Pénzcentrum • 2018. május 29. 11:13
Idén is megjelent a Cetelem évente elkészített, az európai - köztük a magyar - fogyasztási és megtakarítási szokásokat vizsgáló kutatása. A kutatás meglepő eredményre jutott az Y generáció megítélésével kapcsolatban.
A Cetelem franciaországi anyacége több mint 30 éve, évente egyszer elkészíti az európai fogyasztási szokásokat vizsgáló körképét. A reprezentatív kutatásban idén 17 ország 17 ezer állampolgára vett részt.
A kutatás eredményeiből kiderült, hogy az európai polgárok egyre pozitívabban látják a világot: mind saját országuk, mind a saját helyzetüket egyre jobban értékelik. A mélypont egyébként 2013-ban volt, azóta folyamatos a javulás ebből a szempontból. Öt évvel korábban még átlagosan 3,7-re értékelték az európaiak saját országuk helyzetét, mostanra azonban az átlag már 5,2-re emelkedett.
A magyar értékek követik az európai trendet: a 2013-as mélypont óta Magyarországon is folyamatosan, évről-évre egyre egyre pozitívabban látja a helyzetét a lakosság. Nálunk ugyanakkor kevésbé bizakodóak az emberek: a jelenlegi adat 4,1 lett, és 2013-ban is jóval alacsonyabb volt az európai átlagnál, a maga 2,6-os értékével.
Egyre többet fogyasztanánk
Az európaiak 47 százaléka szeretne többet fogyasztani az elkövetkező év során, ugyanakkor 45 százalék többet szeretne megtakarítani is. A magyar értékek itt is jelentősen eltérnek az európai átlagtól: a magyarok mindössze 28 százaléka mondta, hogy szeretne többet fogyasztani. Megtakarítási téren kisebb a lemaradásunk: a magyarok 43 százaléka szeretne többet megtakarítani.
Érdekesség, hogy noha a magyarok többsége évről évre úgy nyilatkozik, hogy nem szeretne többet költeni a tavalyinál, a valóságban nem ez történik: az utóbbi időszakban Magyarországon folyamatosan emelkedik a fogyasztás. Ez meglátszik a személyi kölcsönök állományának folyamatos emlkedésében is: idén az első negyedévben 55 százalékkal emelkedett ez az érték.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A fogyasztás emelkedését érzékeli a Cetelem is: náluk 2017-re a szemlélyi kölcsönök állománya meghaladta a válság előtti csúcsértéket. De érzékelhető a fogyasztás növekedése az áruhitelek esetén is, amelyek darabszáma 25 százalékkal emelkedett 2013 és 2017 között.
Érdekes eredmények az Y generációról
A kutatás minden évben készül egy speciális, csak az adott évben feltett kérdéssorral. Idén ez a kérdéssor a 18-35 év közötti generációra vonatkozott. A kutatásból érdekes kettősség mutatkozott ki: a 35 évnél idősebbek többnyire negatív véleménnyel vannak a fiatalabbakról, miközben a fiatalok inkább pozitív tulajdonsággal jellemezték saját magukat.
Ez az eltérés éppen Magyarországon a legnagyobb: a magyar Y generációról vannak a legrosszabb véleménnyel az idősebbek. Pedig úgy tűnik, hogy a magyar fiatalok is mondhatni konzervatív beállítottságúak: 57 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy számára a család, a családdal töltött idő a legfontosabb.