Pénzcentrum • 2010. december 7. 11:10
A makrogazdasági mutatók javulása, a piac élénkülése, valamint a lízingügyletekre vonatkozó egyes szabályok módosítása ránthatja ki jelenlegi mély gödréből a lízingszektort - véli Dunavölgyi Mária, a Magyar Lízingszövetség frissen megválasztott elnöke. A szakember átgondolatlannak és károsnak tartja a bankadó lízingcégekre vonatkozó részét, és úgy látja, a kedvezőtlen kilátások ellenére vissza kell építeni a lízingtermékek presztízsét.
Portfolio.hu: Meglepetésként érhette a kevésbé bennfenteseket a Lízingszövetség elnökváltása. A piac óriási visszaesését elnézve adódik a kérdés: a régi vezetés kritikája a csere?
P.: Talán valamikor a kilencvenes években volt olyan alacsony a szektor finanszírozási volumene, mint az utóbbi negyedévekben. Mi lehet ilyenkor az érdekképviseleti szervezet új vezetőjének célja?
D.M.: A korábbi munkahelyeimen kiépült kapcsolatrendszeremet már alelnökként is mozgósítottam, és elnökként még inkább ezt fogom tenni. Nagy általánosságban a következőképpen szeretném megfogalmazni céljaimat. A lízingre néha azt szokták mondani a hitelnyújtók, hogy az ő terméküket kannibalizáló termék. Nagyon fontos megérteni, hogy ez nem így van. Minden egyes ügylet és ügyfél esetében meg lehet mondani, a hitel vagy a lízing az előnyösebb. Hogy ezt az adott ügylet alanya belátja-e és eszerint dönt-e, az ő dolga, ám hozzásegítjük ahhoz, hogy racionálisan dönthessen. A kockázati szempontból gyakran rendkívül nehezen felmérhető kkv-szektorban például a lízing típusú finanszírozás a finanszírozó kockázatát csökkenti, hisz bedőlés esetén is könnyen hozzáférhető a biztosíték. Ez nemcsak a pénzintézetekre igaz, hanem akkor is érvényesíthető szempont, amikor az állam segíteni próbál a kkv-szektoron. Minden szereplő számára nagyobb biztonságot jelentene, ha ezeket lízingkonstrukcióban is meg lehetne valósítani az EU-s finanszírozás keretében. Nagyon fontos missziónk, hogy ezt megértessük. Másrészt a korábbinál intenzívebben szeretnénk megszólítani a lakosságot, a kkv-kat. A lízingcégek nincsenek jó helyzetben, nincs sok pénzük marketingre, ezért közös fellépésre van szükség. Megpróbálunk forrásokat bevonni a tagcégektől ahhoz, hogy közösen, egy brand- vagy imidzsépítő kampány keretében mutassuk be a lízing előnyeit. A szövetségnek persze nem kell az öreg nénit átkísérnie az úton, ha nem akar átmenni, balgaság lenne azonban, ha nem találnánk meg azokat a területeket, ahol a közös érdekek érvényesíthetők.
P.: A bankadó és a piaci körülmények miatt közleményük szerint több lízingcég is a felszámolás sorsára juthat. Melyek ezek, és lesz-e a portfóliójukra érdeklődő?
D.M.: Pontosan nem lehet tudni, vélelmezhetően talán először a magyar magántulajdonban lévő kis cégekkel történhet meg ez. Lépten-nyomon hallani, hogy az állam igyekszik támogatni a magyar magánkezdeményezéseket. De ebben a szektorban egy jó nagy "adó-kalapáccsal" fejbevágja őket, és ennek ez az eredménye. Sajnos nem tudom, kit fog érdekelni az esetlegesen kivonulócégek portfóliója, hisz ez nem az őrületes felvásárlások kora.
P.: Ráadásul egyre több ügyfél dől be, autók és más eszközök tömkelegét kell visszavenniük a lízingcégeknek.
