Pénzcentrum • 2015. május 7. 06:04
A devizahiteles levelek többségét már megkapták az adósok, ezért sok bankfiókban tömegekre kell felkészülni, nem egyszer az utcán kell kivárnunk a sorunkat. A Pénzcentrum összeszedte, mi a teendő, ha el akarjuk kerülni a sorbanállást. De kihez fordulhatunk, ha nem értünk egyet a banki elszámolással?
A devizahitelesek többsége már megkapta az elszámoló levelét, azonban sok adósnak bonyolultnak bizonyulnak a küldemények, ráadásul sok kérdésre nem is adják meg a választ. Emiatt sok devizahiteles keresi fel a bankját, hogy válaszokat kapjon az elszámolással kapcsolatos kérdéseire.
Hol számíthatunk sorokra?
Elsősorban azoknál a kisebb pénzintézeteknél alakulhatnak ki sorok, ahol csak speciális hitelfajtával foglalkoznak (tipikusan az autóhiteles cégek), mivel ezek a hitelezők jellemzően kevés fiókot tartanak fenn. Természetesen nagyobb bankoknál is kialakulhat sorállás egyes fiókoknál, így érdemes végiggondolni, hogyan lépünk kapcsolatba a bankunkkal.
- válaszolt a Pénzcentrum kérdésére a CIB Bank.
Az OTP Bank szerint így áll a helyzet jelenleg:
A válaszokból látszik, hogy nem feltétlenül kell a tűző napon kiállnunk, amíg sorra kerülünk.
Így kerüld el a sorbanállást!
- Ugyan jó, ha minél előbb megkapjuk a pénzünket, mégis, érdemes lehet várni néhány napot a nyilatkozattal, mivel a levél kézhezvételétől 30 napunk van arra, hogy ezt megtegyük.
- Ha a bankunknak több fiókja is van a közelben, akkor érdemes a kevésbé központi helyen lévő kirendeltséget választani, itt várhatóan kevesebbet kell majd várnunk, míg sorra kerülünk.
- Amennyiben még mindig a bank ügyfelei vagyunk, előfordulhat, hogy a még meglévő számlánkon már jóváírták a visszajárót. Ezt a legkönnyebben a netbankos kivonatunkon ellenőrizhetjük.
- A nyilatkozattételkor a banki átutalást válasszuk, hiszen így csak egyszer kell sorba állni. Persze választhatjuk a készpénzes kifizetést a fiókban, de ebben az esetben könnyen előfordulhat, hogy néhány nappal később vissza kell mennünk a kirendeltségre és újra végig kell állnunk a sort.
- A pénzintézeteknek 5 évig kell megtartaniuk az elszámolás összegét, így akkor sem történik nagy baj, ha kifutunk a 30 napos határidőből, igaz a pénzünk nem kamatozik, viszont díjat sem számítanak fel a tárolásáért.
- Érdemes felkészülni a sorállásra, ásványvízzel, napernyővel, hiszen 30 fok közeli hőmérséklet is lehet a napokban.
- A panasztétel előtt nézzük meg a részletes elszámolási értesítőnket. Ezt a legtöbb banknál online is megtehetjük, általában az elszámolási értesítőben találjuk a belépéshez szükséges adatokat.
Mit tegyünk, ha elégedetlenek vagyunk?
Ha keveselljük az értesítő szerint visszajáró összeget, akkor először töltsük le a részletes elszámolást a bank honlapjáról. Az ehhez szükséges adatokat az értesítőnkben találjuk meg. Ezen leellenőrizhetjük, hogy jól számolta ki a hitelezőnk a visszajáró összeget. Ha a bank számításai nem egyértelműek, akkor mi magunk is utánaszámolhatunk az összegnek, ennek folyamatát EBBEN a korábbi cikkünkben találod meg.
Kattints! Ijesztő szám a devizalevélben: hogy jött ez ki?
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ha ezek alapján úgy véljük, hogy nem egyeznek a számítások, akkor a bankunkhoz fordulhatunk panasszal a kézhezvételtől számított 30 napon belül (ha nem kaptunk értesítőt, akkor 60 nappal április 30-tól számítva).
A panaszlevélben minél pontosabban meg kell fogalmazni, hogy miért nem értünk egyet az elszámolással. Ezt érdemes lehet megalapozni akár a számításainkkal is, amennyiben erre lehetőségünk van.
Ha a hitelezőnk nem ad helyt a panaszunknak, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhatunk, ők kivizsgálják a panaszunkat és elbírálják azt. Abban az esetben is a PBT-hez kell fordulnunk, ha 60 napon belül nem érkezik válasz a panaszbeadványunkra.