Pénzcentrum • 2017. április 26. 11:31
2015 mozgalmas év volt az MNB fogyasztóvédelmi központjában, a banki elszámolásnak köszönhetően, tavaly viszont már kevesebb kérelmet nyújtottak be hozzájuk. Ugyan kevesebb megkeresés érkezett a fogyasztóvédelemhez, azonban számos új szabályt bevezettek a megkeresések nyomán. De hogyan szűrjük ki, ha csőbe húznának minket?
- mondta Freisleben Vilmos, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi igazgatója. 2016-ban 302 fogyasztóvédelmi vizsgálat indult, és az esetek túlnyomó többségében, mintegy 273 esetben jogszabálysértést állapított meg a jegybank, emiatt pedig 258 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki.
A legtöbb vizsgálat még mindig a 2015-ös banki elszámolással kapcsolatos, számos kapcsolható ehhez. Mostanra már az elszámolási procedúra lezártnak tekinthető - tette hozzá Freisleben Vilmos.
Ugyan a legtöbb vizsgálat a hitelezéshez köthető, azonban egyéb trendek is megfigyelhetők:
- A biztosítási termékeknél gyakran előfordul a félreértékesítés.
- Az alacsony hozamkörnyezet miatt keresettebbek a kockázatosabb termékek.
- A határon átnyúló szolgáltatások külön kockázati kategóriát jelentenek, ezzel kapcsolatban is tud a fogyasztóvédelmi központ segítséget nyújtani, ezekkel kapcsolatban érdemes az ügyfélszolgálatot felkeresni.
- Az fintech cégekre is külön koncentrálhatnak a jövőben.
Tájékoztatással veszi fel a kesztyűt az MNB
Még mindig az utolsó harmadban szerepel Magyarország a pénzügyi ismeretek szempontjából az OECD kutatása szerint. Ugyan a pénzügyi tudatosságot már több csatornán keresztül közvetítik, azonban még messze vagyunk attól, hogy valóban a nekünk megfelelő szolgáltatót és terméket válasszuk ki.
- mondta Szabó József, Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ igazgatója. Ez azonban 2016-ra eltűnt, ami valószínűleg a folyamatos tájékoztatásnak köszönhető. A cél az, hogy még a hitel felvétele előtt keressék fel a fogyasztóvédelmet, ha bizonytalanok a termékkel kapcsolatban.
Mit javasol az MNB?
- legyen ez intő jel, amikor a pénzintézetekkel tárgyalnak az ügyfelek, ez ugyanis jellemzően káros a hitelfelvevőnek. Emellett érdemes hozzájárulni a KHR-lekérdezéshez is, ez ugyanis számos előnnyel jár.
Nemcsak a lakáshitelek népszerűek, a fogyasztási hiteleket is egyre többen keresik. Ezeknél is érdemes odafigyelni, mert egy fogyasztási hitel is hosszútávú eladósodáshoz vezethet.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az tapasztalható, hogy a bevásárlói kártyákra is oda kell figyelni, ezek ugyanis gyakran hitelkártyák. Ezt viszont nem minden esetben kommunikálnak megfelelően a szolgáltatók, emiatt pedig adósságspirálba kerülhet az ügyfél.
Mi a helyzet a biztosításokkal?
Az összes fogyasztóvédelmi beadvány negyede a biztosításokhoz köthető, jellemzően a csoportos biztosításokat vizsgálták. Ezeknél néhány változtatásra lenne szükség, amelyek hamarosan a jogszabályokban is megjelenhetnek.
Emellett a műszaki boltokban nyújtott kiterjesztett garancia vagy törésbiztosításnál is érdemes utánanézni, hogy pontosan milyen fedezetet kapunk a pénzünkért. Mivel ilyenkor sokan nem tájékozódnak, ezért később problémát jelenthet, ha nem tudjuk, pontosan mire fizetünk.
- tette hozzá Szabó József. A koncepciónak köszönhetően egyszerűsödött a biztosítások szerkezete és a költségek is csökkentek, ezek egyaránt kedvezőek a fogyasztóknak.
Mi várható idén?
- A zálogházak is fókuszba kerültek, ezekre kiemelt figyelmet fordít majd 2017-ben az MNB.
- Most már tilos árubemutató során hitelt értékesíteni, azonban egyes cégek megpróbálják kijátszani a jogszabályokat, ezeket is kiemelten vizsgálják.
- Tovább folyik a fair bank törvény alkalmazásának vizsgálata. Ezen belül a személyi kölcsönök megugrására is külön figyelmet fordítanak, az előzetes tájékoztatással próbálják elejét venni a személyi kölcsönök bedőlésének. Ennek része egyébként a törvénynek való megfelelés, a reklámok monitorozása is.