Pénzcentrum • 2009. november 13. 09:32
A Magyar Nemzeti Bank nemrég felmérést végzett a lakossági hitelezésben alkalmazott követeléskezelési folyamatokról. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az adósok növekvő fizetési problémáira reagálva a bankok jelentősen növelték követeléskezelésre fordított erőforrásaikat, javították, átalakították folyamataikat, illetve a korábbiaknál nagyobb mértékben törekedtek a problémás adósokkal való megállapodásra -írja a Világgazdaság.
Az átstrukturált hitelszerződések számaránya a jelzáloghiteleknél a korábbi 0-ról 0,7 százalékra, míg a fedezetlen hiteleknél 0,5 százalék alattiról 2,5 százalék fölé nőtt. A bankok annál is inkább igyekeztek megállapodni az adósokkal, mivel a végtörlesztések alakulására vonatkozó adatok alapján a problémás ügyletek hitelkiváltással történő előtörlesztése a korábban tapasztalt mérték harmadára-ötödére esett vissza, a követelésvásárlási piac beszűkült, az ingatlanárveréseknél továbbra is alacsony, 15 százalék alatti a sikerességi arány.
A válság hatására 2009 első felében jelentősen emelkedett a fizetési problémákkal rendelkező lakossági adósok aránya és abszolút darabszáma is. A felmérésre válaszoló bankoknál valamennyi ügylettípusnál 1,5-2,5-szeresére nőtt a legalább 90 napos késedelemben levő ügyletek aránya egy év alatt. A romlás az ingatlanfedezetű devizahiteleknél volt a legnagyobb mértékű.
A tanulmányban bemutatott becslés szerint 2008 júniusa és 2009 júniusa között mintegy 25 ezerrel emelkedhetett a 90 napon túli mulasztásban levő jelzálog-fedezetű ügyletek és mintegy 200 ezerrel az ugyanekkora késedelemben levő fedezetlen ügyletek száma. Így 2009 júniusának végén mintegy 42 ezer jelzálog-fedezetű és körülbelül 500 ezer fedezetlen, nem lezárt ügylet lehetett 90 napos késedelemben a bankok könyveiben.