Pénzcentrum • 2016. július 8. 12:01
Több tízezer késedelmes vagy már felmondott lakossági jelzáloghitellel rendelkező adóst keresnek meg szeptember végéig a pénzügyi intézmények azért, hogy helyreállítsák a problémás ügyfelek fizetőképességét. Kizárólag akkor tehetnek valamit a pénzintézetek, ha az ügyfelek nyitottak az együttműködése.
Fizetési késedelembe esett lakossági jelzáloghitelesek, illetve - már felmondott hitelük nyomán -követelésekkel tartozók tízezreit keresik meg a nyári hónapokban és az ősz elején a hazai hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások. A cél mielőbb rendezni az itthon még meglévő mintegy 144 ezer nem fizető (késedelmes vagy már felmondott) jelzáloghitellel rendelkező ügyfél helyzetét - írja közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A pénzügyi intézményeknek így meg kell kísérelni a kapcsolatfelvételt az adósokkal, kezesekkel, jelzálog-kötelezettekkel, s ennek nyomán információkat kérni tőlük, értékelni helyzetüket, illetve megoldási javaslatokat tenni. Mindehhez azonban elengedhetetlen az ügyfelek együttműködése, akik csak a sikeres közös megoldás esetén tudnak mentesülni a nem fizetett tartozás behajtásától.
A jegybanki ajánlás alapján a pénzügyi intézmények postai, személyes vagy telefonos úton kell megkíséreljék a kapcsolatfelvételt a késedelmes ügyfelekkel illetve kezesekkel. A megkeresés révén a pénzügyi intézmények, az adósok közreműködésével olyan megoldást találhatnak, amely hosszú távon biztosítja a hitel visszafizetését és megelőzi a hitelszerződés felmondását. Az együttműködő, pontos adatokat szolgáltató adós(ok)kal ezután 3 hónapon belül születhet írásos egyezség a megoldásról.
A kapcsolatfelvételkor a pénzügyi intézményeknek tájékoztatniuk kell az érintetteket többek közt a késedelmes tartozás adatairól. Az együttműködő adósoktól információkat kérnek egyebek közt munkaviszonyukra, jövedelmükre, a fedezeti ingatlan részletes jellemzőire, az életkörülményeikre és az esetleges egyéb tartozásokra vonatkozóan. A bankok ezek alapján egyedileg elemzik az adósok fizetőképességét.
Mindezek nyomán az érintett hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások - írásban, közérthető nyelven, az előnyöket és hátrányokat is ismertetve - legalább két, személyre szabott fizetésrendező megoldási javaslatot készítenek az adósoknak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az MNB elvárása, hogy a hitelügylet átalakítása vagy a felmondott követelés részletfizetése esetén a havi törlesztőrészlet nagysága arányban álljon az adós valós fizetőképességével. Így a törlesztőrészlet mértéke nem haladhatja meg az adós nettó havi jövedelmének 50 százalékát, továbbá a törlesztőrészleten felül a háztartásnál maradó jövedelemnek meg kell haladnia a létminimum szintjét. A hátralévő futamidő pedig nem nyúlhat bele a nyugdíjas évekbe.
Az adós(ok)nak érdemes átgondolniuk a lakhatást továbbra is biztosító megoldások közül azokat a lehetőségeket is, amelyek a fedezeti ingatlan értékesítésével járnak. E körben szóba jöhet az értékesítést követően a kisebb, alacsonyabb fenntartási költséget jelentő ingatlanba költözés, vagy olyan határozott idejű lakásbérleti konstrukció, amely lehetővé teszi az adós számára a bérleti időszak lejártakor az ingatlan visszavásárlását. A jegybank emelllet azt javasolja, hogy az adós önkéntesen vegyen részt az állami adósságrendező programok valamelyikében.
A nem teljesítő hitelek teljesítővé válása - ezáltal a végrehajtási eljárások megindításának megelőzése - kizárólag az adósok, az adóstársak, a kezes és a zálogkötelezett jóhiszemű együttműködése esetén valósulhat meg. Fontos ezért, hogy a pénzügyi intézményektől érkező leveleket, megkereséseket különös figyelemmel kezeljék az érintettek még abban az esetben is, ha esetleg korábban nem fordítottak erre kiemelt figyelmet - zárja közleményét a jegybank.