Önként mondanak le milliárdokról a magyar vállalkozások: miért teszik ezt?

Pénzcentrum2018. október 16. 13:30

Egy közelmúltbeli pénzpiaci felmérés szerint közel negyvenezer hazai cég, közülük többnyire a legkisebb, egy-két fős vállalkozások tudnának még mintegy 700 milliárd forint hitelt igénybe venni, ám bizonyos okból mégsem teszik. Eleinte a bankok maguk sem szenteltek túl nagy figyelmet a szektornak, de mára több hitelintézet kiszemelte magának a piacot. A hitelnyújtást ráadásul a monetáris irányítás és más gazdasági szereplők is ösztönzik. Mi tartja vissza a mikro vállalatokat a hitelfelvételtől, és hogyan juthatnak mégis hozzá egy nagyobb összegű hitelhez?

A mikro vállalatok nem tudják, és nem is hiszik, hogy hitelképesek, vagy nem találnának kezest - ez az egyik oka annak, hogy a legkisebb vállalkozások nem igényelnek hitelt, fejtette ki az Infó Rádiónak adott interjújában Takács Nikoletta, a Sberbank mikrovállalati vezetője. Másodsorban: miközben olcsó hitelekkel teli a piac, számukra nem az ár a legfontosabb tényező. A minél kevesebb adminisztráció, vagyis az igénylés egyszerűsége és a folyamat gyorsasága a mikro vállalkozásoknak fontosabb, mint az árazás, ismertette a szakértő. 

Utóbbi problémára több hitelintézet is megoldást  kínál,  ugyanis a legkisebb vállalkozások piaca  több százmilliárdos hitelpiaci lehetőség. A legtöbb kisvállalkozásnak nincs a birtokában nagy értékű gép vagy ingatlan, amit felajánlhatnának hitelbiztosítékként, sokszor a mikro vállalatok tulajdonosai csak a saját vagyonukat tudják felajánlani biztosítékként, amivel a családi ezüstöt kockáztatnák.  A bankoknak fontos, hogy a mikro vállalatok megfelelő biztosítékokat tudjanak felajánlani a hitelek mögé - fejtette ki Takács Nikoletta.

A banki szakértő szerint a mikrovállalati ügyintézés sok tekintetben jobban hasonlít a lakossági, mint a nagyvállalati ügyfélkörre. Részben a volumen miatt, részben pedig a személyes kapcsolattartás miatt, ami szintén sajátja ennek a szektornak. Így előnyt élvez a piacon az a hitelintézet, aki szakszerűen tudja megszólítani a mikro vállalkozásokat, és - nem mellesleg - a "sok kicsi sokra megy" elvén nagyobb részt tud kihasítani a több százmilliárdos hitelpiacból.

Címkék:
hitel, vállalkozás, pénzcentrum.hu, hitelfelvétel, vállalkozások,