Pénzcentrum • 2011. június 8. 13:02
Megsértette a banktitokra és panaszkezelésre vonatkozó előírásokat a K&H Bank Zrt., amikor ügyfelének táviraton küldött felszólítást arról, hogy személyi kölcsönének felmondása ügyében telefonon keresse meg a hitelintézetet - állapította meg fogyasztóvédelmi eljárásában a PSZÁF. Az intézménnyel szemben a hatóság 800 ezer forint bírságot szabott ki és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) fogyasztói beadvány érkezett, amelyben az ügyfél sérelmezte a K&H Bank Zrt. számára küldött táviratának tartalmát: "Tisztelt Ügyfelünk! Kérem, hogy személyi kölcsönének felmondásával kapcsolatban haladéktalanul keressen fel a 06-1-468-xxxx-es telefonszámon! Köszönettel: K&H". Az ügyfél szerint a pénzügyi szervezet eljárásával megsértette személyiségi jogait, s a banktitokra vonatkozó rendelkezéseket is, hiszen a táviratot a postán több alkalmazott is elolvashatta.
A PSZÁF fogyasztóvédelmi eljárásában - az ügyfél álláspontjával megegyezően - megállapította: a K&H Bank eljárásával megsértette a banktitokra vonatkozó rendelkezéseket. A hitelintézeti törvény szerint többek között az ügyfél személyes adatai, üzleti kapcsolatai, s a pénzügyi szervezettel fennálló szerződésére vonatkozó adata banktitoknak minősül. Ezek kezelése során a banknak kellő gondossággal kell eljárnia, ugyanis a vonatkozó előírások speciális titoktartási követelményeket rögzítenek.
A szabályozás pontosan meghatározza azt a kört (például nyomozó hatóságok) és azokat az eseteket, amikor a banktitoknak minősülő adat vagy információ törvénysértés nélkül kiadható. A postai szolgáltató nem sorolható be a banktitok kezelésére jogosultak körébe, így vele szemben fennáll a banktitok megtartásának kötelezettsége, annak ellenére is, hogy a postai szolgáltató általános titoktartási kötelezettsége mellett jár el a táviratok kezelésekor. A PSZÁF megállapította: az ügyben telefonon adták fel a táviratot, amely során az azt felvevő postai munkatársnak a szöveg, címzés rögzítése során közvetlenül kiadták a banktitoknak számító adatot, noha a banki alkalmazott titoktartásra kötelezett volt.
A fogyasztóvédelmi eljárás során feltárt törvénysértések miatt a PSZÁF megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását a K&H Banknak és 800 ezer forint bírság megfizetésére is kötelezte.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)