Odapirítanak a bankoknak Matolcsyék: nem lehet akármit az ügyfélre sózni

Pénzcentrum2016. december 28. 18:30

Hatályba lépett az MNB pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységét szabályozó ajánlása, amelynek alkalmazását a jegybank jövő januártól várja el az érintett piaci szereplőktől. A cél, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelmi szempontok már a lakossági termékek tervezése során is érvényesüljenek, továbbá a kialakítás és az értékesítés is a tényleges fogyasztói érdekek figyelembevételével, az ügyfelek valós igényeihez mérten történjen.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa elfogadta a pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységéről szóló jegybanki ajánlást. A dokumentumban előírtak alkalmazását az MNB 2017. január 3-tól várja el a pénzügyi piac szereplőitől, amelyek érdekképviseleteivel előzetesen széles körű szakmai konzultációt folytatott a témáról. A friss jegybanki ajánlás a lakossági pénzpiaci (banki) termékeket fejlesztő és forgalmazó pénzügyi intézmények (illetve közvetítők) számára fogalmaz meg alkalmazandó elveket.

Az ajánlás kapcsán az MNB alapvető elvárása, hogy a pénzügyi intézmények egy új (vagy jelentősen átalakított) termék fejlesztése és értékesítése során - a jogszabályok betartásán túl - oly módon biztosítsák a fogyasztói érdekek és célok érvényesülését, hogy

a lakossági ügyfelek minden esetben az igényeikhez igazodó pénzügyi termékekhez juthassanak hozzá.

A termékfejlesztőkkel szemben elvárás, hogy csak olyan tulajdonságokkal, díjakkal és kockázatokkal rendelkező termékeket alakítsanak ki és hozzanak forgalomba, amelyek megfelelnek a - lakossági - célpiac jellemzőinek, érdekeinek. Vizsgálniuk kell azt is, hogy

  • a termékek hogyan illeszkednek a már meglévő termékválasztékba, valamint, hogy
  • a túlságosan sok termékváltozat nem akadályozza-e a felelős fogyasztói döntéshozatalt,
  • a termékek forgalomba hozatal előtti - piaci stresszhelyzeteken alapuló - tesztelését,
  • a termékek nyomon követését, és
  • probléma esetén azok átalakítását.

Alapvető jelentőségű, hogy a termékfejlesztők olyan forgalmazókat válasszanak, akik rendelkeznek a termékek értékesítéséhez és a megfelelő ügyfél-tájékoztatáshoz szükséges tudással, szakértelemmel és képességgel.

A forgalmazó csak indokolt esetben (és konkrét adatokkal alátámasztva) kínálhatja a terméket az előre meghatározott célpiacon kívüli fogyasztónak.

Mindemellett konkrét elvárás, hogy a forgalmazó - a fogyasztói döntéshozatalt megelőzően - tegye nyilvánosan megismerhetővé a termék fő jellemzőit, kockázatait és annak teljes megfizetendő árát (beleértve az összes díjat, terhet és költséget).

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az MNB az ajánlást a vonatkozó uniós iránymutatásnak való megfelelés érdekében, a jegybank fogyasztóvédelmi stratégiájának keretében, továbbá a hazai és uniós jogszabályok egységes alkalmazása, valamint az azokhoz kapcsolódó jó gyakorlatok érvényre juttatása céljából alkotta. Az ajánlás személyi címzetti köre - az uniós iránymutatásokban foglalt, az egyes hatáskörrel rendelkező hatóságok mérlegelési körébe utalt döntési kompetencia alapján - kiterjesztésre került a jelzáloghitel-közvetítők mellett minden más pénzpiaci közvetítőre is, továbbá a hitelintézetek mellett a pénzügyi vállalkozásokra is.

Címlapkép: MTVA / Róka László

Címkék:
hitel, biztosítás, megtakarítás,