Pénzcentrum • 2010. március 25. 12:32
A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartós fogyasztási cikk piac visszaesése 2009-ben is folytatódott, március-áprilisban pedig már a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékű zuhanásáról beszélhetünk az előző évekhez képest. Amíg az elektronikai piac forgalma a tavalyi évhez képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el, addig a fehéráru szegmens ennél jelentősen jobban teljesített.
A világválság kirobbanása utáni teljes első év immáron véget ért. A fogyasztók a kirobbanást követő első pár hónapban még nem érezték meg ennek hatásait. A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartós fogyasztási cikk piacon a kereslet drasztikusan nem esett vissza egészen 2009 márciusáig. A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2009. március-április volt az az időszak, amikor a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékben zuhant az előző évekhez képest.
Az elektronikai piac forgalma, ahova a GfK Hungária által mért öt fő szektort soroljuk (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) 2008-hoz képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly.
Elektronikai piac összesen | -23,5 |
Fotó | -29,9 |
Szórakoztató elektronika | -26,8 |
Háztartási kisgépek | -11,0 |
Háztartási Nagygépek | -17,4 |
IT/Nyomtatás | -25,9 |
A különböző szektorok azonban nem egyforma mértékben esett vissza. Leginkább a fotó, majd a barnaáru és az IT forgalom csökkent. Annak ellenére, hogy ezekben a szegmensekben találhatóak a leginnovatívabb, legtrendibb termékek - mint például az LCD és LED tv-k, digitális beltéri egységek, notebookok, netbookok, digitális- fényképezők és fotókeretek -2009-ben ezen szektorok forgalma esett vissza legnagyobb mértékben (több, mint 20 százalékkal), a fehéráruk csoportja pedig relatíve kisebb csökkenést szenvedett el.
A háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a válság hatásait. Itt darabszámban nagyobb volt a visszaesés (-13%), az átlagárak pedig kis mértékben növekedtek. Ennek okai az áfa emelésben, a no-name márkák enyhe csökkenésében, és az egyes termékcsoportok, mint például a konyhagépek, a kávéfőzők, és a vízforralók megerősödésében keresendők.
A múlt évben a "personal care" azaz személyi termékek (hajápolás, borotvák, elektromos fogkefe) piaca erőteljesen csökkent. A háztartási nagygépek piacán megnőtt a beépíthető készülékek súlya, mivel ez a piac csupán 6 százalékkal esett vissza, míg a szabadonálló piac 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Eladott darabszám tekintetében viszont a nagygépek területén is 20 százalék feletti volt a visszaesés. Legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint felét teszik ki, hiszen ez a két termék szinte mindegyik háztartásban megtalálható.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A magyar háztartási nagygépek piacán is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek a kiskereskedelemben. A hűtőszekrények, a hűtőládák és a mosógépek árucsoportjánál egyaránt nagymértékű fejlődés figyelhető meg az energiatakarékos modellek előtérbe kerülésével.