Pénzcentrum • 2023. szeptember 11. 15:21
2023 első félévében 35,8 milliárd forint volt a K&H Bank adózás utáni eredménye – hangzott el a bank sajtótájékoztatóján, melyről élőben közvetített a Pénzcentrum. Ezzel szemben a K&H Biztosító nettó eredménye – akárcsak 2022 első félévében – negatív maradt, köszönhetően a különadóknak.
„Az első féléves eredmények nagyon stabil nyereséget mutatnak a banki oldalon” – mondta el Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója a cégcsoport által tartott sajtótájékoztatón. Változatlanul veszteséges volt azonban a K&H Biztosító, bár bizakodásra ad okot, hogy a -800 millió forintos nettó eredmény javulást jelent a 2022 azonos időszakában elért -1,7 milliárd forintos eredményhez képest.
A vezérigazgató kiemelte, hogy az elért eredmények megítélésekor figyelembe kell venni a kormányzati intézkedések hatásait is: a biztosítói oldal veszteségét a teljes évre vonatkozó extraprofit-adó okozta. Guy Libot azt is hangsúlyozta, hogy az adó mértéke jelentősen emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest. Idén ugyanis más módszer alapján számították ki annak mértékét, amely módszer a K&H-t történetesen negatívan értintette.
A nehézségek ellenére sikerként könyvelhető el, hogy a lakossági ügyfelek száma 5 százalékkal emelkedett egy év leforgása alatt, elérve a 815 ezret. Még jelentősebb mértékben, 7,3 százalékkal emelkedett azon ügyfelek száma, akiknek minden hónapban a banknál lévő számlájukra érkezik a jövedelme. Ezen ügyfelek száma mostanra átlépte az 555 ezret.
A hitelezésben tapasztalt visszaesés ellenére a bank lakossági hitelállománya 3 százalékkal tudott növekedni. A vállalati hitelállomány ennél jóval jelentősebb, mintegy 30 százalékos emelkedést tudott elérni a félév során. A félév során összesen 297 milliárd forintot helyeztek ki hitelbe. A teljes banki hitelállomány 18 százalékkal nőtt egy év leforgása alatt, így az elérte a 2 713 milliárd forintot.
A K&H gyorsabban nőtt a hitelpiacnál
Gombás Attila, a pénzügyi divízió vezetője elmondta, hogy a félév során a K&H Bank gyorsabban tudott nőni a piacnál, így a bank piaci részesedése is emelkedett: a vállalati hitelek piacán a tavalyi 9,1 százalékról 10 százalékra. A lakossági hitelek piacán inkább stagnálásról beszélhetünk: ott tavaly és idén is 10,5 százalékos volt a cégcsoport piaci részesedése.
Gombás Attila azt is elárulta, hogy az első negyedévben rendkívül jelentős mértékben visszaesett a lakossági hitelek iránti kereslet, melyhez képest a második negyedévben már egy nagymértékű, 65 százalékos erősödés volt megfigyelhető: míg az első negyedévben 23 milliárd, addig a másodikban már 38 milliárd forintnyi hitel került kihelyezésre. Ugyanakkor az egy évvel ezelőttihez képest még mindig 50 százalékos visszaesésről beszélhetünk.
Gombás sikeresnek jellemezte a tavaly augusztus óta igényelhető, kifejezetten energetikai korszerűsítésre, felújításra igényelhető úgynevezett K&H zöldhitelt, melyből összesen 4 milliárd forint került folyósításra az elmúlt 1 évben.
A vállalati divízióval kapcsolatban elhangzott, hogy a K&H Széchenyi Kártya Program szerződéses volumene 2023 júniusának végére meghaladta a 160 milliárd forintot, míg a Baross Gábor program keretében 123 milliárd forint hitelt helyezett ki a bank, ami 15 százalékos piaci részesedést jelent. Az agrár-élelmiszeripari hitelezésben a bank piaci részesedése a tavalyi 22-ről idén 24 százalékra emelkedett.
Szerencsére a rossz gazdasági helyzet ellenére sem indult emelkedésnek a munkanélküliség szintje, így a K&H Bank hitelportfoliójának romlásáról sem lehet beszélni, sőt:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
a nem teljesítő hitelek aránya 1,9 százalék, amely csökkenést jelent az egy évvel ezelőtti állapothoz képest.
Népszerűbbek lettek a befektetési alapok
Gombás Attila azt is elárulta, hogy átrendeződés figyelhető meg a bankbetétek felől az egyéb befektetési termékek felé: a befektetési alapokban kezelt vagyon éves szinten 32 százalékkal, 1 135 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakához képest. Változatlanul a kötvénytípusú alapok a legnépszerűbbek, ugyanakkor újra fellendültek a határozott futamidejű befektetési alapok is.
Csökkenő veszteség a K&H Biztosítónál
Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója elmondta, hogy
2023 első félévében 0,8 milliárd forintos negatív eredményt könyveltünk el a teljes évre vonatkozó extraprofit-adó elszámolása miatt. 2022 azonos időszakában a teljes évre vonatkozó különadó miatti veszteségünk 1,7 milliárd forintot tett ki. A nem életbiztosítási területen a díjbevétel 16 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és elérte a 36,1 milliárd forintot. Valamennyi üzletág kétszámjegyű növekedést produkált az előző évhez képest, ami piaci átlag feletti bővülést jelent. Az életbiztosítások is erőteljes üzleti eredményt hoztak, a növekedés az előző év hasonló időszakához képest 22 százalékos volt. A növekedést a rendszeres díjas, befektetési egységhez kötött nyugdíjbiztosítások, valamint az egyszeri díjas, befektetési egységhez kötött termékeink hajtották.”
Ugyanakkor pozitívum, hogy a biztosító piaci részesedése a nem élet és az életbiztosítások terén is növekedett 2023 első félévében. A leggyorsabban növekvő területek a lakásbiztosítás, a casco és a kkv voltak.
Nik Vincke még azt is elárulta, hogy 220 ezer ügyfél választotta a digitális önkiszolgáló megoldást: a lakásbiztosítások esetében 86, a kgfb-nél pedig 66 százalék volt a digitális kárbejelentések aránya.
Több mint félmillió digitálisan aktív ügyfél
Német Balázs, a bank innovációs vezetője elmondta, hogy 681 ezer digitálisan aktív ügyfelük van. Az ügyfelek 90 százaléka használja az e-csatornákat, a mobilbankot aktívan használók száma 571 ezer. Mostanra a számlanyitások 58 százaléka teljesen online történik, míg a személyi kölcsönök igénylésénél ez az arány még magasabb, 67 százalékos.