Pénzcentrum • 2015. május 16. 13:02
A legtöbb devizahiteles már megkapta az elszámolási értesítőjét, de vannak olyan ügyfelek, akikről "elfeledkezett" a bankjuk. A Pénzcentrum mutatja, hova fordulhatsz, ha nem kaptad meg az elszámolásod.
Mit tegyek, ha nem kaptam levelet a bankomtól?
Ha nem kaptál levelet a bankodtól, de szerinted visszajárna pénz, akkor először érdemes a bankunknál érdeklődni, hogy miért nem kaptuk meg az elszámolást.
Másodsorban a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhatsz. A PBT bárhogyan dönt, azt az ügyfélnek és a banknak is el kell fogadnia, a határozat ellen jogorvoslatnak helye nincs. Ennek ellenére a bírósághoz, illetve az Alkotmánybírósághoz fordulhatnak azok az ügyfelek, akik nincsenek megelégedve a PBT döntésével.
A deviza alapú hitelesek által kézhez kapott elszámolási értesítők tartalmát, a - jelentős mennyiségű adat ellenére - leginkább közérthető formáját a jegybank 20-22 fogyasztóvédelmi civil szervezettel közösen alakította ki, a pénzügyi intézmények számára kötött formátumban és tartalommal. Az értesítők felépítése a következő:
- 1. a tisztességtelenül elvont összeg mértéke, a visszafizetéssel az elszámolás eredménye;
- 2. a forintosítás és az azzal kapcsolatos szerződésmódosítás;
- 3. a további tájékoztatási és jogorvoslati lehetőségek.
De mit tehetünk akkor, ha kaptunk elszámolást, de nem vagyunk elégedettek vele?
- Kérjük ki a részletes elszámolást! Első lépésként kérjük ki a részletes elszámoló levelünket, és ellenőrizzük (hozzáértő ismerős vagy szakember segítségével), hogy milyen hiba lehet az elszámolásban, milyen adatok nem stimmelnek a hitel korábbi történetéhez képest. Ilyen lehet az például, ha a bank korábban egyoldalúan kamatot emelt, mégsem jár visszatérítés emiatt.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Természetesen előfordulhat ebben az esetben is, hogy valamilyen kedvezmény "elviszi" az így visszatérítendő összeget, így alaposan át kell tanulmányozni az elszámolásunkat.
- Nyújtsunk be panaszt a banknak! A részletes elszámolás kikérése és alapos vizsgálata azért is fontos, mert a banknak benyújtott írásos panaszban pontosan le kell írni, hogy milyen problémánk van az elszámolással. A panaszunkat egyébként viszonylag szoros határidővel, a levelünk kézhezvételétől számított 30 napon belül írásban kell beadnunk a hitelezőnek. A bank 60 napon belül köteles válaszolni a panaszunkra, annak helyt adva, vagy azt elutasítva.
- Forduljunk a központi szervekhez! Ha a bank nem ad választ 60 napon belül, vagy elégedetlenek vagyunk a válasszal, akkor a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) fordulhatunk. Ők ezután kivizsgálják, hogy jogos volt-e a banknak benyújtott panaszunk, vagy sem, és ezután adnak igazat az egyik félnek.