Pénzcentrum • 2014. október 5. 10:00
Egyre többen vesznek fel hiteleket, és elsősorban már nem a régi kölcsönöket váltják ki újakkal, vagyis egyértelműen több pénzt kölcsönzünk a bankoktól. A sárga csekkes fizetés sestében viszont nem történt előrelépés, az emberek több mint háromnegyede továbbra is a csekkeket részesíti előnyben.
Nő a magyar lakosság optimizmusa a fogyasztással, a megtakarítással, sőt még a hitelfelvétellel kapcsolatban is - derült ki a harmadik alkalommal megjelent lakossági pénzügyi felmérésből, a Deloitte-Scale Bankindexből. Elgondolkodtató adat, hogy a lakosság 77 százalékának még mindig a sárga csekk a legkedveltebb fizetési módozat, és mindössze 3-4 százalék gondolja úgy, hogy a következő félévben bankot vált, de ez jelentősen nőhet, ha a devizahitelek forintosítása során hitelkiváltási verseny indul a bankok között. Biztató jelek mutatkoznak a hitelfelvételi piacon, miközben töretlen a megtakarítási és a fogyasztási optimizmus állítják a szakemberek.
A Deloitte-Scale bankindex kutatás legfontosabb megállapításai:
- A lakossági hitelpiac élénkülése már kézzelfogható tény: főleg a lakáshitelek viszik hátukon a piacot
- Pozitív hitelfelvételi hajlandóság is látszik: most először nőtt a hitelfelvételről pozitívan nyilatkozók aránya
- A fogyasztás és megtakarítás terén is az eddigi legoptimistább hangulat tapasztalható
- A lakosságnak nincsenek bankváltási tervei, bankot csak egy nagyon szűk réteg vált, de egyre tudatosabban ügyelnek az emberek pénzügyeikre
- Jelentősen megnőtt azok aránya, akik odafigyelnek a folyószámla-választásra
- Nemcsak a hitelkiváltások vezérlik a hitelkeresleti piacot
- A fizetési forgalom szempontjából viszont még mindig a sárga csekk országa vagyunk
A megtakarítások területén csökkent azok aránya, akik szerint egyáltalán nem valószínű, hogy a következő egy évben többet tudnak megtakarítani.
Megdöbbentő, hogy a lakosság 77 százaléka számára még a sárga csekk a legkedveltebb fizetési módozat (2012-ben ez 80 százalék volt), a csoportos beszedési megbízást pedig 12 százalék preferálja. Az internetes fizetés mint legkedveltebb fizetési mód egyelőre nem túl népszerű, de 2012 óta duplázódás látható.
A számlaválasztásban mások véleménye a leginkább mérvadó az ügyfelek számára, a reklámok hatása kevésbé meghatározó - derült ki a kutatásból. A számlaválasztók tudatosabbak lettek: 50 százalékuk több bank ajánlatát is megvizsgálja. Mindössze 3-4 százalék gondolja úgy, hogy a következő félévben bankot vált, de ez jelentősen nőhet, ha a devizahitelek forintosítása során hitelkiváltási verseny indul a bankok között.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A lakás-takarékpénztárakkal kapcsolatban is érdekes eredményre jutott a kutatás: a főiskolát és egyetemet végzett ügyfelek, illetve a legmagasabb jövedelműek körében a legnépszerűbb ez a termék, és a legfiatalabbak körében is viszonylag sokan élnek vele.