Autóhitel, autólízing: újabb drámai változások?

Pénzcentrum2010. október 14. 14:59

Hosszú évek óta általánosan bevett gyakorlat Magyarországon, hogy az autókereskedők hitelközvetítést is végeznek. Várhatóan ez így is marad, ám egy október elején életbe lépett jogszabály olyan választás elé állítja a kereskedőket, amely jelentősen átrendezi a hitelközvetítést is, miután a válság hatására az autófinanszírozás volumene drámaian visszaesett. A közvélekedéssel ellenétben azonban ez nem jár az autófinanszírozás drágulásával - állítja Bohács Zoltán, a Lombard Lízing autófinanszírozási üzletágának vezetője, akivel a hitelközvetítőket érintő új szabályozásról beszélgettünk.

Megfogyatkozott autókereskedői piac

Úgy alakult az évek során, hogy ma már a márkakereskedők, sőt a használtautó-kereskedők is végeznek hitelközvetítést Magyarországon. Első ránézésre járulékos tevékenység ez náluk, ennél azonban a gyakorlatban többről van szó : a hitelközvetítés a gépjármű értékesítés szinte elengedhetetlen kiegészítő szolgáltatásává vált. A válság elmélyülésével azonban megváltozott a helyzet: míg korábban évi 170 ezer, az elmúlt 12 hónapban alig több mint 40 ezer új autót adtak el hazánkban. Ennél még nagyobb volt az autófinanszírozás volumenének visszaesése, hisz az értékesített darabszámokon belül nagyon megnőtt a készpénzre vásárolt autók aránya - mutat rá Bohács. Az autókereskedők jelentős részének likviditási helyzete emiatt megrendült, közülük sokan csődbe mentek vagy befejezték a tevékenységüket.

Hirtelen a többség függő ügynök lett

A szakember becslése szerint jelenleg 1800-2000 autókereskedő működik az országban, többségük hitelközvetítői státusza azonban nem dőlt még el véglegesen. Az október elején életbe lépő új szabályozás ugyanis választásra kényszerítette őket: független többes ügynökként vagy függő ügynökként kívánnak-e a jövőben dolgozni, esetleg mindezt kiemelt közvetítői formában teszik. Október 1-jétől csak tevékenységi engedély birtokában lehet valaki független ügynök, és ez a korábbi gyakorlathoz képest jelentős változás. Az engedélyszerzések azonban csak lassan indultak el: nagyjából 200 autókereskedő kapott eddig engedélyt a PSZÁF-től, a többiek egyelőre valamelyik finanszírozó szárnyai alatt húzták meg magukat. Sokan valószínűleg még nem döntötték el véglegesen, melyik utat választják. A függő közvetítői státusz ugyanis szokatlan a kereskedők számára: mivel ezt a területet nem szabályozták eddig, az volt a jellemző, hogy aki hitelközvetítéssel foglalkozott, általában két-három finanszírozóval állapodott meg egyszerre, és nem kötődött egyetlen finanszírozóhoz, lízingcéghez. A többes ügynöki státusz pedig elsősorban több adminisztrációval és némi többlet költséggel jár.

Nehéz a független ügynöki lét

Hogy milyen hátrányt jelent a többes ügynöki lét a kereskedőknek? A tevékenység megkezdéséhez engedélyt kell kérni a felügyelettől, össze kell állítani egy üzletszabályzatokból, nyilatkozatokból álló dokumentációt, ami jelentős költségekkel jár. Emellett felügyeleti díjat is kell fizetni, méghozzá évi 50 ezer forintot. A hitelközvetítők vezetői csak büntetlen előéletűek lehetnek, legalább 3 év szakmai tapasztalattal, felsőfokú szakmai végzettséggel, vagy a jogszabály által meghatározott OKJ-s végzettséggel, ezek hiányában a felügyelet által kiadott hatósági vizsgával kell rendelkezniük. A felügyelet bármikor ellenőrizheti a kereskedő ténykedését, január 1-jétől pedig felelősségbiztosítást is kötniük kell a közvetítőknek .

