Pénzcentrum • 2019. április 23. 05:45
A digitalizáció hatalmas kihívás elé állítja a bankokat. Az azonnali átutalás már pár hónapon belül érkezik, emellett a bankok fokozatosan fejlesztik az online hitelezési platformjukat is. Mi most megkérdeztük a magyarországi bankokat, hogy a személyi hiteligénylések milyen arányban történnek digitálisan - azaz az ügyfelek hány százaléka igényel személyi hitelt telefonról, asztali számítógépről, tabletről vagy laptopról. Nem meglepő módon az összes banknál azonos volt az arány: egyelőre kevesebben vannak azok, akik online igénylik a hiteleiket. A legtöbb bank arra számít ugyanakkor, hogy az online hitelek iránti igény gyorsan megugrik a következő években.
Fokozatosan nő a digitalizáció szerepe a bankolásban, ma már szinte elképzelhetetlenek a banki szolgáltatások mobilapplikáció és netbank nélkül. Egyre több bank áll elő az olyan online igényelhető személyi hitelekkel, amelyek az igényléstől a folyósításig teljesen virtuálisan zajlanak. Hogy ez pontosan melyik bankoknál érhető el, és hogyan működik, arról ebben a cikkben írtunk részletesen. Vélhetően több bank is fejleszti már a funkciót, így nem lenne meglepő, ha hamarosan bővülne a teljesen online hitelt nyújtó pénzintézetek köre.
Igényelj hitelt otthonról: Használd a Pénzcentrum kalkulátorát!
Ebben a cikkünkben annak jártunk utána, hogy mennyire népszerű most az ügyfelek körében az online indított hiteligénylés. Fontos megjegyezni, hogy a hiteligénylést már minden magyarországi bank esetén elérhető - ahol nem lehetséges azt teljesen online lefolytatni, ott az előzetes ügyintézés után személyes találkozó és papír-alapú szerződés után kerül folyósításra az összeg. De nézzük is a banki válaszokat (a bankok nevére kattintva elérhetőek a konkrét hitelek termékismertetői is):
Budapest Bank
A Budapest Bank válaszában azt írta, hogy az összes igénylésnek mintegy 20 százalékát teszik ki az online felületekről (mobilbank, netbank) indított személyi hitel igénylések. Elmondásuk szerint az arány folyamatosan növekszik.
Azt is megtudtuk válaszukból, hogy az online igénylések 80 százaléka telefonról, azaz nem asztali számítógépről érkezik. Ez egészen magas szám. Elárulták, hogy ők is dolgoznak a fejlesztésen, amellyel hamarosan teljes egészében online igényelhető lesz a személyi hitel.
CIB Bank
Ahogy a CIB írta, a hiteligénylések közel negyede online felületen történik. Megemlítették, hogy meglévő ügyfeleik a CIB mobilalkalmazásában akár 7 perc alatt is megkaphatják a hitelt, új ügyfeleik pedig honlapjukon keresztül 30 perc alatt juthatnak hozzá a pénzhez. Bár pontos arányt nem mondtak, azt elárulták, hogy a mobilappos igénylések többségben vannak az asztali számítógépről történő igénylésekkel szemben.
Megkérdeztük a banktól, hogy milyen növekedésre számítanak a jövőben az online igényléseket illetően. A bank válasza szerint az idei első negyedévben 10 százalékos növekedést tapasztaltak, várakozásaik szerint így 2021-re az összes folyósításuk 70 százaléka digitális csatornákon történik majd.
Hasonlítsd össze a CIB Bank hitelének kamatait a többi bank ajánlatával
K&H Bank
A K&H-nál is elérhető a teljesen online folyósításra kerülő személyi hitel. Elmondásuk szerint a többi bankhoz hasonló arányú az online igényelt hitelek száma: náluk ez 20-25 százalék. Ezen belül fele-fele arányban igényelnek az ügyfelek az e-bankon és a weboldalon keresztül.
Nekik is feltettük a kérdést, amit a többi banknak is, amelyben az online hitelezésre vonatkozó várakozásaikra voltunk kíváncsiak. Az alábbi választ kaptuk:
OTP Bank
A piacvezető bank, bár a személyi hitelek digitalizációjának tekintetében az egyik úttörő volt, válaszában elárulta, hogy a személyi hiteligénylésnek jelenleg mindössze 13 százaléka a teljesen online folyósítású kölcsön (azaz az online elindított, de nem teljesen online kölcsönön aránya ennél feltehetően magasabb). Ez 3,5-szörös emelkedés 2018 első három hónapjához képest.
A növekedés szerintük annak köszönhető, hogy lehetővé tették a nem banki ügyfelek számára is az online személyi kölcsönök igénylésének lehetőségét. A teljesen online kölcsön értékesítésében az idei évben 40 százalékos volumen növekedésre számítanak.
UniCredit Bank
Az olasz nagybank válasza szerint az ügyfelek a személyi hitelek igénylésének mintegy negyedét kezdeményezték online felületen, a bank honlapján keresztül. Ez az előző évhez képest 10 százalék körüli növekedést jelent.
Ők is dinamikus bővülést várnak a jövőben, és válaszukból kiderült, hogy ők is dolgoznak további online felületek bevezetésén.
A személyi hitelek kamatainak összehasonlításához használd kalkulátorunkat!
Erste
Az Erste válaszában elárulta, hogy esetükben is többségben vannak a bankfiókban indított igénylések. A teljesen online igénylések mindegyike a NetBankból indult, ezek közül 80 százalékot asztali számítógépről, 20 százalékot okostelefonról indítanak. A jövőbeli prognózisokkal kapcsolatban ezt írta a bank:
A többiek
Számszerű adatokat a többi banktól nem tudtunk meg. Az MKB Bank azt írta válaszában, hogy az általunk feltett kérdésekre választ jelentő adatok jelenleg az MKB Bank folyamatban levő szolgáltatás-fejlesztési tevékenységének kiindulópontját jelentik, így arról nem áll módjukban bővebb tájékoztatást adni. A Raiffeisen Bank válasza szerint náluk is erősödik az online csatorna szerepe, amelynek többsége mobilkészülékről érkezik, a további fejlesztések pedig zajlanak.