Mégis az ügyfél fizeti meg a bankadót?

Pénzcentrum2011. február 8. 12:02

Megkezdődött a bankadó áthárítása a fogyasztókra - állítja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).

Mint közleményükben írják, sok fogyasztótól érkezett olyan jelzés, hogy a bank levélben hívta fel a figyelmüket a rosszabbodó feltételekre és kedvezőtlen módosításokra, melyek a szerződési feltételek széles körét érintik. A lakossági bank- és hitelkártyákat illetően emelkedik azok éves-, valamint kibocsátási díja, illetve annak költsége is, ha valaki sürgősségi kártyagyártást igényel. Szintén többet kell fizetnünk majd, ha a készpénzfelvétel ATM-automatából történik.

PSZÁF: a változtatásoknak több oka is lehet
Binder István, a felügyelet szóvivője az MTI-nek azt mondta, még nem kapták kézhez a FEOSZ levelét. Hozzátette: a változtatásoknak több oka is lehet, elképzelhető, hogy például egy bank inflációs költségeket érvényesít. Úgy fogalmazott: alaposabb tanulmány, egyértelmű háttérvizsgálat nélkül felelőtlen kijelentés is lehet a változtatást egyértelműen a bankadó áthárításával indokolni.

A szóvivő elmondta, hogy a felügyelet vizsgálata szerint tavaly a második félévben az ügyfelek széles körét illető kimagasló mértékű és trendszerű áremelés a lakossági piac jelentős pénzügyi szolgáltatóinál nem történt.

Atörvényi szigorítás következtében mind az egyoldalú szerződésmódosításról szóló előzetes ügyféltájékoztatás, mind pedig a végrehajtás esetében a bankok lehetőségei korlátozottabbak.


A fogyasztóvédők szerint nem maradnak ki a sorból a lakossági bankszámlák általános feltételei sem. Így növekszik a havi számlavezetési díj, illetve több költséggel fog járni, ha eseti átutalási megbízást adunk a bank számára. Igaz ez a deviza átutalások teljesítésére is. Ugyanígy emelkedik a forintszámláról történő forintkifizetéssel járó pénztári műveletek díja is.

A FEOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a tervezett módosítások a fogyasztó részéről csak akkor minősülnek elfogadottnak, ha a változtatások hatálybalépése előtt nem nyilatkozik a bank felé arról, hogy azokat nem fogadja el. Mindez azt jelenti, hogy a kedvezőtlen módosítások hatályba lépése előtti napig a fogyasztó jogosult a bankszámla- és a bankkártya-szerződés azonnali felmondására. Ez esetben a felmondás nem kerül semmibe, tehát mentes bármilyen díjtól, költségtől, illetve egyéb fizetési kötelezettségtől. Természetesen az esetlegesen fennálló tartozást meg kell azonban fizetni ilyenkor a felmondással együtt.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Mivel várhatóan több bank is követni fogja a fenti példát, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége felhívja a pénzügyi szervezetek figyelmét arra, hogy ne hárítsák át indokolatlanul a fenti költségeket a fogyasztókra. Ezen kívül, ha bármelyik banki ügyfél úgy tapasztalja, hogy nem tájékoztatták őt megfelelően az általános szerződési feltételek kedvezőtlen változásáról, illetve nem hívták fel figyelmét felmondási jogának gyakorlására, forduljon bejelentéssel a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez.

A Szövetség megkeresi a Felügyeletet azért, hogy vizsgálja meg azt, hogy a bank fenti magatartása megfelel-e a vonatkozó törvényi előírásoknak.

 

Címkék: