Pénzcentrum • 2013. október 24. 05:25
Olcsón lehet most hitelhez jutni Magyarországon. A személyi kölcsönök THM-je például a válság előtti szinthez képest csaknem megfeleződött. A baj csak az, hogy a lakosság nagy része nem akarja újabb adósságba verni magát. Aki pedig mégis személyi kölcsönt akar felvenni, az alaposan utánanéz a feltételeknek és a legolcsóbb termékeket keresi. De hogyan lehet a lehető legjobban lefaragni ezen termékek árát? A piacon újfajta megoldással próbálkozó Cofidis vezérigazgatóját, Holló Bencét kérdeztük.
Pénzcentrum.hu: Biztos hallotta már Ön is ezt a mondatot: ha egyszer megszabadulok a hitelemtől, az életben többé nem veszek fel bankkölcsönt! Mit szól?
Holló Bence: Átestünk a ló túlsó oldalára. Eddig túlságosan bátrak voltunk a hitelekkel kapcsolatban, most pedig túl óvatosak vagyunk.
PC: Azért látva a devizahitelesek gondjait, jogosan félünk a hitelektől, nem?
HB: Érthető ez a magatartás, de megjegyzem: a problémát nem csak és kizárólag a bankok okozták. Az államnak szigorúbban szabályoznia kellett volna a piacot, az ügyfeleknek pedig jobban utána kellett volna nézniük, pontosan mit is vesznek igénybe. Ám szerintem a mostani gondoknak vannak pozitív hatásai is!
Holló Bence, Cofidis vezérigazgatója
PC: Nocsak! Mire gondol?
HB: Az, hogy a válság előtt az emberek túl bátran vettek fel hitelt, nem volt szerencsés. Sem az országnak, sem a bankoknak, sem az ügyfeleknek. A túlságosan nagyra nőtt hitelállomány mindenkinek komoly kockázatot jelentett. A mai napig érezhetjük ennek következményeit. Most egészséges szintre csökkenhet a hitelállomány és ez mindenkinek jó. Ezen túl szerintem örömteli, hogy az emberek pénzügyi ismeretei gyarapodtak. Most már utánanéznek a kockázatoknak, megvizsgálják a pénzügyi termékek jellemzőit, összehasonlítják a THM-eket. Régebben mindenkit csak a havidíj érdekelt.
PC: Vesznek már fel hitelt a magyar emberek?
HB: Modern gazdaság nem létezik hitelezés nélkül. A magyar társadalom a nyugat-európai életstílust követi, ehhez pedig hozzátartozik a bankkölcsön. Gondoljunk csak bele: a legtöbb ember hitel nélkül nem tudna lakást vásárolni.
PC: Jó, de mondjuk nagybevásárlásra, televízióra vagy lakásfelújításra azért lehet spórolni! Vagy erre is kérjünk kölcsön inkább?
HB: Vannak olyan élethelyzetek, amikor ilyen esetekben is jó döntés lehet a hitel. Mondjuk, régóta álmodozunk lakásunk felújításáról, esetleg szeretnénk egy vállalkozást indítani. Vagy valamilyen váratlan kiadás szakad a nyakunkba, például beázik a lakásunk. Esetleg szeretnénk drága hiteleinket olcsóbbra cserélni. A legtöbb családnak sajnos nincs akkora tartaléka, ami fedezné ezeket a kiadásokat. Ilyenkor kerülhet a képbe a személyi kölcsön.
PC: Pontosan mi az a személyi kölcsön?
HB: Olyan egyszerűen igényelhető hitel, amit bármire el lehet költeni. Átlagosan 600 ezer és egymillió forint közötti összeget szoktak személyi kölcsönként felvenni. A hitelt pedig 1-3 év alatt fizetik vissza.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
PC: Régóta olvashatunk arról, hogy a lakáshitelek kamata hosszú ideje olvadozik. Igaz ez más hitelfajtákra is?
HB: A jegybank egy hosszú ideje folyamatosan csökkenti az alapkamatot, ami természetesen nem csak a bankbetétek, hanem a hitelek kamatait is mérsékli. A személyi kölcsönökét is. E termékkör esetében a drágább hitelek esetében is 25 százalék körüli THM-eket láthatunk. A válság előtt ez a mutató még 40 százalék felett volt. A pénzügyi szolgáltatók közötti verseny miatt azonban ennél olcsóbban is vehetünk fel személyi kölcsönt.
PC: Ezt a versenyt a Cofidis nemrégiben piacra dobott Fapados Kölcsönével maga is élénkíti, hiszen itt 1,5 millió forintot 5 éves futamidőre 15,8 százalékos THM mellett vehet fel az ügyfél. Mitől lett olcsóbb ez a termék?
HB: Megvizsgáltuk, hogy Nyugat-Európában mitől alacsonyabbak a THM-ek. Azt láttuk, hogy persze más a kamatkörnyezet, meg az országkockázati besorolás, meg a többi gazdasági mutató, de mások az banki ügyfelek szokásai is. A magyarok legszívesebben készpénzt használnak, kiadásaikat sárga csekken fizetik be és igénylik a banki személyes ügyfélszolgálatot. Ezek a szolgáltatások pedig mind-mind drágítják a hiteleket. Arra gondoltunk, hogyha valaki minderről hajlandó lemondani, tehát: online igényel hitelt, internetes átutalással fizeti a törlesztő részleteket és e-mailben tartja velünk a kapcsolatot, az cserébe kedvező áron kap kölcsönt. A modell egyébként nem ismeretlen a fogyasztók előtt, a fapados légitársaságok pontosan ugyanezt az utat követik.
PC: Csakhogy a fapados modell nem tökéletes, sok kritika éri. Ott, ha egy ügyfél bajba kerül, mert megbetegszik, vagy nem jön a gép, az tengernyi bosszúsággal jár. A fapados légitársaságok ugyanis nem valami rugalmasak és megértőek. Egy bank ezt aligha engedheti meg magának...
HB: A Fapados Kölcsönünk igénylésekor rákérdezünk az ügyfelek pénzügyi szokásaira. Online aktívnak kell lenni. Aki nem ilyen, annak nem ezt a terméket ajánljuk. Arról sincs szó, hogy rejtett költségeket fizettetünk, hiszen ha egy olcsónak hirdetett kölcsön megdrágul, akkor az ügyfél elmegy oda, ahol valóban olcsón kap hitelt. Nem támasztunk plusz feltételeket sem, például nem várjuk el, hogy az ügyfél bankszámlát nyisson nálunk. Számunkra egyetlen igazán lényeges dolog van, hogy a törlesztőrészlet átutalással vagy csoportos beszedéssel határidőre megérkezzen hozzánk. Ha pedig mégis baj történik, mert valamiért az ügyfél nem tud fizetni, telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül igyekszünk közösen megoldást találni a gondokra. Elemi érdekünk, hogy az ügyfél legyen a középpontban és igényeire rugalmasan és gyorsan reagáljunk, mert így tudunk versenyben maradni a nagyobb bankokkal szemben.