Pénzcentrum • 2017. június 8. 20:01
A magyar vásárlók a pesszimistábbak közé tartoznak a saját jelenüket és jövőjüket illetően: miközben az európaiak közérzete tíz év óta a legjobb, a magyarok országuk helyzetét és egyéni kilátásaikat is borúsabban ítélik meg. A kulturális hagyományok mellett a közelmúlt és a jelen tapasztalatai is komolyan befolyásolják ezt.
A kontinens egészére vetítve tovább javult az országok általános helyzetét tízes skálán értékelő pontszám a Cetelem körképének tanúsága szerint: egy év alatt: 4,7-ről 4,9-re emelkedett. Kivételt csak Franciaország (4,4) és Magyarország (3,9) képez, ahol jottányit sem változott a fogyasztók érzete tavaly óta. Személyes helyzetüket értékelve a magyarok pesszimistának számítanak a kontinenshez képest, 4,2-re értékelték saját helyzetüket, szemben az 5,5-es európai átlaggal.
Annak dacára sem javult a magyarok közérzete, hogy például tavaly jelentősen nőtt a foglalkoztatottak száma, emelkedtek a reálbérek, fellendült a fogyasztás, bővültek a vállalati és lakossági új hitelkihelyezések Magyarországon. A járulékcsökkentésnek és a minimálbér-emelésnek köszönhetően 2017-ben tovább erősödhet a lakossági fogyasztás, ezáltal a kiskereskedelmi szektor forgalma. A prognózisok szerint még intenzívebb lehet a munkaerő iránti kereslet, a belső fogyasztás mellett az idén a beruházások is húzóerővé válhatnak. Jövőre az iparban is komoly fellendülésre számítanak az elemzők.
Egy társadalom közérzetét a kulturális hagyományok, a történelem, és ennek hátterén a közelmúlt és a jelen tapasztalatai alakítják.
- véli Síklaki István, szociálpszichológus.
Tudatos és óvatos vásárlók
A megkérdezettek túlnyomó többsége (90 százaléka) alaposan megnézi és összehasonlítja az árakat, mielőtt vásárolna. Magyarországon az emberek 91 veti össze az árakat a vásárlást megelőzően, 87 százalékuk pedig sokat töpreng, mielőtt pénzt adna ki valamire. Ebben a környezetben a bizalom horgonyai a márkák: az európaiak 46 százalékának van róluk pozitív képe, különösen az új technológiai ágazatok és a sporttal kapcsolatos iparágak képviselőiről. A magyarok különösen nagyra értékelik a minősítések, tanúsítványok (pl. Megbízható bolt) meglétét: ezeket 78 százalékunk ítéli fontosnak, szemben a 68 százalékos európai átlaggal.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha 1,5 millió forintot vennénk fel 5 évre, több mint 250 ezer forint havi jövedelmünk van és a hitel miatt számlavezető bankot is váltanánk (a hitelen jellemzően többet spórolhatunk, mint a számlán, így ez megéri), akkor a legkedvezőbb ajánlat most a Sberbank Fair Plusz, amely 7,74 százalékos teljes hiteldíj mutató (THM) mellet érhető el, ami 30 ezer forintos törlesztőrészletet jelent a fenti feltételek mellett.
A második legolcsóbb ajánlat a CIB Előrelépő, amely néhány száz forinttal magasabb törlesztő mellett, mindössze 8,17 százalékos THM mellett érhető el. A képzeletbeli dobogóra felkerült még a Raiffeisen Személyi Kölcsön is, amely 8,97 százalékos THM-mel és a CIB-hez képest mindössze 2 forinttal drágább törlesztőrészlettel csábít minket. 10 százalékos THM alatt (8,99 százalék) még a K&H kiemelt személyi kölcsönéttaláljuk, amely szintén alig több mint 30 ezer forintos törlesztőrészletű.
Folytatódott az alternatív, közösségi megosztáson alapuló, úgynevezett peer-to-peer beszerzési módok térnyerése: megközelítőleg minden második magyar él ezekkel a lehetőségekkel, 46 százalék használja az online piactereket és vesz (jellemzően használt) tárgyakat magánszemélyektől, 58 százalék vásárol (főként élelmiszereket) helyi termelőktől. Európában átlagosan 44, illetve 58 százalék ezeknek a fogyasztóknak az aránya. A javak és szolgáltatások magánszemélyek közötti cseréjét 40 százalék alkalmazza, ami 8 százalékponttal magasabb a kontinens átlagánál.
- mondja Lukácsi Zoltán, a Cetelem marketingigazgatója. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint tavaly 60 százalékkal több személyi kölcsönt vettek igénybe az ügyfelek, mint egy évvel korábban. Ez arról árulkodik, hogy a felmérésben megmutatkozó borúlátás ellenére az emberek terveznek és neki is látnak elképzeléseik megvalósításának. Így nem is csoda, hogy a magyar fogyasztók 36 százaléka számít személyes helyzetének javulására az elkövetkező két évben; szemben a kontinens egészében mért 32 százalékkal.