Pénzcentrum • 2016. február 23. 11:10
A magyarok többsége még mindig ódzkodik a hitelektől, ennek ellenére egyre többen vennének fel kölcsönöket. A megtakarítások viszont azt mutatják: nőttek a társadalmi különbségek, a gazdagok egyre gazdagabbak, a szegények viszont egyre kevesebbet tudnak félretenni. A magyarok egyre inkább bizonytalanságot éreznek, emiatt nem mernek költeni.
Tovább javult a magyarok bizalma a pénzügyi szolgáltatókban, rég nem látott magasan van a hitelfelvételi kedv és a megtakarítási kedv. A társadalmi olló azonban tovább nyílt, vagyis a gazdagok még gazdagabbak lettek, míg a szegények még szegényebbek. A Deloitte Scale Indexe a hitelfelvétel, a fogyasztás és a megtakarítás területén is emelkedést mutatott.
Mi a helyzet a hitelekkel?
- mondta Demeter Ákos, a Deloitte tanácsadó cég partnere. A hitelfelvétel négy éves csúcson van jelenleg, de ezt a CSOK még jelentősen növelheti.
A hitelezést tavaly a teljes hiteldíj mutató (THM) szintek csökkenése (5,5-5,7 százalék körüli), és a hitelezési feltételek banki lazítása határozta meg, ésaz is szerepet játszott emellett, hogy a kölcsönök iránti kereslet is nőtt. Lényeges, hogy a 2008-as szinttől még messze járunk (alacsonyabb, mint fele az akkori szintnek), viszont lényeges kiemelni, hogy akkor a hitelezés túlzott szintet ért el.
A hitelezési index ugyan növekszik, azonban nagyon mély szintről indult, az emberek 85 százaléka még mindig negatívan áll a hitelfelvételhez. A kifejezetten pozitív hozzáállás viszont jelentősen nőtt, 42 százalékkal lett magasabb, viszont ez még mindig csupán 3,4 százalék szintet jelent.
Ez egyébként összecseng a bankok szándékával, a korábbiakhoz képest nőtt a hitelkihelyezési kedv a szolgáltatók körében.
Többet takarítanak meg a magyarok, mint egy éve?
Elsősorban a megtakarítások terén lehet érzékelni a társadalmi olló nyílását, kevesebben takarítanak meg nagyobb összegeket, mint egy évvel korábban.
Aki viszont megtakarít, az hosszabb távon tesz félre, mint korábban, átlagosan 42 hónap a megtakarítások futamideje. A magyar lakosság egy termékes megtakarító, vagyis csak egyfajta termékkel tesznek félre.
A legtöbben még mindig készpénzben tartják a pénzüket, sőt, ennek aránya jelentősen növekszik. A betétek aránya 38-ról 36 százalékra csökkent az utóbbi egy évben. Ami igazán nagy változást hozott, az, hogy a lekötött betét helyett inkább látra szóló betétekben tartjuk a pénzünket. A tavalyihoz hasonló szinten vannak a kötvények, és befektetési jegyek, illetve a biztosítások is. Emellett a 2008-as szinthez képest az állampapírok aránya közel duplájára nőtt.
Mennyire fejlődött a pénzügyi tudatosság?
A tudatosság még mindig nem jellemző a termékválasztáskor. A jelzáloghitelek igénylésekor tízből hárman csak egy bank ajánlatát kérik ki, ezzel pedig nehezen összehasonlíthatók a termékek. Persze a képet árnyalja, hogy mára már sokan használják az online összehasonlító kalkulátorokat, ahol kiválasztják a nekik megfelelő terméket, majd a számukra kedvező bankban kérnek ajánlatot.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az ügyfelek 37 százaléka egyébként nem tekinti át a feltételeket, ennek köszönhetően pedig sokan előre nem várt akadályokba ütközhetnek később. A tudatosság növekvő tendenciát mutat, igaz, ez elsősorban a költségekre terjed ki.
A legtudatosabbak a jelzáloghiteleknél vagyunk, 63 százalék tudatosan választja ki ezeket a termékeket. Ezzel szemben más hiteltípusoknál a magyarok több mint fele nem is nézi meg a költségeket.
Nem meglepő, hogy a legalacsonyabb jövedelmi szintűek a legkevésbé tudatosak a termékválasztáskor. Meglepő viszont, hogy a felsőfokú végzettségűek átlagon kevésbé tájékozódnak a költségekről. Érdekes, hogy a Dél-Dunántúlon és Észak-Magyarországon a legkevésbé tudatosak az emberek.
Még mindig kikérik az ismerősök véleményét a magyarok, de nagy eltérések vannak a termékekben. A jelzáloghiteleknél minden második magyar kéri ki más véleményét, míg a fogyasztási hiteleknél csupán negyedük teszi ezt. A reklámból vett információkat 20 százalékuk vette figyelembe.
A digitális szolgáltatások terjednek, azonban az ügyfelek nem érdeklődnek ezek iránt. A túlnyomó többség (82 százalék) nem is néz utána az új lehetőségeknek. A magyarok többsége még mindig a bankfiókban szerzi be az ismereteit. A sárgacsekk még mindig a legkedveltebb fizetési mód (73 százalék), a csoportos beszedés is népszerű (15 százalék), de az átutalásokat mindössze a magyarok 5 százaléka használja.
Nőtt a fogyasztói optimizmus
A fogyasztás már tavaly is egészséges szinten volt, azonban ez is tovább emelkedett. Ennek ellenére nőtt a bizonytalanság, sokan még mindig nem merik elengedni magukat a fogyasztás terén. A magyarok háromnegyede úgy látja, hogy kevesebbet tud költeni, mint korábban.