 18,6 százaléka eurólapú volt, ami kimagasló eredmény, 2022-ben még 10 százalék körül volt. Az elnök leszögezte, ez "nem a svájci frankos történet", ezeknek az ügyfeleknek van euróban is bevétele, így kaphattak euróalapú finanszírozást.
A flottapiac a tavalyi év szintjét hozta, de elmarad az előző évektől. Viszont a folyamatosan dráguló személyautók miatt a finanszírozott összeg emelkedni tudott. Emellett a szállítási határidők normalizálódása és a növekvő készletek visszahozták a flottakedvezményeket.
Az építőipar viszont nem szerepelt ilyen jól, lassan két éve látható a megtorpanás, a mezőgazdasági szegmens viszont 2019 óta töretlenül növekszik.
Nagy szerep jutott az állami támogatásoknak
A tájékoztatón elhangzott, hogy 2023-ban is hatalmas szerepe volt az államilag támogatott konstrukcióknak, bár a támogatott szerződések száma 24, az így kihelyezett összegek pedig 11,3 százalékkal csökkentek 2022-höz képest. A szövetség szerint emögött javarészt az állhat, hogy bár voltak még átadások, de 2023-ra kifutott a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, illetve a korábbi, elektromos autós támogatás is. Zs. Nagy István kijelentette: vannak olyan törekvéseik, hogy újraélesszék a nagycsaládos támogatást.
A szövetség adatai szerint a Széchényi kártya program volt messze a legnépszerűbb termék: a teljes piac 7,3 százalékát tették ki a kihelyezések, azaz 8683 szerződésre 124,4 milliárd forint állami támogatás jutott. Bár ez csökkenést jelent 2022-höz képest, de idő közben kikerültek a programból a személygépkocsik, a kishaszonjármű-kategóriát pedig szűkítették.
A Baross Gábor Újraiparosítási Program lízingkerete pillanatok alatt elfogyott, 1602 szerződés jött létre, 56,4 milliárd forintnyi finanszírozással.