Nem drágul a finanszírozás

Bohács Zoltán nem ért egyet azokkal, akik az autófinanszírozás drágulására számítanak az új szabályozás miatt. Hogy nem várható drágulás, azt Bohács szerint a verseny garantálja, mely két oldalról is jelentkezik. Egyrészt a függő ügynök továbbra is versenyez a többi autókereskedővel, és ez nem csak az árakban, de a szolgáltatásokban és a finanszírozásban is megjelenik. Bohács szerint a kereskedőnek érdeke, hogy úgy tárgyaljon, hogy a kedvező kondíciókkal versenyképes maradjon. Másrészt maguk a finanszírozók is versenyeznek a kereskedőkért, és igyekeznek egymástól elhalászni a jobbakat. A szerződések ezt általában lehetővé is teszik, hisz felmondási idejük ritkán hosszabb 30 napnál. A szakember szerint azonban ez nem jelent jutalékemelkedést, hisz a jutalék csak egy a sok szempont közül. A kereskedőknek figyelembe kell venniük azt is, hogy a finanszírozó tudja-e a kívánt termékportfoliót kínálni, van-e integrált biztosítása, használtautó-garanciája, egyéb olyan kiegészítő terméke, amit fel tud kínálni az ügyfeleknek. Figyelni kell arra is, mennyire rövid a bírálati idő, egy vagy öt nap alatt születik meg a hiteldöntés. Fontos szempont a készletfinanszírozás is, vagyis a finanszírozó tudja-e a függő ügynök készletét is finanszírozni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


Melyik a jobb?

Bohács Zoltán szerint a többes és a függő ügynöki létnek is komoly előnyei ill. hátrányai vannak. A többes ügynök több finanszírozó ajánlatát tudja kínálni, választási lehetőséget biztosítva az ügyfeleknek. Cserébe a költségei kicsit magasabbak, de jobb színvonalú szolgáltatást nyújt. A függő ügynöknek többlet adminisztrációs és egyéb költségei nincsenek, viszont be kell érnie azzal, hogy egy "gazdafinanszírozója" van, és csak az általa kínált lehetőségeket tudja ajánlani. A biztosítási piaccal párhuzamot vonva a szakember elmondta: kezdetben itt is nagyon sok függő ügynök volt, majd folyamatosan nőtt a függetlenek száma. A jelenlegi 200-ról a jövőben biztosan jelentősen fog nőni a függetlenek száma. Bohács szerint amint a kereskedők szembesülnek azzal, hogy nem is olyan bonyolult egy tevékenységi engedély beszerzése, és mennyivel jobb választási lehetőségeket kínálni az ügyfeleknek, egyre többen fognak ebbe az irányba menni. Biztos, hogy a nagyobb kereskedők egy idő elteltével függetlenek lesznek - mondja. A szakember nem tart attól, hogy olyan mértékű brókeri koncentráció alakulna ki a hitelközvetítői piacon, mint például a biztosítási szektorban.

Mi lesz az autófinanszírozási piaccal?

A Lombard prognózisai alapján egy-két év még biztosan kell ahhoz, hogy az új kihelyezések volumene visszatérjen 2008-as szintjére. Szerintük ez elsősorban a lakossági kereslettől függ. Hosszú távon látnak még tartalékokat a magyarországi autópiacon, Bohács ezt két adattal támasztja alá: Magyarországon 360 az ezer főre jutó gépjárművek száma, Amerikában 985, Nyugat-Európában 600-700, de a környező országok többségében is 400-500. A másik fontos adat, hogy a magyar autók átlagéletkora 11 év, Nyugat-Európában 5-6 év, igaz, a környező országoknál egy fokkal jobban állunk, mert ott 12-13 év a jellemző. Hosszú távon tehát van a piacban potenciál, igaz, most többek között a válság, valamint a forint árfolyam ingadozásai miatt a lakosságra inkább a kivárás jellemző.

Hitel vagy lízing?

Ami a hitel és a pénzügyi lízing alapú finanszírozás megoszlását illeti, Bohács szerint a törvényi változások és a válság kapcsán volt egy kis átrendeződés a piacon. Korábban általában 80 százalék feletti volt a hitel penetrációja a lakossági piacon, most kb. 50-60 százalékot tesz ki. Ennek legjelentősebb oka az, hogy a törvényi változások miatt 2010. márciusa óta gépjármű vásárlásakor pénzügyi lízing igénylése esetén az ügyfelek részére magasabb hitelösszeg érhető el, mint hitel esetében. Emiatt a fogyasztók erőteljesebben fordultak a pénzügyi lízing felé. Mivel ez a folyamat egybe esik a finanszírozók érdekeivel is, több lízingcég ezt kamatkedvezményekkel is ösztönzi. A 2007-es, 2008-as portfóliókkal vannak a legjelentősebb problémák, a 2009-10-es kötésekről viszont általában megállapítható, hogy a megszigorodott jogszabályi feltételeknek köszönhetően a portfoliók minősége jelentősen javult.

 

Címkék:
gépjármű előélet,