Miért vannak hosszú sorok a bankok előtt? Mire vár ennyi ember?

Pénzcentrum2015. május 7. 06:04

A devizahiteles levelek többségét már megkapták az adósok, ezért sok bankfiókban tömegekre kell felkészülni, nem egyszer az utcán kell kivárnunk a sorunkat. A Pénzcentrum összeszedte, mi a teendő, ha el akarjuk kerülni a sorbanállást. De kihez fordulhatunk, ha nem értünk egyet a banki elszámolással?

A devizahitelesek többsége már megkapta az elszámoló levelét, azonban sok adósnak bonyolultnak bizonyulnak a küldemények, ráadásul sok kérdésre nem is adják meg a választ. Emiatt sok devizahiteles keresi fel a bankját, hogy válaszokat kapjon az elszámolással kapcsolatos kérdéseire.

Az OTP és a K&H az elhúzódó pereskedés miatt későbbi, törvény által meghatározott, időpontban számol el az ügyfeleivel. Az elszámolási határidőket ekenél a hitelezőknél ITT találod.

Hol számíthatunk sorokra?

Elsősorban azoknál a kisebb pénzintézeteknél alakulhatnak ki sorok, ahol csak speciális hitelfajtával foglalkoznak (tipikusan az autóhiteles cégek), mivel ezek a hitelezők jellemzően kevés fiókot tartanak fenn. Természetesen nagyobb bankoknál is kialakulhat sorállás egyes fiókoknál, így érdemes végiggondolni, hogyan lépünk kapcsolatba a bankunkkal.

A lezárt szerződések után az ügyfeleknek a levél kézhezvételétől 30 napjuk van arra, hogy nyilatkozzanak, milyen formában szeretnék megkapni a pénzüket. A már lejárt kölcsönszerződéssel rendelkező ügyfelek jönnek a számukra visszajáró összeget felvenni, vagy nyilatkozni, hogy milyen bankszámlára utaljuk el. Azért van sor, mert múlt héten 200 ezer levelet küldtünk ki, így (ugyan 30 nap áll rendelkezésükre) sokan rögtön jönnek az elszámolásért

- válaszolt a Pénzcentrum kérdésére a CIB Bank.

Az OTP Bank szerint így áll a helyzet jelenleg:

Amennyiben az ügyfél a bankszámlájára kéri az összeget, akkor erről egy nyilatkozatot kell kitöltenie, amit a Merkantilnak kell postai úton megküldeni. A bank a nyilatkozat beérkezését követő 15 napon belül elutalja a megadott bankszámlára az összeget. Csak abban az esetben kell a bankfiókba személyesen megjelennie az ügyfélnek, ha készpénzben kívánja felvenni az összeget.A tapasztalatok szerint a fiók előtt egyébként csak nyitáskor szokott sor kialakulni.


A válaszokból látszik, hogy nem feltétlenül kell a tűző napon kiállnunk, amíg sorra kerülünk.

Így kerüld el a sorbanállást!

  • Ugyan jó, ha minél előbb megkapjuk a pénzünket, mégis, érdemes lehet várni néhány napot a nyilatkozattal, mivel a levél kézhezvételétől 30 napunk van arra, hogy ezt megtegyük.
  • Ha a bankunknak több fiókja is van a közelben, akkor érdemes a kevésbé központi helyen lévő kirendeltséget választani, itt várhatóan kevesebbet kell majd várnunk, míg sorra kerülünk.
  • Amennyiben még mindig a bank ügyfelei vagyunk, előfordulhat, hogy a még meglévő számlánkon már jóváírták a visszajárót. Ezt a legkönnyebben a netbankos kivonatunkon ellenőrizhetjük.
  • A nyilatkozattételkor a banki átutalást válasszuk, hiszen így csak egyszer kell sorba állni. Persze választhatjuk a készpénzes kifizetést a fiókban, de ebben az esetben könnyen előfordulhat, hogy néhány nappal később vissza kell mennünk a kirendeltségre és újra végig kell állnunk a sort.
  • A pénzintézeteknek 5 évig kell megtartaniuk az elszámolás összegét, így akkor sem történik nagy baj, ha kifutunk a 30 napos határidőből, igaz a pénzünk nem kamatozik, viszont díjat sem számítanak fel a tárolásáért.
  • Érdemes felkészülni a sorállásra, ásványvízzel, napernyővel, hiszen 30 fok közeli hőmérséklet is lehet a napokban.
  • A panasztétel előtt nézzük meg a részletes elszámolási értesítőnket. Ezt a legtöbb banknál online is megtehetjük, általában az elszámolási értesítőben találjuk a belépéshez szükséges adatokat.

Mit tegyünk, ha elégedetlenek vagyunk?

Ha keveselljük az értesítő szerint visszajáró összeget, akkor először töltsük le a részletes elszámolást a bank honlapjáról. Az ehhez szükséges adatokat az értesítőnkben találjuk meg. Ezen leellenőrizhetjük, hogy jól számolta ki a hitelezőnk a visszajáró összeget. Ha a bank számításai nem egyértelműek, akkor mi magunk is utánaszámolhatunk az összegnek, ennek folyamatát EBBEN a korábbi cikkünkben találod meg.

Kattints! Ijesztő szám a devizalevélben: hogy jött ez ki?

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Ha ezek alapján úgy véljük, hogy nem egyeznek a számítások, akkor a bankunkhoz fordulhatunk panasszal a kézhezvételtől számított 30 napon belül (ha nem kaptunk értesítőt, akkor 60 nappal április 30-tól számítva).

A panaszt írásos formában kell leadnunk levélben, e-mail-ben, vagy személyesen, az ehhez szükséges nyomtatványok általában a bankok weboldalán elérhetőek.

A panaszlevélben minél pontosabban meg kell fogalmazni, hogy miért nem értünk egyet az elszámolással. Ezt érdemes lehet megalapozni akár a számításainkkal is, amennyiben erre lehetőségünk van.

Ha a hitelezőnk nem ad helyt a panaszunknak, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhatunk, ők kivizsgálják a panaszunkat és elbírálják azt. Abban az esetben is a PBT-hez kell fordulnunk, ha 60 napon belül nem érkezik válasz a panaszbeadványunkra.

 

Címkék:
hitel, devizahitel, elszámolás, forintosítás, panaszlevél,