Pénzcentrum • 2011. július 20. 18:02
Tarthatatlan korlátok és hiányosságok vannak a tartásdíj szabályozásában az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint. Sérti a gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz való jogát, hogy összesen csak hat évig előlegezheti meg az állam a tartásdíjat a nemfizető szülő helyett - állapította meg Szabó Máté ombudsman. Visszás az a helyzet is, amely szerint a tartásdíj előlegezése bármekkora összeg megfizetésekor felfüggeszthető.
A gyermekvédelmi törvény szerint az állam három évre előlegezheti meg a nem fizető szülő helyett a tartásdíjat. Méltányosságból még további három évig van lehetőség az állami előlegre. Azt követően azonban semmilyen indok alapján nem vállalhatja át az állam az arra kötelezett szülő helyett a tartásdíj megfizetését.
Az előlegezést azonban fel kell függeszteni, ha a kötelezett szülő akár egyszer is, bármekkora összeget kifizet tartásdíj címén. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint ez a szabályozás a védendő gyermekek jogait tekintve aggályos - derül ki az Országgyűlési Biztos Hivatalának közleményéből.
Egy gyermekét egyedül nevelő panaszos arról számolt be Szabó Máté ombudsmannak, hogy megállapították ugyan jogosultságát a tartásdíj állami megelőlegezésére, de a másik szülő minimális tartásdíjfizetése után ezt az előlegezést automatikusan leállították. Az ismételt folyósítás visszaállítására pedig már nem volt lehetőség, annak ellenére, hogy a kötelezett ismét elmulasztotta a tartásdíj fizetését. Tehát a tartásra kötelezett akár egyszeri fizetése is "megfosztotta" a gyermekeket az éveken át tartó előlegezés lehetőségétől.
Egy másik panaszos azért fordult a biztoshoz, mert a hatályos szabályozás még a gyermek különösen kiszolgáltatott helyzete esetén (daganatos betegség), méltányosságból sem teszi lehetővé, hogy a bíróság által jogerősen megállapított, de meg nem fizetett tartásdíjat az állam az összesen hat (kétszer három) év után is folyósítsa.
Az ombudsman jelentésében rámutatott: az állami előlegezés a gyermekét egyedül nevelő szülő útján, de kifejezetten a gyermeknek juttatott tartás. A jogintézmény célja pedig az, hogy ha a kötelezett nem fizet, akkor is rendelkezésre álljon "a gyermek fejlődését biztosító, létbiztonságát erősítő, életkörülményeit javító" tartásdíj.
Szabó Máté megállapította, hogy visszás az a helyzet, amelyben a tartásdíj előlegezése egyetlen részlet megfizetésekor is felfüggeszthető. A gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz való jogát sérti továbbá a rugalmatlan, mérlegelést nem engedő időbeli korlát.
Az ombudsman jelentésében hozzáfűzte azt is, hogy a gyermekjogi egyezmény és az uniós irányelv fényében megfelelőbb lenne egy olyan szabályrendszer, amely az előlegezett tartást a gyermek életkorához, helyzetéhez mérten, differenciált összegben és a tartásra való jogosultság végéig, de legalább az iskolakötelezettség felső határáig teljes időtartamban folyósítani engedi - mutatott rá Szabó Máté.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Módosítani kellene a jogszabályokat
A biztos felkérte Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás minisztert, hogy kezdeményezze a gyermekvédelmi törvény és a kapcsolódó végrehajtási rendelet mielőbbi módosítását.
A nemzeti erőforrás miniszter az ombudsman megkeresére adott válaszában közölte: 2010-ben 8846 gyermek esetében folyósítottak tartásdíj-előlegezést. Kiemelte továbbá, hogy a pénzbeli ellátások jogosultsági feltételeinek megállapításakor kiemelten figyelemmel kell lenni az állam tényleges teljesítőképességére, a költségvetési helyzetre és a rendelkezésre álló forrásokra.