Pénzcentrum • 2013. március 18. 05:25
Kritikán aluli a magyar lakosság banki-, telekommunikációs-, illetve közüzemidíj-fizetési hajlandósága. Így a legtöbb hazai szolgáltató új behajtási-követeléskezelési metodikákat kénytelen bevezetni.
Érdekes tendenciára lettünk figyelmesek legutóbbi, "milliókkal tartozik a magyar rezsirekorder" c. cikkünkben. Bár továbbra is kritikán aluli a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága, az E.ON Hungária Zrt. lapunknak küldött adatai szerint a társaság lakossággal szemben fennálló kintlevősége mégis csökkenést mutat. Mindez annak fényében különösen meglepő, hogy az őszi-téli időszakban szezonálisan általában akár 30-40 százalékos kintlevőség növekedést is elkönyvel a legtöbb szolgáltató, mely hagyományosan a karácsonyi-újévi időszakban, illetve a fűtési szezon végén tetőzik. A társaságnál az eredményeket firtató kérdésünkre elmondták: a javuló tendenciát a behajtási metodika szélesítésében látják.
Pedig általánosságban kijelenthető, hogy a kintlevőség mind a lakossági banki-, telekommunikációs-, illetve közüzemi szektorban növekedést mutat. De érdekes számokat mutat az adósságot felhalmozók darabszáma is. Bár a lakossági hiteleknél, a hitelezés leállta miatt a késve fizetők darabszáma csökken, viszont a közüzemi szektorban ugyanez a szám nő. Egyetlen kivételt a telekommunikációs szegmens mutat, ahol a késve fizetők darabszáma rendre stagnálást mutat. A telekommunikációs szektorban viszont magasabb lett az ügyérték, s a lejárttá vált követelések értéke is nagyban nőtt. Az elszomorító számok miatt viszont a legtöbb hazai szolgáltató új behajtási-követeléskezelési metodikákat kénytelen bevezetni. Így pedig egyre inkább előtérbe kerülnek a behajtás szakértői, vagyis a követeléskezelést nyújtó vállalkozások.
"A magyar piacon jellemzően elsősorban a lejárt, vagy már felmondott szerződésekből fakadó követelések felvásárlásáról van szó, s csak nagyon ritkán van példa 0 napos követelés megvásárlására. Ez érthető, hiszen a szolgáltatók - főként a jól fizető ügyfelek vonatkozásában - szeretik maguknál tudni az információkat" - mondta el a Pénzcentrum.hu megkeresésére Felfalusi Péter, az Intrum Justitia Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint a követeléskezelő cégek elsősorban mediátori szerepet töltenek be a gazdasági életben.
A behajtás folyamata
A követeléskezelő cégek első körben tájékoztatják az adóst a követelés fennállásáról. Reklamáció esetén pedig - mely adódhat valamilyen félreértésből vagy adminisztrációs hibából - tényleges mediátorként vesznek részt. Amennyiben az érintett átmenetileg fizetésképtelenné válik, tehát nem képes rendezni tartozásait, akkor részletfizetés felajánlásával segítik az adóst. Összességében a részletfizetés a leggyakoribb konstrukció, de adott esetben a további kamatozástól való eltekintés, esetleg kamatkönnyítés, és nagyon ritka méltányossági esetekben a követelés bizonyos részétől való eltekintés is előfordulhat. Abban az esetben, ha az illető teljesen elzárkózik a követelés rendezésétől, akkor a követeléskezelő cég jogi útra tereli a követelést. Az engedményezett követeléseknél hasonló a helyzet, de az engedményezőnek sokkal nagyobb a mozgástere.
Jogilag alapvetően a megbízóval való megállapodásig terjednek a követeléskezelő lehetőségei. A behajtás folyamata ennek fényében általában a következő. Először adminisztratív eljárás indul, melynek fázisai: levélben tájékoztatás, kontaktus felvételi kísérletek, kapcsolat felépítése. Ebben a szakaszban valamifajta konszenzus kialakítása a cél, kizárólag abban az esetben ismétlik meg a felkeresést, amennyiben nem sikerül elérni a keresett személyt vagy az nem tartja be az ígéretét. Az adminisztratív eljárást követően jogi eljárás indul, mely magánszemélyek esetén fizetési meghagyást jelent. Jogi eljárásban a közjegyző felé indul fizetési meghagyás, melynek ellent mondhat 15 napon belül, ilyenkor az engedményező eldöntheti, hogy peresíti, vagy sem. Ha nem perel, akkor jogerőre emelkedik, és behajthatóvá válik a követelés. Ilyenkor végrehajtó kijelölését kérheti, aki a végrehajtói törvényben lefektetett "fokozatosság elve" alapján jár el.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
"A tapasztalat az, hogy egyre több "workout" faktor cég a jogi eljárás felé megy. A jogi eljárások tekintetében az alapjogi biztos szeretné a végrehajtási eljárást tökéletesíteni. Alapvetően erősebb törvényi szabályozás várható, a PSZÁF ajánlására alapozva pedig a követeléskezelési törvény is megvalósulhat" - mondja Felfalusi Péter. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a PSZÁF ajánlása, csak az együttműködő adósokra vonatkozik. A lakossági fogyasztókra érvényes legfontosabb változtatások, hogy május 1-től minden hívás rögzítésre kerül, illetve a létrejött kommunikáció sűrűsége heti szinten nem lehet több mint 3 alkalom. Továbbá a követeléskezelőknek tájékoztatási kötelezettségük van. A bank is követeléskezelő, egészen addig, amíg nem adja át követeléseit - tehát addig rá is vonatkozik ez a kötelem. A közeljövőben várható szabályozásoknak köszönhetően az adósok, és nem a tartozásukat követelők fizetik meg a késedelem díját.
Ugyanakkor a PSZÁF ajánlása alapján megfogalmazott változtatások tovább nehezítik a követeléskezelők pénzügyi helyzetét, hiszen ezek addicionális költségeket rónak a cégekre. A követelésvásárlásnál teljesen változó a haszonkulcs alakulása, hiszen nagyban függ a követelésállomány megvásárlásától, a behajtás gyorsaságától, és egyéb tényezőktől is. Felfalusi szerint jelen pillanatban az mondható el, hogy a haszon a követeléskezelés szempontjából annyira leesett, hogy a legtöbb cég a piacon ma veszteségesen dolgozik. A díjak - részben a piac nyomására - csökkentek, miközben a behajthatóság is csökkent, tehát kisebb sikerdíjjal kevesebb behajthatóság történik. A követelésvásárlásnál a vételár a válság előtti egy évnél rövidebb idővel szemben most már 1,5 - 2 év alatt térül csak meg.