Pénzcentrum • 2013. október 8. 11:12
Hiába a törvényi szigorítás, nem nyugszanak a fogyasztói csoportok: a hatóságok továbbra is találkoznak olyan esetekkel, amelyekkel a kispénzű, kiszolgáltatott embereket célozzák meg, hirdetéseikben gyors pénzhez jutást ígérnek fedezettel nem rendelkező, akár KHR-listás (ismertebb nevén BAR-listás) fogyasztóknak is. Reklámjaik újabb trükkje, hogy már a "hitel" szót sem említik.
A Pest Megyei Békéltető Testület (PMBT) tájékoztatása szerint továbbra is érkeznek hozzájuk panaszok a fogyasztói csoportokról. Mindez annak fényében különösen érdekes, hogy a fogyasztóvédelmi törvény szabályai szerint 2014. január 1-ig új csoportok szervezése tilos (a meglévők azonban működhetnek, és folytathatják szervező tevékenységüket).
Kifizetődő módszerek
A fogyasztói csoport nem hitelintézet, és nem is bank, hanem szervező cég, jövedelemszerző gazdasági társaság, amely a szervező tevékenységet díjazás ellenében végzi.
A csoportok a szervező közreműködésével futamidőre szerveződnek, tagjai vásárlói jogot szerezhetnek - hosszabb-rövidebb idő alatt években kifejezve - sorsolással vagy előtörlesztéssel. Az előtörlesztés, a regisztrációs díj és az első havi törlesztő részlet befizetése többletfeltételnek minősül. Az ígéretek szerint a többletfeltételek vállalása előnyt jelent a fogyasztó által választott dolog tulajdonjogának megszerzéséhez. Az ügylet pénzügyi fedezetét a fogyasztói csoport tagjainak befizetései teremtik meg, de ez bizonytalanságot és kockázatot jelent a tagok számára. Erre a tagok a fogyasztói csoportba való belépéskor nem gondolnak, illetve nem hívják fel a figyelmet a szervezők.
KATTINTS! Így nyúlják le a pénzed az ATM-nél, pillanatok alatt - Fotók!
A fogyasztóvédelmi törvény a fogyasztói csoportot a következők szerint határozza meg: "fogyasztói csoport: a szervezők - díjazás ellenében történő - közreműködésével a csoport tagjai pénzének összegyűjtésén alapuló minden olyan csoport, amelynek célja, hogy minden tagja az általa előre meghatározott dolog tulajdonjogát a tagok befizetéseiből, előre meghatározott időtartamon belül - véletlenszerű vagy többletfeltételek vállalásától függő kiválasztás útján - a csoport segítségével megszerezze".
A fentiek ellenére az ilyen csoportokkal szembeni panaszok legtöbbször azzal kezdődnek, hogy a fogyasztó pénzhez szeretett volna jutni, és így került hirdetések útján a fogyasztói csoportot szervező vállalkozáshoz. Egyes vállalkozások kölcsönként jelölik meg az általuk nyújtott szolgáltatást, de a hirdetések a "hitel" szót már nem tartalmazzák. A fogyasztók félreértése inkább a szervezők nagyvonalú, - több esetben vélelmezhetően szándékosan - hiányos szóbeli tájékoztatásából származik, utólag azonban a befizetett pénzek visszaszerzésére minimális az esély - tájékoztat a PMBT.
A számos panasz és becsapott fogyasztó pedig azt bizonyítja, hogy kívánatos és támogatandó az a jogalkotói szándék, hogy jogszabály (a fogyasztóvédelmi törvény) végérvényesen megtiltsa ilyen csoportok szervezését.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Januártól szigorítanak a szabályozáson
Mindenképp előrelépésként értékelhető, hogy januártól szigorodik a fogyasztóvédelmi törvény. A a kormány által kezdeményezett módosítás többek között azt is tartalmazná, hogy a telefonos ügyfélszolgálatoknak öt percen belül kapcsolniuk kell az ügyintézőt. Betiltanák a fogyasztói csoportok szervezését, és a trükkös termékbemutatókat is szigorúbban büntetnék
A módosítás egyik legfontosabb eleme, hogy 2014. január 1-jétől végleg megtiltanák új fogyasztói csoportok létrehozását, a 2012. január 1-jét megelőzően alakultakat pedig szigorúbb szabályok szerint engedné működni. (A jelenleg hatályos jogszabály 2012. január 1-jétől 2014. január 1-jéig moratóriumot rendelt el a fogyasztói csoportok létrehozására.)
A működő csoportok számára előírt szigorítás lehet például, hogy a vállalkozások kötelesek lesznek ügyfélszolgálatot működtetni a fogyasztói panaszok intézésére, a fogyasztók tájékoztatására. A módosítás bővíti azokat az eseteket is, amikor kötelező bírságot kiszabni: ezek közé tartozik, ha a jogsértés koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatékosságuk miatt különösen kiszolgáltatott ügyfelekkel szemben történik.
Az indoklás szerint a fogyasztói csoportok - az erőteljes hatósági fellépés ellenére is - számos esetben a legkiszolgáltatottabb fogyasztói rétegek megtévesztésével szervezik tevékenységüket.