Még mindig nem kaptál levelet a bankodtól? Kezdhetsz aggódni!

Pénzcentrum2015. május 16. 13:02

A legtöbb devizahiteles már megkapta az elszámolási értesítőjét, de vannak olyan ügyfelek, akikről "elfeledkezett" a bankjuk. A Pénzcentrum mutatja, hova fordulhatsz, ha nem kaptad meg az elszámolásod.

Mit tegyek, ha nem kaptam levelet a bankomtól?

Ha nem kaptál levelet a bankodtól, de szerinted visszajárna pénz, akkor először érdemes a bankunknál érdeklődni, hogy miért nem kaptuk meg az elszámolást.

Másodsorban a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhatsz. A PBT bárhogyan dönt, azt az ügyfélnek és a banknak is el kell fogadnia, a határozat ellen jogorvoslatnak helye nincs. Ennek ellenére a bírósághoz, illetve az Alkotmánybírósághoz fordulhatnak azok az ügyfelek, akik nincsenek megelégedve a PBT döntésével.

Hogy néz ki az értesítő az MNB szerint?

A deviza alapú hitelesek által kézhez kapott elszámolási értesítők tartalmát, a - jelentős mennyiségű adat ellenére - leginkább közérthető formáját a jegybank 20-22 fogyasztóvédelmi civil szervezettel közösen alakította ki, a pénzügyi intézmények számára kötött formátumban és tartalommal. Az értesítők felépítése a következő:

  • 1. a tisztességtelenül elvont összeg mértéke, a visszafizetéssel az elszámolás eredménye;
  • 2. a forintosítás és az azzal kapcsolatos szerződésmódosítás;
  • 3. a további tájékoztatási és jogorvoslati lehetőségek.

De mit tehetünk akkor, ha kaptunk elszámolást, de nem vagyunk elégedettek vele?

  • Nyújtsunk be panaszt a banknak! A részletes elszámolás kikérése és alapos vizsgálata azért is fontos, mert a banknak benyújtott írásos panaszban pontosan le kell írni, hogy milyen problémánk van az elszámolással. A panaszunkat egyébként viszonylag szoros határidővel, a levelünk kézhezvételétől számított 30 napon belül írásban kell beadnunk a hitelezőnek. A bank 60 napon belül köteles válaszolni a panaszunkra, annak helyt adva, vagy azt elutasítva.
  • Forduljunk a központi szervekhez! Ha a bank nem ad választ 60 napon belül, vagy elégedetlenek vagyunk a válasszal, akkor a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) fordulhatunk. Ők ezután kivizsgálják, hogy jogos volt-e a banknak benyújtott panaszunk, vagy sem, és ezután adnak igazat az egyik félnek.

 

Címkék:
hitel, devizahitel, elszámolás,