D.M.: A lízinggel kapcsolatos félelmek közül az első helyen mindig az áll, hogy nem az ügyfél a tulajdonos, és ha nem fizet, akkor azonnal elveszti a lízingtárgyat. Aki tud fizetni, annak nyilván az a legjobb tanács, hogy fizessen. Azoknál az ügyleteknél, ahol látjuk, hogy csak átmeneti a nehézség, léteznek megtartó programok. Azt lenne jó megértetni az emberekkel, hogy valóban, ha nem fizetnek, elvesztik a lízingelt eszközt, de aki hitelből finanszírozott és nem fizet, az is elveszíti a finanszírozott eszközt, vagy ingatlant. A lízingcégek nem arra várnak, mikor lehet végre visszavenni az eszközt, nekik is az a céljuk, hogy az átmenetileg pénzzavarba került ügyfelekkel valahogy megállapodjanak. Akinek pedig reménytelen a helyzete, nem tisztességes halmoztatni az adósságát.
P.: Mi lehet a bankadó következménye a teljes szektorban?
D.M.: 2009-ben 25 milliárd forint vesztesége keletkezett a szektornak. Nem nehéz megjósolni, hogy ennél idén sem lesz jobb az eredményünk, hisz a veszteséget 7,5 milliárd forinttal növeli a bankadó. A szektor saját tőkéje sem nagy, ezért nehezen indokolható, hogy kivetették a lízingcégekre is a bankadót. Örömmel látom viszont, hogy a kis biztosítók esetében figyelembe vette a szabályozás a magas költséghányadot, és enyhített az adóterhelésükön. Miért nem gyakorolnak velünk szemben is hasonló méltányosságot?
P.: El tudják-e látni a szükséges tőkével a szintén különadóval sújtott anyabankjaik a lízingcégeket?
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
D.M.: Ez nagyon érdekes kérdés, hisz számos lízingcégnél azért nincs nagy saját tőke, mert a 3-4 évvel ezelőtt keletkezet profit nagy részét már vagy felélte a cég a veszteségek fedezésére, vagy még régebben osztalékban kivette az anyacég. Én azonban született optimista vagyok, ezért szeretném azt hinni, hogy a dolgok jobbra fordulhatnak. A jelenlegi gazdaságpolitika ígérete, hogy lehet, hogy külön-külön fáj, de a gazdaság egészének mégis csak jó lesz. Ha a például a kormány tényleg képes lesz arra, hogy a bankadón keresztül beszedett összegeket adósságcsökkentésre fordítja, és jelentősen javítja majd az ország általános megítélését, mindenki számára olcsóbb lesz a külső forrás bevonása, a továbbhitelezés költségei alacsonyabbak lesznek, ami növekedési tényező lehet. Ennek feltétele, hogy a kormány valóban adócsökkentésre fordítsa a beszedett adót és hogy ne szokjon rá a különadóra, mint a morfiumra. A szükséges strukturális változások olyan növekedési forrásokat szabadíthatnának fel, ami végül is mindenki számára jót jelenthet. A jövő évi költségvetésben azonban nem nagyon lehet látni, hol változna a szerkezet annyira, hogy csökkenjen az adóterhelés.
P.: A bankok kockázatkerülőkké váltak, nő a kevésbé tőkeigényes, magasabb díjtartalmú szolgáltatások szerepe. Ilyen körülmények között miért nem kap erőre a lízing?
P.: A változást az ügynökök érezhetik meg legelőször. Hogy látja az új ügynöki szabályozás első tapasztalatait?
D.M.: Lassan alakul. Legpozitívabb eleme az oktatás, mely remélhetőleg a piac minőségének javulása irányába hat. A Lízingszövetségénél végtelenül diszkriminatívnak, sérelmesnek éreztük, hogy az első vizsgakérdéssorokban a lízingről csak alaptalanul negatív, imázsrontó kérdések szerepeltek: miért rosszabb a hitelnél, mik a hátrányai stb. Most már talán nagyjából rendben vannak a kérdések, és az is kedvező, a szabályozó végre elkezdett beszélgetni a piacokkal. Az autólízing cégek korábban azt mondták, hogy vagy feladják a piacukat, vagy megszegik a törvényt. Ennél már jobb a helyzet.
P.: Az előző elnök alatt négypontos javaslatcsomaggal keresték meg a nemzetgazdasági minisztert. Lett ennek bármilyen foganatja?
D.M.: Arra kaptunk ígéretet, hogy majd konzultálhatunk ez ügyben a kormánnyal. Fontos feladatomnak tartom, hogy munkánkat ezzel az akciótervvel is folytassuk.
2010.08.13 12:05
Fontos levelet kapott Matolcsy a Lízingszövetségtől